👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
306 1.4 uit 1998.
Klacht is dat na aantal dagen staan de accu leeg is.
Probleem blijkt te zijn dat na afzetten van de motor de ECU actief blijft. Het voedingsrelais in de relaismodule blijft aangetrokken en dat resulteert in pakweg 400 mA stroomverbruik.
Als ik de ECU stekker even loshaal zodat het relais af valt en deze daarna weer aansluit blijft daarna het relais wel onbekrachtigd. Tot de volgende x starten-afzetten.
De ECU stuurt dit relais zelf aan en moet zichzelf dus ahw uitzetten nadat de motor is afgezet. ECU fout dus?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waar is dit relais dan van?
Ik bedoel het relais dat de hoofdvoeding van de ECU inschakelt. Schakelt de aansluiting 30 (permanente plus) door naar de ECU, verstuivers etc. Zit samen met het relais van de brandstofpomp in 1 behuizing. Het geheel zit achterop de kast waar de ECU inzit.
Zodra de ECU spanning ontvangt via 16 (plus via contactslot) schakelt hij zelf dit relais in en voorziet daarmee zichzelf en de hele brandstofinjectie van spanning.
Na afzetten van het contact valt de spanning op 16 weg. Dan zet de ECU normaal gesproken de motor af en kan daarna nog wat dingetjes regelen (stappenmotor in de start-stand zetten enzo). Daarna schakelt de ECU zichzelf uit door het relais uit te schakelen. Daarna is dus alles spanningsloos tot er weer gestart wordt, spanning op 16 komt enz.
Maar het uitschakelen gebeurt dus nu niet meer. Wel gaat de motor netjes uit, het signaal vanaf het contactslot lijkt dus goed aan te komen. Auto rijdt ook verder goed.
16 jaar
Probleem is uiteindelijk opgelost met een andere ECU.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar