Peugeot 306: Elektrisch probleem 306 diesel?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9td

Heb een probleem met starten. Het lijkt een elektrisch defect te zijn dat dan weer wel, dan weer niet optreedt. Ik rijd niet meer met de wagen, omdat ik er niet van op aan kan ook weer weg te komen als ik ergens ben - erg vervelend! Ik hoop dat iemand een idee heeft, zal proberen te beschrijven wat de symptomen zijn.
Meestal start de wagen goed, motor loopt zonder problemen. Heb vorige week geprobeerd na 10 minuten warmdraaien om de motor af te zetten en weer te starten, dit ging 3 x goed en bij de vierde keer sloeg de motor niet meer aan. Heb daarna de accu bijna leeggestart, maar er gebeurde niets meer. Heb stopventiel gecontroleerd en een leiding van de pomp losgeschroefd, de pomp spuit diesel.
Heb vanmorgen gestart, geen probleem, 5x afgezet en weer gestart geen probleem motor start na een halve omwenteling. 2 uur later weer geprobeerd, startmotor loopt maar motor doet helemaal niets. Zojuist weer geprobeerd, voorgloeien en contactsleutel omgedraaid en er gebeurt helemaal niets, alle lampen op het dashboard uit en startmotor draait niet. Dit drie keer achter elkaar, bij de vierde keer starten loopt de startmotor maar motor slaat niet aan. Vijfde keer starten loopt de motor meteen.
Zou zo ongeveer alles tussen contactslot en motor kunnen zijn, wat zou ik kunnen testen om bepaalde dingen uit te sluiten?

306probleem

Geplaatst door 306probleem (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=306probleem]Zojuist weer geprobeerd, voorgloeien en contactsleutel omgedraaid en er gebeurt helemaal niets, alle lampen op het dashboard uit en startmotor draait niet.[/quote]
Je geeft hier o.a. aan dat ook de startmotor niet draait. Gingen in dat geval alle lampen op het dashboard uit op moment dat je de contactsleutel doordraaide naar start-stand?
Heb je gekeken naar de accuklemmen en polen, startmotor-aansluitingen, grote massa-aansluiting op de versnellingsbak?
Als je de onderste stuurkolom-kap verwijderd, krijg je rechts naast/achter het contactslot 3 hoofdstekkers van het contactslot, ik dacht een witte, zwarte en bruine stekker met elk 2 aansluitingen. Ze zitten, als het goed is, in een soort schuimrubber hoes om rammelen tegen te gaan. Kijk eens naar deze 3 aansluitingen. Wellicht 1 van de stekkers niet goed in elkaar.

306probleem (0), 14 jaar geleden

Hoi Hans,
Bedankt voor je reactie! Ja toen de startmotor niet draaide ging alles uit op het dashboard, lampjes, radio, klok echt alles dus. Wat is er dan aan de hand?
Ik heb de startmotor verwijderd, gedemonteerd en teruggeplaatst, heb hier niks aan kunnen vinden. Het contactslot heb ik ook geheel gedemonteerd, dacht dat er evt door slijtage een slecht contact in kon zitten maar daar was ook niets te vinden. Ik zal de stekkers van het contactslot controleren, en ook de massa-aansluiting op de bak. De accuklemmen hebben geen oxydatie, heb ze los gehad en bekeken, ziet er goed uit.
Als je uit deze informatie iets meer kunt afleiden dan hoor ik het graag! Alvast bedankt!

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=306probleem]Als je uit deze informatie iets meer kunt afleiden dan hoor ik het graag![/quote]
Dat zijn de zaken die ik al aangegeven had, maar het meeste heb je dan al bekeken. Dus massapunt op versnellingsbak en die 3 stekkers van contactslot blijven nog over.
Accu zeker te weten in orde?????

306probleem (0), 14 jaar geleden

Heb de stekkers bij het contactslot bekeken, kan er niks verkeerds aan zien, geen oxydatie en ze zitten goed vast. De accu is goed, de hele winter door geen problemen mee gehad en ook nu start de wagen vrijwel direct ALS hij start. Heb de accupolen goed schoongeborsteld, rest alleen nog het massapunt aan de bak. Waar zit dit, kan het niet vinden? Ik zie wel een massapunt in het plaatwerk links voor, net voor de accubak.

306probleem (0), 14 jaar geleden

Ok heb de massa-aansluiting kunnen vinden na wat graafwerk. Prompt is de bout afgebroken waarmee het vast zat. Heb de contacten schoongeborsteld, en weer opnieuw kunnen monteren in een ander gat met 8mm draad dat vlakbij zat! :-)
De boel weer opgebouwd en gestart, motor liep meteen weer! Nu af en toe proberen, kijken of het probleem verholpen is...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.