Peugeot 306: Fan blijft aan staan.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: S16

Hallo beste mensen,

Ik heb nu heel raar probleem met mijn auto-:(, accu is nu helemaal leeg-:(.
Dus via startkabel weer auto opgestart, wat blijkt de radioator fan draait gewoon terwijl motor koud is.
Hoe kan ik deze fan tijdelijk uitschakelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

ak73

Geplaatst door ak73 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

Beunhaas (525) PRO, 17 jaar geleden

Draden van sensor in radiateur aftrekken

ak73 (0), 17 jaar geleden

Bedankt, fan uitschakelen is geluk-:), iemand nog enige idee waarom fan blijft draaien?

Beunhaas (525) PRO, 17 jaar geleden

Sensor defect....

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk dat er een relais blijft hangen!

ak73 (0), 17 jaar geleden

Waar kan ik die sensor en relais vinden? alvast bedankt.

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je mij het chassisnummer van je auto mailt kan ik je het juiste plaatje geven.

ak73 (0), 17 jaar geleden

Chassisnummer: VF37CRFY230386878

Bedankt-:).

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Oh ja, heeft ie airco??

ak73 (0), 17 jaar geleden

Nee-:).

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan hoort dit plaatje erbij:

[url=http://imageshack.us][img]http://img285.imageshack.us/img285/3783/...[/img][/url]

Wat mogelijk defect is, is het elektronische kastje met nummer 13. (de zogenaamde bitron)

ak73 (0), 17 jaar geleden

Hartelijk bedankt!

ak73 (0), 17 jaar geleden

Ik heb andere vraag over startmotor en accu.

Om startmotor te testen meet ik stationair op de accupolen? welke spanning(en) moet het zijn voor goede werking?
Hoe meet ik of accu nog goed is?

Bedankt.

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Nr 7 is de bedrading van de ventilator, de sensor zit in het thermostaathuis.

Startmotor kan je niet testen. De conditie vand e accu kan je testen met een speciale tester die je op de accupolen zet.

ak73 (0), 17 jaar geleden

O.k bedankt thermostaat huis is vlakbij de accu?
[img]http://img136.imageshack.us/img136/748/0...[/img]

Thermocontact/sensor zit in de radioator geschroeft?

Ik bedoel als accu wordt geladen welke spanninge(en) moet het zijn?

306 cabrio (0) PRO, 17 jaar geleden

Er zit volgens mij bij deze motor geen thermocontact in de radiateur. De vin wordt aangestuurd via een sensor in het thermostaathuis (links tegen de cilinderkop).

Accu moet geladen worden met ca 13,5 volt.

ak73 (0), 17 jaar geleden

Bedankt weet u ook hoe je z'n sensor moet testen? omhmeter?

ak73 (0), 17 jaar geleden

O.k ik ben vandaag begonnen met het testen van de sensor.
Als ik de sensor omhs meet, meet ik helemaal niets. Ook met doormeettest piept de multimeter niet.
Met accu aangesloten begint de fan weer te draaien, ook wanneer ik de groen sensor (van thermostaathuis) eraf haal.

Door een zekering eraf te halen draait hij niet meer, echter als ik de accu weer aansluit hoor ik een relais klikken hoort dit wel zo? Door nog een zekering erbij te doen dan draait de fan weer.

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Controleer ook eens die draaistekkers daar onderaan, als je via de accu naar beneden kijkt zie je ze zitten. Kan zijn dat de groene hulk actief is geweest.

ak73 (0), 17 jaar geleden

Bedoelt u draaistekker van de fan? zeg maar bij nummer 9 op het plaatje?

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Kun je ook bekijken, bedoelde eigenlijk die grotere draaistekkers. Die staan niet op het plaatje.

ak73 (0), 17 jaar geleden

Ik kan geen draaistekkers zien:(. Echter ik zie wel drie sensors (bruin, groen en blauw) achter elkaar.
Welke is eigenlijk de temp.sensor?

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Zijn allemaal temp. sensors, maar dacht dat de groene voor de computer is, de bruine voor de meter en de blauwe voor de koelvin/Bitron. Maar weet het dus niet zeker.

ak73 (0), 17 jaar geleden

Bedankt, verder als ik een van de stekkers doorverbind dan zal de fan niet meer draaien. Zo kom je dus achter welke sensor defect is?

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Wanneer de stekker eraf getrokken wordt, gaat de koelvin draaien.

ak73 (0), 17 jaar geleden

Bedankt, echter mijn koelvin blijft draaien als motor is.

ak73 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor jullie hulp z'n bitron kastje zat vol meter water.
Droog gemaakt fan draait niet meer, dus moet ik een nieuwe kastje kopen:-).

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Controleer voor de zekerheid die sensor toch nog even, ondanks dat je probleem met de ventilator opgelost lijkt. Ik neem even aan dat je met "niets meten" bedoelt dat het hoogohmig is. Als het megaohms zijn of hoger dan is je sensor zeker niet goed. Afhankelijk waarvoor de sensor gebruikt wordt kan het behoorlijk invloed hebben op de prestaties, of erger nog ervoor zorgen dat als je motor erg warm wordt de ventilator helemaal niet meer inschakelt met oververhitting tot gevolg...

ak73 (0), 17 jaar geleden

Ja klopt had een sensor aan de thermaathuis (denk voor de meter) gemeten, meter gaf helemaal geen waarde aan.
Ik zal voor de zekerheid ook de bruine en groene meten.
Bedankt!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.