sinds een tijdje nu al komt er steeds de foutmelding op mijn boordcomputer "dieselfilter schoonmaken".
Bij een bezoek aan de garage is de computer uitgelezen en stonden er storingen in zoals "tankdop niet aanwezig" etc.
Volgens de garage moest de tankdop sensor vervangen worden en was dit de aanleiding waarom het filter niet meer gereinigd werd.
Bij vervanging van het sensor zou het automatisch reinigen dus terug zijn werk doen en het probleem opgelost zijn.
Bij afhaling kreeg ik een rekening van 325 euro te betalen en de melding dat het probleem niet opgelost was. Deze 325 euro was voor het vervangen van de tankdop sensor en het bijvullen van de diesel dope.
Voorstel van de garage is nu de roetfilter te vervangen, geschatte kostprijs 450 euro.
Daar ik nu helemaal niet zeker ben of dus het probleem zich nu beperkt tot een vuile roetfilter, of het hele systeem van het automatisch reinigen niet werkt, sta ik niet te springen om de roetfilter te laten vervangen (en nog steeds met een systeem dat niet werkt en dus dadelijk ook terug een vuile roetfilter).
Kan iemand mij zeggen of en hoe ik het filter zelf kan reinigen?
Of kan er iemand mij een andere goede raad geven wat ik hiermee moet?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoeveel km heeft de auto gelopen?
momenteel net 90 000km
de diesel dope was by the way op 60 000 km ook al eens bijgevuld.
17 jaar
ik denk dat de sensor die de vervuiling van het roetfilter meet (drukverschilsensor ) vervangen moet worden,en het filter dmv een regeneratieprocedure met de testkast gereinigd moet worden. hierna is je probeem hoogstwaarschijnlijk opgelost. het vervangen van het filter biedt naar mijn mening geen uitkomst.
@harry4203 Als de bewuste schakelaar defekt is, gaat de motor op het noodprogramma en er is dan vrijwel niet meer mee te rijden. Het heeft er alle schijn van dat de dope (weer) op is.
17 jaar
Ook ik zou eerst naar de drukverschilsensor laten kijken. De dope kan nog niet op zijn want dit wordt elke 120.000km pas te worden bijgevuld.
[quote=206gti]Ook ik zou eerst naar de drukverschilsensor laten kijken. De dope kan nog niet op zijn want dit wordt elke 120.000km pas te worden bijgevuld.[/quote]
Is NIET waar. Ook bij mij volledig op na 60000 km. En het probleem met de defekte schakelaar heb ik zelf ook gehad, dus ik vermoed dat ik weet waar het over gaat.
17 jaar
Bartjev:
Welk damnummer heeft je auto. Dit is een productiedatum waaraan ik kan zien bij welke kmstand het roetfilter precies vervangen moet worden. Dit staat aan de binnenzijde van het linker voorportier. En bestaat uit 4 of 5 cijfers. BV 9394. Het moet beginnen met een 9 of hoger.
Vanmerk.
Bij een verkeerd registrerende drukverschilsensor hoeft de motor niet in noodloop te gaan. Ps ik zit elke dag in de Peugeot's
Hallo,
Mischien een vraagje uit interesse voor 206 gti .
Ik heb een 607 2.2 hdi (2003)damnummer9794 met 80000km op de teller.
Wanneer moet mijn additief bijgevuld worden en roetfilter vervangen worden.
Wat zijn ongeveer de kosten van dit ganse gebeuren.
Dank U......een tevreden 607 rijder.
17 jaar
[quote=ROB9876]Hallo,
Mischien een vraagje uit interesse voor 206 gti .
Ik heb een 607 2.2 hdi (2003)damnummer9794 met 80000km op de teller.
Wanneer moet mijn additief bijgevuld worden en roetfilter vervangen worden.
Wat zijn ongeveer de kosten van dit ganse gebeuren.
Dank U......een tevreden 607 rijder.[/quote]
Vanaf damnummer 9492 ligt de vervangingstermijn op 120.000km dan moet ook het additief worden bijgevuld.
Prijs voor vervangen durf ik zo niet te zeggen moet ik morgen op de zaak nakijken. Filter kost 260euro plus een uur arbeidsloon. Volgens mij is er een pakketprijs van.
Daar komt dan nog wel de vloeistof bij.
206gti:
Ik kan geen nummer vinden dat begint met een 9, maar de enige cijfercombinatie die in het linkerportier vind (chauffeur kant) is: 09483U9.
Zou deze het damnummer kunnen zijn?
Alvast bedankt, bartjev.
17 jaar
[quote=ROB9876]Hallo,
Mischien een vraagje uit interesse voor 206 gti .
Ik heb een 607 2.2 hdi (2003)damnummer9794 met 80000km op de teller.
Wanneer moet mijn additief bijgevuld worden en roetfilter vervangen worden.
Wat zijn ongeveer de kosten van dit ganse gebeuren.
Dank U......een tevreden 607 rijder.[/quote]
Hallo Rob,
Bij mijn 807 (van 10-2004) was de dope op, op 60000 km en de vulling kostte 100 arbeids- en onderzoekskosten en 100 voor de dope.
17 jaar
Hallo iedereen,
Om het maar op z'n hollands te zeggen .....hartstikke bedankt iedereen voor de snelle
antwoorden.
groetjes.....Rob.
17 jaar
[quote=bartjev]206gti:
Ik kan geen nummer vinden dat begint met een 9, maar de enige cijfercombinatie die in het linkerportier vind (chauffeur kant) is: 09483U9.
Zou deze het damnummer kunnen zijn?
Alvast bedankt, bartjev.[/quote]
9483 is bij jouw het damnummer. Pas vanaf 9492 is de vervangingstermijn 120.000km bij jou is het nog 80.000km.
Laat de dealer de sensor controleren op de aanwezigheid van vocht. Als dit aanwezig is moet hij vervangen worden. Anders alleen het roetfilter laten vervangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 807 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar