auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Rubberen (stof) ring van de wisselbak gaat niet op zijn plek

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Beste Problemcar bezoekers,

Ik zit met het volgende probleem.

Tijdens het repareren van de koppelingsplaten heb ik de aandrijfassen gedemonteerd.
Hierbij is ook een rubberen ring meegekomen.

Nu is de vraag hoe ik deze weer terug gemonteerd kan krijgen. Ik heb al vanalles geprobeerd door hard te duwen, hard duwen in combinatie van een platte schroevendraaier en ook twee verlengstukken van een dopsleutel incl maat 30 dopleutel.

Invetten met vaseline gaat aardig maar glijdt er ook weer makkelijker uit.

De ring is aan weerskanten 2,5 mm te groot voor het gat waarin deze gemonteerd moet worden. Dit om vast te klemmen en om te zorgen voor een goede afdichting.

Natuurlijk was het beter geweest om deze ring te monteren wanneer de versnellingsbak was uitgebouwd.

Hoe lossen jullie dit op... ?

Alvast bedankt voor de hulp. Bijgaand treft u een paar foto's.

Vriendelijke groeten,

Chris.

http://img256.imageshack.us/img256/8621/...

http://img709.imageshack.us/img709/3116/...

Geplaatst door

ChrizzzO (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

er zit een keering in de bak om olielekkage tegen te gaan, en die rubber ring op de rechter aandrijfas zit hier gewoon tegenaan, en doet verder niks.

harry4203 3150
badge vip badge

14 jaar

Beste harry,

Zodra ik de ring over de aandrijfas schuif lijkt het wel alsof deze nog 5 a 6 mm verder moet liggen tegen de rand van de bak.

Ik merk uit uw verhaal dat ik gewoon de ring op de as kan monteren en het zaakje zo lekker kan laten zitten??

Ik moet het wel zeker weten aangezien ik geen zin heb in oliesporen en vastgeslagen tandwielen etc.


Weet u misschien ook hoe ik de koppelingskabel (weer) kan verlengen? Tijdens montage van de versnellingsbak hoorde ik een "klik" en sindsdien is de koppelingskabel ongeveer 3 cm te kort, wat dus inhoudt dat als ik de kabel terug ga monteren het druklager tegen de drukgroep aan komt en dus de koppelingsplaat gaat slippen.

Is er een speciale manier voor ?

Dankje

ChrizzzO 0

14 jaar

Er mist nog wel een aandrijfas keering, die andere rind, lijkt gewoon om de aandrijf as te horen te zitten. De aandrijfas keering moet!!! er weer in. anders is je Vbak zo weer leeg.

De ring op de foto is gewoon een extra stof/vuil bescherming. Eerst een nieuwe keerring in de versn.bak, as er in MET stofring en als de as op z'n plek zit, moet je deze stofring tegen de keerring aanschuiven en hoort daar te blijven zitten....that's it.

De koppelingskabel heeft een zelfstel-inrichting die door het losnemen uit positie is. Om em weer te ontspannen pak je de buitenkabel beet t.h.v. waar de buitenkabel in de steun zit (onder de accubak) en trek je aan het uiteinde van de binnenkabel. Kan een beetje trek en duw-werk worden, maar als het lukt, trek je de kabel nu uit z'n vergrendeling en wordt de binn.kabel langer. In uitgetrokken toestand houdend, haak je em op z'n plek. Eenmaal op z'n plek bedien je het kopp.pedaal een aantal maal. Wél even opletten dat kopp.ped, toevallig niet onderin staat voordat je begint.

hans4074 0
badge

14 jaar

De automaterialenzaak raadde mij af om de keerring te vervangen mits ie lekkage vertoonde. Dit is niet het geval naar mijn weten, hoewel ik over het algemeen altijd keerringen vervang als ik toch erbij kom.

De aandrijfaskeerring zit achter de het witte plastic ringetje. Daartussen zit nog een open ruimte die ik moet opvullen met vet volgens de handleiding.

Het witte plastic ringetje op de foto dient volgens mij om de rubberen stofring vast te houden.

Ik heb zo ongeveer mijn geduld kunnen bewaren maar het raakt toch een beetje op omdat ik er al een lange tijd mee bezig ben geweest.

De week ervoor heb ik de volgende lijst vervangen na een lekkende cilinderkoppakking:

Cilinderkoppakking
Cilinderkop gevlakt en gereinigd bij een motorrevisiebedrijf LG Motoren in Amsterdam Heel netjes werk afgeleverd voor 38,50 incl BTW.
Kleppen gesteld
D-riem
Spanrol
Waterpomp
Thermostaatklep
Koelwaterslang van thermostaat naar schutbord en waterpomp achter motor.
Multiriem stuurbekr pomp
Multiriem Dynamo
Olie
Oliefilter
Koelsysteemreiniger vanwege de lekke koppakking
Koelvloeistof
Inlaatpakkingen
Uitlaatspruitstukpakkingen
Uitlaatpakking

Motor loopt fris en fruitig. Alleen na 50 km gereden te hebben werd ik door een bergingsvoertuig weer thuis gebracht, omdat de koppelingsplaat op was. Wist wel dat hij ging komen maar niet dat het zo snel ging.

De koppelingskabel ga ik gewoon proberen te monteren zoals bovenstaand beschreven wat ik dus al dacht. Gewoon hard trekken.

Mensen vriendelijk bedankt. Als het gelukt is laat ik het ook weten ;)

Gr Chris.

ChrizzzO 0

14 jaar

Dat witte ringetje is 1 geheel met de keerring en heeft geen functie voor de losse rubber ring die er gewoon los tegenaan hoort te zitten..............zoals al door 2 peugeot professionals aangegeven.
Wat je op zou moeten vullen met vet is mij een raadsel evenals het advies om de keerring niet te vernieuwen = verkeerde bezuiniging!

hans4074 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.