👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Goeiedag,
Heb hier een een peugeot 306 van 4/97 en moet de motor even uitlezen...
Kan via de obd stekker de airbags enz wel uitlezen maar volgens mij moet de motor nog via een ander stekkertje uitgelezen worden....
Kan iemand vertellen waar??
mvrgr
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welk soort diagnose-aansluiting heeft deze auto?
Zo uit je verhaal te begrijpen al een 16 voudige diagnose-aansluiting (achter de klep L.o. thv. de stuurkolom?)
Als dit zo is, dan is dit ook de uitleesstekker voor de motor ECU.
ja die zit daar idd, 16 polige stekker, maar het motormanagmant lukt niet om uit te lezen....
Dan is dit ook tevens de uitlees mogelijkheid voor motor ECU.
Als je universele uitlees apparatuur gebruikt, kan het daar aan liggen, maar k'heb hier geen ervaring mee!!
Misschien eens checken of er niet ergens een zekering kapot is (zek.kast interieur en motorruimte), voor zover je dit nog niet gedaan hebt.
Loopt de motor wel?
Nee motor is gestopt tijdens rijden....
Heb al bobine en krukassensor geprobeerd om dat er geen vonk is...
Weet je verder nog kwaaltjes bij deze auto???
Anders maar even ergens anders heen te uitlezen maar het is wat lastig zo....
mvrgr
Heb je al naar het dubbelrelais gekeken?.....aansluitingen en of er spanning/voeding komt op zowel het dubbelrelais als op de ECU ? Het dubbelrelais hangt achter aan de kast waar de motor ECU inzit, zo'n beetje onder de hoofdrempomp.
Een schema is dan wel gemakkelijk.
Heb ik nog niet naar gekeken, maar nu je het zegt, heb ik idd ook wel eens stuk gehad... zal morgen gaan kijken..
Kijk toch nog even voor de zekerheid naar je bots veiligheids schakelaar. (bij linker veerpoot) Even opnieuw indrukken.
Om storingen uit te lezen moet je inpluggen op de 2 polige groene stekker in de zekeringkast motorruimte.
[quote=GOVA]Om storingen uit te lezen moet je inpluggen op de 2 polige groene stekker in de zekeringkast motorruimte.[/quote]
De vraagsteller heeft hierboven al aangegeven dat het om een 16 voudige diagnosestekker gaat.
De 2-polige groene stekker tref je aan bij de oudere modellen.
Als het systeem relais achter de ecu defect is, is de motor dan niet uit te lezen?? dat is namelijk het geval
nog een vraagje: moet de botsschakelaar in normale situatie doorverbonden zijn????
[quote=venedijk]Als het systeem relais achter de ecu defect is, is de motor dan niet uit te lezen?? dat is namelijk het geval[/quote]
Mijn reactie m.b.t. dubbelrelais incl. voeding/spanning controleren, zowel op/aan dubbelrelais en ECU, komt eigenlijk omdat je de ECU niet uit kunt lezen, ervan uitgaande dat het niet aan je diagnose-apparaat ligt!?
Als er een voeding/spanning ontbreekt op/aan de ECU, zal de motor niet lopen en is de kans groot dat het uitlezen dan ook niet lukt.
De ergste optie is ECU defect, maar dan zul je toch eerst een aantal zaken zeker moeten weten alvorens die conclusie te trekken.
De bots-schakelaar is in normale positie, dus ingedrukt, doorverbonden en geeft dan spanning door aan de benzinepomp.
Oke dan werkt de botsschakelaar goed....
Als je hem op contact zet meet je 3 seconden spanning op de bobine stekker (zolang de benzienepomp draait) daar na niet meer....
Krijg bij de diagnose stekker spanning op 1 en 16 en massa op 4 en 5..
Aansluiting 7 en 15 zijn volgens mijn informatie om de motor ecu uit te lezen...
Hier komt echter geen spanning op...
heb inmiddels al een nieuw systeemrelais gemonteerd..
7 en 15 zijn id de diag. draden.
Op pin 7 staat vaak wel een lichte spanning.
Lijkt er toch een beetje op of de ECU ergens een spanning mist
Ik kijk dan vaak ook even of div sensoren wel spanning krijgen als de auto op contact word gezet.
Wat voor motortype is dit en welke ECU?
De 3 sec spanning op de bobine zie ik wel vaker.
Oiram
Oke, Het is een ecu van maneti marelli nr 9629244680 E
Motorcode TU3JP.
Denk er ook sterk aan dat de ecu defect is.... zou eigenlijk ook verder niet weten waar ik moet zoeken of wat ik moet meten.
Heb je verder nog tips???
Op pin 7 staat 11.8 volt en op 15 ook..... In tegenstelling tot wat ik eerder zei (verkeert gemeten geen goeie massa) Kan dit alleen meten met de multi meter en niet met het lampje..
Heb ook al met een ander uitleesapparaat geprobeert, ook dat wil niet.
mvrgr
Die 3 sec. spanning bij "op contact" dient ervoor om het benzine-circuit op druk te zetten. Tijdens het starten en daarna aanslaan van de motor loopt de spanning/aansturing via signaal uit ECU. (als ik me niet vergis?)
Heb je al gemeten of er spanning op de pomp en/of bobine komt, na die 3 sec. en dan tijdens starten?
Misschien handig als je het chasisno. even doormailt, tenzij je al een correct electrisch schema van deze auto hebt.
Zou mooi zijn al je mij een schema kunt mailen... chassisnr is: vf37akfxe32030424.
