Mijn peugeot heeft de laatste tijd eigenlijk dat de verlichting trilt in sterkte. Dat geldt dan voor de buitenverlichting maar ook de dashboardverlichting en mijn radiofrontje.
Dit symptoom heb ik al een tijdje. Iemand een idee?
Wat zich de laatste tijd daarnaast voordoet is dat ie af en toe een 'wegtrekkertje' heeft.
Met andere woorden, hij bokt steeds een keertje, net of ie even hapert. Dat gebeurt met name in het begin van een rit.
Dit is niet altijd bij elke rit.
Heel soms gaat daarbij een lampje even oplichten dat rechtsonder in het dashboard zit, het lijkt op 2 pannendekseltjes die boven elkaar staan (en geen idee wat ze betekenen, want het lampje komt niet voor in de handleiding)
Eh....Help?! Is er nog redding mogelijk?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je de massapunten bij de motor/carosserie eens moet nakijken/schoonmaken/vastdraaien.
Als je tijdens het rijden de boordspannings met een V-meter in de gaten houd, zal je zien dat wanneer je auto stotterd of de verlichting flikkert de spanning zakt.(waarschijnlijk tot onder de 9 Volt want dan gaat de ecu over de zuiger))
Volgens mij is je spanningsregelaar kapot. Die zit op je dynamo.
als je spanning te hoog wordt gaat je boordnet flikkeren.
Hang eens een multimeter op je accu en geef dan een beetje gas.
Je spanning zal stijgen en moet dan op de 12 a 14 volt blijven hangen.
19 jaar
John en Tino, bedankt voor de reacties. Ik zal zeker kijken hoe het zit met mijn multimeter over de accu. Samenvattend: spanning richting 9 volt of lager, dan massaverbindingen nakijken. Spanning richting 14 volt of hoger, dan spanningsregelaar nakijken.
Maar even nog voor de duidelijkheid, leek als ik ben... De massapunten, waar vind ik die?
bedankt alweer!
19 jaar
boven op de versnellingsbak, achter de koplampen, in je stuurkolom en links achter bij je achterlicht. Maar ik denk dat die op je versnellingsbak de grote boosdoener kan zijn.Je moet met de ohm-meter géén weerstand meten tussen carosserie en motorblok (tijdens de meting een beetje met het blok "schudden")
Ok, dan heb ik nog een vraagje.
Kan ik niet zelf een extra aarding maken?
Gewoon een draadje aan de minpool accu en dan met een parkertje ergens in de carrosserie bij wijze van spreken?
19 jaar
dat kan, maar als de originele punten goed zijn heeft dat geen enkel nut.
Bovendien kan de storing ook op een ander massapunt zitten.
John bedankt bedankt!
Maar non-autotechnische ziel die ik ben, als er maar 1 massaverbinding goed is, dan is het toch goed?
Dus stel dat de massaverbinding(en) niet goed zijn, en ik klus er eentje bij, dan zou toch theoretisch alles via de nieuwe verbinding moeten lopen en klaar is Luuk? of is dat te simpel gedacht? Ik begrijp niet zo goed waarom het uitmaakt op welk massapunt een storing zou zitten? er zijn toch geen dusdanig gescheiden massapunten? Het metaal van de hele auto is toch in feite 1 grote massa???
19 jaar
Theoretisch klopt het .Maar de auto haalt op diverse punten zijn massa. Met een extra aansluiting is de voeding goed, maar dan kan er nog steeds een van de andere los zitten of slecht zijn.
Je kan moet zien als een twee-aderige kabel, waarvan op diverse plaatsen een aftakking is gemaakt.
Ondertussen wilde ik nog even terugkoppelen dat mijn flikkerende lampen en wegtrekkende motor verholpen zijn, en nog wel door mezelf (with a little ANWB help)... Ik stond opeens stil, en volgens de ANWB'er was het wellicht de spanningsregelaar of koolborstel van de dynamo. Dus dynamo eruit gehaald, en koolborstels waren inderdaad tot op de draad op. Nieuwe erin gezet voor 28 euries, en hij rijdt weer zoals vanouds! Bedankt dus!!!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar