close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Fan blijft aan staan.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: S16

Hallo beste mensen,

Ik heb nu heel raar probleem met mijn auto-:(, accu is nu helemaal leeg-:(.
Dus via startkabel weer auto opgestart, wat blijkt de radioator fan draait gewoon terwijl motor koud is.
Hoe kan ik deze fan tijdelijk uitschakelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Geplaatst door

ak73 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Draden van sensor in radiateur aftrekken

Beunhaas 1085
badge vip badge

17 jaar

Bedankt, fan uitschakelen is geluk-:), iemand nog enige idee waarom fan blijft draaien?

ak73 0

17 jaar

Sensor defect....

Beunhaas 1085
badge vip badge

17 jaar

Ik denk dat er een relais blijft hangen!

306 cabrio 0
badge

17 jaar

Waar kan ik die sensor en relais vinden? alvast bedankt.

ak73 0

17 jaar

Als je mij het chassisnummer van je auto mailt kan ik je het juiste plaatje geven.

306 cabrio 0
badge

17 jaar

Chassisnummer: VF37CRFY230386878

Bedankt-:).

ak73 0

17 jaar

Oh ja, heeft ie airco??

306 cabrio 0
badge

17 jaar

Nee-:).

ak73 0

17 jaar

Dan hoort dit plaatje erbij:

[url=http://imageshack.us][img]http://img285.imageshack.us/img285/3783/...[/img][/url]

Wat mogelijk defect is, is het elektronische kastje met nummer 13. (de zogenaamde bitron)

306 cabrio 0
badge

17 jaar

Hartelijk bedankt!

ak73 0

17 jaar

Ik heb andere vraag over startmotor en accu.

Om startmotor te testen meet ik stationair op de accupolen? welke spanning(en) moet het zijn voor goede werking?
Hoe meet ik of accu nog goed is?

Bedankt.

ak73 0

17 jaar

Nr 7 is de bedrading van de ventilator, de sensor zit in het thermostaathuis.

Startmotor kan je niet testen. De conditie vand e accu kan je testen met een speciale tester die je op de accupolen zet.

306 cabrio 0
badge

17 jaar

O.k bedankt thermostaat huis is vlakbij de accu?
[img]http://img136.imageshack.us/img136/748/0...[/img]

Thermocontact/sensor zit in de radioator geschroeft?

Ik bedoel als accu wordt geladen welke spanninge(en) moet het zijn?

ak73 0

17 jaar

Er zit volgens mij bij deze motor geen thermocontact in de radiateur. De vin wordt aangestuurd via een sensor in het thermostaathuis (links tegen de cilinderkop).

Accu moet geladen worden met ca 13,5 volt.

306 cabrio 0
badge

17 jaar

Bedankt weet u ook hoe je z'n sensor moet testen? omhmeter?

ak73 0

17 jaar

O.k ik ben vandaag begonnen met het testen van de sensor.
Als ik de sensor omhs meet, meet ik helemaal niets. Ook met doormeettest piept de multimeter niet.
Met accu aangesloten begint de fan weer te draaien, ook wanneer ik de groen sensor (van thermostaathuis) eraf haal.

Door een zekering eraf te halen draait hij niet meer, echter als ik de accu weer aansluit hoor ik een relais klikken hoort dit wel zo? Door nog een zekering erbij te doen dan draait de fan weer.

ak73 0

17 jaar

Controleer ook eens die draaistekkers daar onderaan, als je via de accu naar beneden kijkt zie je ze zitten. Kan zijn dat de groene hulk actief is geweest.

205GTiGriffe 0
badge

17 jaar

Bedoelt u draaistekker van de fan? zeg maar bij nummer 9 op het plaatje?

ak73 0

17 jaar

Kun je ook bekijken, bedoelde eigenlijk die grotere draaistekkers. Die staan niet op het plaatje.

205GTiGriffe 0
badge

17 jaar

Ik kan geen draaistekkers zien:(. Echter ik zie wel drie sensors (bruin, groen en blauw) achter elkaar.
Welke is eigenlijk de temp.sensor?

ak73 0

17 jaar

Zijn allemaal temp. sensors, maar dacht dat de groene voor de computer is, de bruine voor de meter en de blauwe voor de koelvin/Bitron. Maar weet het dus niet zeker.

205GTiGriffe 0
badge

17 jaar

Bedankt, verder als ik een van de stekkers doorverbind dan zal de fan niet meer draaien. Zo kom je dus achter welke sensor defect is?

ak73 0

17 jaar

Wanneer de stekker eraf getrokken wordt, gaat de koelvin draaien.

205GTiGriffe 0
badge

17 jaar

Bedankt, echter mijn koelvin blijft draaien als motor is.

ak73 0

17 jaar

Bedankt voor jullie hulp z'n bitron kastje zat vol meter water.
Droog gemaakt fan draait niet meer, dus moet ik een nieuwe kastje kopen:-).

ak73 0

17 jaar

Controleer voor de zekerheid die sensor toch nog even, ondanks dat je probleem met de ventilator opgelost lijkt. Ik neem even aan dat je met "niets meten" bedoelt dat het hoogohmig is. Als het megaohms zijn of hoger dan is je sensor zeker niet goed. Afhankelijk waarvoor de sensor gebruikt wordt kan het behoorlijk invloed hebben op de prestaties, of erger nog ervoor zorgen dat als je motor erg warm wordt de ventilator helemaal niet meer inschakelt met oververhitting tot gevolg...

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Ja klopt had een sensor aan de thermaathuis (denk voor de meter) gemeten, meter gaf helemaal geen waarde aan.
Ik zal voor de zekerheid ook de bruine en groene meten.
Bedankt!

ak73 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.