Kun je mij vertellen op welke aansluitingen van de ecu ik kan meten om er zeker van te zijn dat deze defect is of niet... Zit er verder nog ergens een voedingsrelais??
Heb de massa nog eens gecontroleerd en ook deze is ok...
Nog even over de bobine spanning: Er kom 3 sec spanning op aansluiting 3 van de bobine stekker en daarna niet meer, ook niet tijdens starten...
Uitlezen is natuurlijk wel de eerste optie.
Ik weet niet met welk app je hebt geprobeerd de auto uit te lezen maar er zijn
nogal wat soft varianten (misschien toch de goede software niet?)
Maar dit type ECU kan niet zoveel storingen signaleren dus daar heb je soms niet zoveel aan.
Zegt ze: "Geen fout"
Ik zou eerst contr of div sensoren wel hun voedingspanning krijgen als je de auto op contact zet.
Bijv mapsensor.
Ook zou je div voedingen en massa kunnen contr. op de ECU.
Vlgs mij van belang
35, 52?, 13? / 12 volt (? weet ik niet helemaal zeker)
36, 53?, 54 / massa
Er zit niet nog een voedingsrelais op wat voor deze storing van belang is.
Wel div zekeringen in de zekeringkast.
"Nog even over de bobine spanning: Er kom 3 sec spanning op aansluiting 3 van de bobine stekker en daarna niet meer, ook niet tijdens starten..."
Word er weer opgezet zodra je ECU toerental ziet.( BDP sensor)
Oiram
Op alle sensoren meet ik gewoon 5 of 12 volt.. allemaal normale waarden...
Behalve op de krukassensor:
Aansluiting 1: 2 volt
2: 2 volt
3: 0 volt massa
Heb hier een 306 van 1993, dan meet ik:
1: 5volt
2: 0 volt (massa)
3: 0 volt (massa)
Deze auto loopt echter goed en meet tijdens het starten op aansluiting 3 van de bobine met stekker los gewoon 12 volt.
En inderdaad met stekker los van krukassensor meet ik niks...
wat zou het kunnen zijn???
De 306 van 1993 is totaal anders (monopoint?).
Deze 1AP (multipoint?) vlgs mij
BDP sensor
1 Massa
2 Massa signaal
3 Signaal (tijdens starten kleine spanning) vermoedelijk iets van 0.50v
Alle massa's goed?
Oiram
Oke, dan vergelijk ik deze 2 auto's verder niet meer met elkaar...
Maar dan kloppen de waardes dus niet van deze auto want ik heb bij deze 306:
Aansluiting 1 en 2 hebben 2 volt, en 3 is massa...
Wel vreemd dat de bobine bij het op contact zetten 3 seconden spanning krijgt en tijdens het starten niet meer...
Zo zal de motor nooit aanslaan....
Heb de draden van de krukassensor doorgemeten naar de ecu stekker en deze hebben alle 3 een weerstand van 0.05 ohm.
Geen draadbreuk dus
is er niet gewoon een zekering defect?????
loop anders eens de voeding op de ecu na of er overal wel echt 12 volt aankomt
Ja komt allen via het contact 12 volt op de ecu. Als het contact uit is komt op geen enkele aansluiting van de ecu spanning...
Is dit normaal??
Wanneer we het systeemrelais handmatig indrukken ( een dubbel relais even open gemaakt ), slaat de motor nog niet aan...
Dan komt er zowel spanning op de bobine en injectoren en benzienepomp.
De motor krijgt geen benziene en geen vonk....
[quote=venedijk]Ja komt allen via het contact 12 volt op de ecu. Als het contact uit is komt op geen enkele aansluiting van de ecu spanning...
Is dit normaal??
Wanneer we het systeemrelais handmatig indrukken ( een dubbel relais even open gemaakt ), slaat de motor nog niet aan...
Dan komt er zowel spanning op de bobine en injectoren en benzienepomp.
De motor krijgt geen benziene en geen vonk....[/quote]
komt er wel brandstof uit de pomp ?
Nog even terug komend op de krukas sensor, dit is een inductieve sensor. je meet als het goed is alleen een kleine wisselspanning tijdens. Er staat op aansluiting 1 een voeding van 2.5 volt, 2 is signaal en 3 is afschermingsdraad voor het signaal te beschermen. Je moet de voeding op de stekker van de bdpsensor meten als deze niet is aangsloten als het goed is heb je dan alleen 2.5 volt op aan sluiting 1
Wat betrefd de voedingen op de ecu, aansluiting 35 is geschakelde + via dubbel relais. 52 is geschakelde massa door ecu voor dubbelrelais. En aan sluiting 13 op ecu is geschakelde + direkt via kontakt slot, deze draad wordt doorgelust op dubbelrelais van aansluiting 14 naar aansluiting 12. Daar moet dus met aangesloten dubbelrelais spanning op staan (12 volt)
De massaas op de ecu zijn aansluiting 36 en 54, de aansluiting 53 is een sensordraad.
Voedingen en massaas op de ecu controleer ik altijd belast met de ecu niet aangesloten. Dus met een h4 lamp oid en kijken of je dan nog 12 volt hebt.
PT nieker
Hartstikke bedankt peugeotje, Zal meten zodra ik de ecu terug heb van ac tronics...
Misschien is het dan ook wel klaar..
Jullie horen het...
Nou bedankt iedereen...
Ecu is hersteld door ac tronics en probleem is opgelost!!!
mvrgr J
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar