Peugeot 206: Fan vervangen maar slaat nog niet aan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,
ik rij al een tijdje rond in mn Pugje maar nu met de warmte kwam er een probleem naar boven. Mijn temp. meter in de dash schoot na een tijdje rijden in ene omhoog, na wat onderzoek kwam ik er achter dat mn fan niet meer aansloeg. Na wat nader bekijken van de fan kwam ik er achter dat er geen beweging meer in de fan zat, woon immers in Zandvoort oorzaak waarschijnlijk zand en zoute lucht...

Ik heb nu dus de fan vervangen door een splinternieuwe...probleem houdt zich aan, hij slaat nog niet aan en de temp gaat zwaar in het rood.

Het betreft hier een Peugeot 206 1.4 uit 2002, zonder airco met chassis nr: 42262955 Ik heb alle zekeringen nagekeken en die zijn allemaal goed, ik heb met de multimeter gekeken of er spanning staat op de zekeringen (zek 1 en 2 onder de motorkap), en daar staat spanning op.

Wie kan mij zeggen waar ik nog meer moet kijken voor eventuele problemen/oplossingen. Het is mij ook niet helemaal duidelijk waar de sensoren zitten, de 1 zegt dit model heeft geen sensoren en als ik plaatjes bekijk krijg ik het idee dat ze er wel zijn, maar ik weet niet zeker of dat wel DE sensoren zijn. 1tje heb ik gevonden voor op het blok, bovenop de kat (denk ik) de ander dacht ik boven op het blok..

Ideeen en oplossingen zijn welkom!

Alvast bedankt.

GeKoPeR

Geplaatst door GeKoPeR (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Echt ALLE zekeringen gecontroleerd? Ook in de auto? Doordat de fin vast heeft gezeten moet er namelijk ook een zekering zijn geknapt..

GeKoPeR (0), 14 jaar geleden

[quote=garageburgwal]Echt ALLE zekeringen gecontroleerd? Ook in de auto? Doordat de fin vast heeft gezeten moet er namelijk ook een zekering zijn geknapt..[/quote]
Dat was mij ook verteld...ik heb nu voor de 3de keer echt alle zekeringen los getrokken, voor zekerheid, maar ik kan nog niet een kapotte vinden...er zit ook een 'HS' zekering in de auto, die heb ik nog niet los getrokken...ik weet niet wat er gebeurt als ik die lostrek...ik denk dat dit de hoofd-zekering is en het lijkt mij als die kapot is dat er helemaal niets meer aanslaat in de auto...??..

Zo zit er in de kast onder motorkap een zekering van 10A in slot 1, volgens het boekje zou dat een 20A moeten zijn maar dat zou volgens model verschillend moeten zijn..dat zou toch volgens mij niets uit moeten maken of er een lager Amp in zit, hij zou dan alleen sneller doorslaan...

GeKoPeR (0), 14 jaar geleden

Ik heb ook iets gelezen op dit forum, niet voor dit probleem maar misschien helpt het.

Zou het helpen als ik de 1 van de accu-polen los trek, dat het 1 en ander zich gaat resetten??

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Heb je de zekeringen alleen visueel gekontroleerd,of getest met een universeelmeter.
Zoals garageburgwal terecht opmerkt MOET de betreffende zekering gesprongen zijn nadat de oude fan is vastgelopen.
Ik weet niet of het klopt, maar volgens mijn gegevens moet het onder de motorkap de tweede zekering zijn van 70amp.

GeKoPeR (0), 14 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Heb je de zekeringen alleen visueel gekontroleerd,of getest met een universeelmeter.
Zoals garageburgwal terecht opmerkt MOET de betreffende zekering gesprongen zijn nadat de oude fan is vastgelopen.
Ik weet niet of het klopt, maar volgens mijn gegevens moet het onder de motorkap de tweede zekering zijn van 70amp.[/quote]
Ik heb de zekeringen visueel gecontroleerd en nog eens via de multimeter op een Ohm stand, alle zekeringen slaan uit als ik ze tegen mn multimeter aan houd.

Onder de motorkap zit in houder 1 een 10A en in houder 2 zit een 15A, maar een zekering van 70A??? Misschien als de zekering in de houder zit dat hij het niet doet, ik ga ze nu gewoon even vervangen.

GeKoPeR (0), 14 jaar geleden

Ben ik weer. Ik heb net de zekeringen #1 en 2 onder de motorkap vervangen, ben een stukkie gaan rijden om wat temp op te bouwen, na dat er wat temp was even gewacht zodat hij met wat hoop de fan aanslaat, maar helaas. Het loopt weer vol in het rood en de auto gaat weer muiten dat de temp te hoog wordt...??...

Ik heb de fan nu even direct aangesloten, en met de fan is niets mee mis! die loopt.

Even voor alle duidelijkheid; op de zekeringen staat spanning maar na contact als de motor loopt is geen spanning meer op de zekeringen, mijn vraag klopt dit? of hoort er als de motor loopt ook 12v op te staan?

Theo Sparenburg (5), 14 jaar geleden

Meestal wordt de vin aangestuurd door een voeler die in de radiateur zit. Is deze voeler wqel goed? Even op de stekker doorverbinden om dit te testen.




vr.gr. Theo

GeKoPeR (0), 14 jaar geleden

[quote=Theo Sparenburg]Meestal wordt de vin aangestuurd door een voeler die in de radiateur zit. Is deze voeler wqel goed? Even op de stekker doorverbinden om dit te testen.[/quote]
Ik heb mij laten vertellen dat dit model geen sensoren moet hebben bij de radiator, maar eerlijk gezegd hebben ze het niet over voelers gehad IN de radiator.

Dit weer een draadje om op te pakken waar ik misschien wat mee kan.

Dank.

Theo Sparenburg (5), 14 jaar geleden

Hij moet toch ergens een signaal vandaan krijgen dat de koelvloeistof te heet dreigt te worden. Als deze voeler al stuk was voordat de vin is gaan vastzitten is er uiteraard ook geen zekering doorgeslagen. Wel kan dan vin zijn gaan vastzitten omdat deze nooit meer draaide. Succes.




vr.gr. Theo

harry4203 (450) PRO, 14 jaar geleden

als je nu de zekeringkast in de motorruimte eruit schroefd, zul je daaronder nog een kast vinden met diverse hoofdzekeringen erin. waaronder die van 70amp van de koelvin.

GeKoPeR (0), 14 jaar geleden

[quote=harry4203]als je nu de zekeringkast in de motorruimte eruit schroefd, zul je daaronder nog een kast vinden met diverse hoofdzekeringen erin. waaronder die van 70amp van de koelvin.[/quote]
Ik zal dat is even gaan doen. Thanks, daar had ik nooit achter gekomen. Ik nl (nog) geen handboek of iets dergelijks..


[quote=Theo Sparenburg]Hij moet toch ergens een signaal vandaan krijgen dat de koelvloeistof te heet dreigt te worden. Als deze voeler al stuk was voordat de vin is gaan vastzitten is er uiteraard ook geen zekering doorgeslagen. Wel kan dan vin zijn gaan vastzitten omdat deze nooit meer draaide. Succes.[/quote]
Dat leek mij ook logisch. Ik heb nog even nader gekeken naar die radiator maar ik kan geen draadjes vinden die van of naar een sensor gaan. Kan het zijn dat de sensor boven op het blok zit?

Theo Sparenburg (5), 14 jaar geleden

Voorzover ik weet heeft harry4203 gelijk. Er moet inderdaad onder de zekeringen kast nog een kastje zitten met een paar hoofdzekeringen (is al eens eerder in dit forum aan de orde geweest). Kijk daar even eerst naar.
Waar dit het signaal vandaan haalt weet ik helaas niet. Je kan de vraag nog even stellen op de site van de peugeot 2006 club.


vr.gr. Theo

harry4203 (450) PRO, 14 jaar geleden

er zit 1 zender in het thermostaathuis welke de motortemp doorgeeft aan de motorcomputer. deze stuurt op zijn beurt de koelvin aan als dat nodig is.

GeKoPeR (0), 14 jaar geleden

Ik zal morgen eerst is even onder die zekeringkast kijken, het is tenslotte nu te donker geworden om buiten met schroefjes te gaan spelen. Als er geen zekering is die kapot is dan blijft die sensor over. Voor dat ik aan die sensor ga rommellen, zal ik ook even aankloppen bij die 206 club...

Ik laat de afloop natuurlijk even horen.

Thanks for your thoughts everybody!

GeKoPeR (0), 14 jaar geleden

[quote=harry4203]als je nu de zekeringkast in de motorruimte eruit schroefd, zul je daaronder nog een kast vinden met diverse hoofdzekeringen erin. waaronder die van 70amp van de koelvin.[/quote]
Harry4203 je bent de master! Dat zekering kastje zat niet eens vast-geschroefd ik heb hem zelfs al een paar keer omhoog gehad om te kijken voor een draadbreukje....en heb nooit die zekeringen zien zitten! Ze zaten goed verstopt. Maar idd 2x 70A zekeringen en een 20A, de 20A was dus kapot!
Mn fan loopt weer als een zonnetje! Helemaal cool! :)

Voor de duidelijkheid deze topic/probleem is voor mij nu opgelost en is dus gesloten!

Mensen bedankt voor de hulp, speciaal harry4203!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.