Peugeot 3008 2009: Foutcode 2177

Bouwjaar: 2009, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld

Ik krijg regelmatig een foutcode p2177 te zien via obdtester.

P2177 geeft aan dat ergens een vacuum lek moet zijn.
Ik weet inmiddels dat mijn rem booster af en toe een sis geluid maakt, die goed te horen is als ik voor en stoplicht stopt. Aangezien een booster werking ook werkt met vacuum aanzuiging bestaat de kans dat dit het probleem kan zijn.
Alleen aanzuiging gaat via een mechanisme die verzorgd wordt door nokkenas aandrijving.
Of moet ik het toch ergens anders gaan zoeken. Graag zie ik ervaringen van mensen die een identieke fout code hebben met de peugeot vti blokken. gr. chris

Chris3008

Geplaatst door Chris3008 (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 3008? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 3 jaar geleden

Een lekke rembooster is zondermeer een mogelijke oorzaak van je foutcode , de booster vervangen moet zo wie zo lijkt mij , zal alleen maar erger worden.

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

P2177 - Mengsel te arm Bank 1, toerental boven stationair

Kun je ook de Freeze Frame data uitlezen?
Het kan interessant zijn om te weten in welk bereik deze fout optreedt (toerental, belasting, etc.).

Chris3008 (0), 3 jaar geleden

Hallo Allemaal,
Sorry voor een late reactie. Heb problemen met niet aanslaan van startmotor. Probleem opgelost lag aan een defecte BSM module.
Freeze data kan ik helaas niet meer terug halen. maar ik dacht dat het gebeurde met 2400 rpm en short trim van rond 17%. En het gebeurde met rijden op LPG. Op dit moment rij ik op benzine en tot heden nog geen melding. Ik heb wel het gevoel dat op benzine rijden alles veel soepeler gaat. gr. chris

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Wat zijn de waardes van de short en long term fuel trim op benzine?
Over wat langere tijd bekijken en ook onder verschillende omstandigheden (stationair, verhoogd toerental, rijdend met constante snelheid). De short term fuel trim zal schommelen als het goed is.

17% klinkt wat veel voor een short term fuel trim (op LPG).
Mogelijk is het mengsel op LPG wat te arm op sommige momenten.

Chris3008 (0), 3 jaar geleden

Hallo Oldford,
Op moment dat ik code p 2177 uitleest met freeze data was short trim 17% bij rond 2400 rpm. Hij rijdt daarna ook niet in noodloop. Long trim is Constant -0,6% e n short trim fluctueert tussen - 4% en + 4% of iets meer.of minder. Maar mocht blijken dat bij benzine rijden P2177 niet voorkomt dan zal ik waarschijnlijk moeten gaan zoeken bij LPG installatie. Is een Ag LPG installatie en heb hier en daar gehoord dat onderdelen moeilijk te krijgen is. Heb het idee dat installatie te arm is ingesteld. Dus waarschijnlijk computer systeem opnieuw inleren. gr. chris

Chris3008 (0), 3 jaar geleden

Hallo Allemaal,
Vandaag een rit gemaakt met lpg gas en foutcode P2177 is weer terug. Thuis aangekomen heb ik eerst alle 4 injectoren losgekoppeld van inlaatspruitstuk. De mondjes van injectoren die vast zitten aan de spruitstuk goed schoongemaakt en verhardingen in de laat buis losgeweekt . Alles weer teruggezet en daarna getest op lekkage . Auto gestart op benzine en duurde ca. 5 minuten voordat het automatisch over ging naar lpg.
Ook zag ik bij OBD tester dat short trim rond 25% Dit duurde ca. 50 sec. lang. Daarna sprong het direct naar -5% en + 5%. Toen weer terug gezet naar benzine en een paar sec. ging short trim naar + 17%. Daarna fluctueren tussen -5 % en + 5% en wat uitschieters. Deze voorgaande handelingen aantal keren gedaan en alles verliep exact het zelfde. Conclusie heeft dit te maken met defecte temperatuur sensor of afregeling van computer lpg systeem. gr. chris

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Heb je ook de waardes van de long term fuel trim?

Op basis van het beschreven gedrag van de short term fuel trim denk ik dat het LPG systeem te arm staat.

    Hallo Oldford,

    Bedankt voor je support. Ik heb de long term fuel trim nog geen inkeer zien veranderen. Waarde constant
    - o,8%. Het rijker stellen van LPG systeem gebeurd dat via ECU gas systeem of via gasdruk instelling verdamper. Ik heb gasboer Specialist in Helvoirt gebeld en moet daar 3 weken opwachten. Gr.chris - Chris3008 (0), 3 jaar geleden
    Vreemd dat de long term fuel trim niet aangepast wordt. Deze waarde wel aangepast wordt na het wissen van de foutcodes (want dan wordt de Long Term Fuel Trim op 0 gezet), anders kan dit nooit -0,8% worden. Mogelijk blokkeert foutcode P2177 het veranderen van de Long Term Fuel trim. Heb je nog gekeken naar de Freeze Frame data van foutcode P2177? Ik zou voorlopig maar 3 weken op benzine rijden tot je afspraak. - oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Chris3008 (0), 3 jaar geleden

Helaas tot heden nog geen oplossing. Ben bij een gasboer langs geweest. Hun systeem kon geen verbinding maken met AG LPG computer. Dus moet verder zoeken naar een AG expert.

gr.chris

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.