Heb vanmiddag de peugeot 206 van familie uitgelezen met universele software.
Hier kwam uit: P0170 Fuel Trim.
Motorstoringslampje brandde en in display stond uitlaat storing.
Deze fout komt meestal vreemd genoeg alleen voor als het koud is, zoals vorige week. Is nu al de 5e of 6e keer dat deze storing er is.
Auto is van mei2004, heeft nu ongeveer 33500km gelopen waarvan bijna alleen maar korte stukjes en uiteraard laag toeren, nauwelijks autobaan. Zou de katalysator misschien dicht zitten of lamdasonde vevuild?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De voorste lambda sonde vervuild snel bij deze typen waardoorhij te lang buiten buiten de range blijft regelen. Is een verbeterd type voor,die vervuild minder snel en moet ook nieuwe software voor geladen worden bij de dealer. Officieel zou alleen nieuwe software genoeg moeten zijn om het probleem op te lossen maar de ervaring leert dat de lambda sonde later dan toch nog vervangen moet worden.
Succes,
PT nieker
Bedankt voor je reactie, dan snap ik niet waarom ze dit nog niet gedaan hebben, ze zijn er al enkele keren mee terug geweest bij de garage.
Garantie is helaas afgelopen, ik denk dat ze hier met opzet op gewacht hebben zodat men nu een rekening kan uitschrijven.
Ik zal eens bij een andere dealer gaan vragen. Heb je enig idee wat de kosten zullen zijn (software update en vervangen lamdasonde).
BVD.
Bij mijn 406 had ik deze code ook alleen bij koud weer omdat er verkeerde motorolie in het blok zat. Er zat 15W40 in terwijl peugeot 5W40 voorschrijft. 15W40 is dikkere olie (te dik) en vooral bij lage temperaturen zorgt dit er voor dat de klepstoters niet goed functioneren waardoor de kleppen niet goed sluiten. Je benzinemengsel wordt dan direct door de openstaande klep de uitlaat ingeblazen en dit wordt geregistreerd als een fuel trim error. De motor liep overigens verder zonder merkbare problemen.
De oplossing was om een motorreiniger (Forte motorflush) aan de olie toe te voegen, en de auto een half uurtje te laten draaien. De motorreiniger verdunt de olie heel erg en zorgt er voor dat alle vastgekoekte resten ook oplossen. Daarna de olie en het oliefilter vervangen met 5W40 en nooit meer een probleem gehad.
Ik weet niet of jij hetzelfde probleem hebt want je hebt wel een andere motor maar misschien help deze informatie. Kijk eens op de rekening van je laatste onderhoudsbeurt en controleer of er opstaat wat voor type olie er in gegaan is en vergelijk dat met het instructieboekje.
16 jaar
Bedankt voor de info, er zit 10w40 in en deze zou ook erin moeten volgens de gegevens die ik heb.
In deze motor mag gewoon 10w40 halfsynt. en zo ver ik weet zijn de klepstoters van dit type niet gevoelig.
De kosten voor de lambda sonde zijn 193 euro ex btw en montage. Montage is een kwartiertje werk en voor de update moet je ongeveer 3 kwartier arbeid betalen.
Auto moet steenkoud zijn voor het downloaden/programeren en inleren van de gasklep. Dus avond van te voren brengen.
Valt dat updaten niet onder service? Garantie is net verlopen of telt dat bij peugeot niet? Klacht is tijdens de garantie meerdere malen geconstateerd maar enige dat men deed was resetten.
Als de betreffende dealer het probleem aangemeld heeft bij de technische afdeling van peugeot (indien hij er zelf niet uitkwam) binnen de garantie periode en hij er na het aanmelden alles aan gedaan heeft om het probleem op te lossen. Dan kan het nog voor fabrieksgarantie genomen worden.
Maar zo te horen heeft de dealer er niet echt veel aan gedaan! Je zou het eens kunnen vragen, nee heb je en ja kan je krijgen.
Pt nieker
Lampje brandt sinds begin deze week weer, morgen terug naar de peugeot dealer, ik laat wel weten wat hun reactie was.
Nou, vandaag dus naar dealer terug geweest en mijn vermoeden klopte.
Men zei dat het niet aan de lambdasonde kon liggen, waarschijnlijk temp sensor of bobine (lul koek in mijn ogen).
Daarna kwam hij ermee dat je bij deze auto uitsluitend octaan98 moest tanken en zeer zeker niet in duitsland of belgie (ook lulkoek in mijn ogen).
Al met al dus niks opgeleverd.
Achteraf zei ie wel dat we een afspraak konden maken om motormanagment te updaten, eerst zei ie dat het daar niet aan lag.
Bij peugeot ga je geen stap verder komen met dit probleem, ik ben met dit probleem ook 4 keer bij peugeot geweest en het enige wat het me heeft opgeleverd is een lege portomonee en een hoop lulverhalen. Uiteindelijk bleek de olie de boosdoener (zie vorige bericht). Dit is relatief goedkoop en eenvoudig zelf te doen dus je kan het altijd proberen, baat het niet dan schaadt het niet. De post hieronder heb ik eerder op een engelstalig forum gepost:
Ok this is how I did it today:
1.) Buy a new oil filter from peugeot, write a check for 12,27 euro.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
2.) Go to a shop where they sell plastic bowls to do the dishes. Spend 35 minutes to find it. Write a check for 1,99 euro.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
3.) Go to the local Esso gasstation and get 5 Liters of Esso Ultron 5W40. Write a check for 66,25 euro. (Dit kan veel goedkoper bij de Praxis bijvoorbeeld !)
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
4.) Try several different car part shops to find out that they all don't sell Forte engine cleaner. Spend a whole day on the internet to find out where they do sell Forte engine cleaner. Find out that they only deliver their products to professional workshops. Finally find a workshop on the other side of the country where they have your product. Drive there, get stuck in traffic and end up spending half a day to get two bottles of 400 ml Forte Motor Flush. Write a check for 31,80 euro.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
5.) Wait untill sunday, get up, take a shower, get your tools and let the work begin !
6.) First things first, get some beer.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
7.) Find a decent place where you can work under the car.
8.) Check there is no debris around filler cap and clean if required then remove filler cap
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
9.) Put the contents of the two bottles of Forte Motor Flush in the oil
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
10.) Leave the car running at idle for 30 - 40 minutes, to let the Forte Motor Flush do it's cleaning work and to let the oil temperature rise to a minimum of 90 degrees.
11.) Take a beer.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
12.) Find out that you need to wait for another 25 minutes, and take another beer!
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
13.) Feel bored, get a beer !
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
14.) Remove the belly pan and open the oil filler cap.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
15.) Get your drain tray ready and clean around sump nut
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
16.) Try to remove the sump nut, find out that it's so damn tight that it's almost impossible to unscrew.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
17.) Once it starts moving make sure you do not loose your copper seeling waher.
18.) See the oil squirt out next to the drain tray. Hurry to put the tray in the correct position and get hot oil over your hands.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
19.) Crawl out from under car to wipe hot oil off of hands and arms.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
20.) Beer !
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
21.) Realize that the copper seeling waher is gone ! Go through the drain tray and find it again.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
22.) Once oil flow has stopped re-fit the sump nut
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
23.) Try to remove the old oil filter. Find that it is stuck and that there is no way to get it off with your bare hands. Knowing that, don't stop trying and bang knuckles on frame. (Serious, it was a major problem to get the filter off and I did hurt my hand !)
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
24.) Get a hammer and see if that will help, find out it will not help you to get it off but it works perfectly to get a hole in the filter, making it impossible to drive the car anymore ! (In case you still wanted to keep te option open to get professional help)
25.) Beer ! Wish you never started on this !
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
26.) Go to the neighboor who sells trucks and get yourself a mega wrench !
27.) Unscrew the oil filter, get hot oil over your hands again !
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
28.) More beer.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
29.) Wipe the filter plate with a clean rag, smeer a light amount of fresh oil around the rubber seal on your new filter and then wind it on.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
30.) Find yourself lying under the car with the back of your head in the oil spilled in step 18.
31.) Remove the oil from your hair and re-fill your car with oil untill indicated full on the dipstick
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
32.) Re-fit the filler cap.
33.) Start the car and run for 30 secs then re check the level
34.) Check for leaks around the sump nut / filter
35.) Re-fit your sump gaurd and the engine cap.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
36.) Test drive car.
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/ChangeOi...[/img]
But you know the job was done right!
16 jaar
Dat zijn meer pilsjes dan dat je iets doet, hahaha.
Er zit nu 10w40 in en deze zou er ook in moeten.
Peugeottechnieker gaf al aan dat dit de juiste olie is en deze motor hier geen last van heeft.
Binnenkort krijgt ie toch een kleine beurt die ik zelf ga doen, zal dan motorflush erin doen en vullen met 10w40, dan weet ik zeker dat er de juiste in zit.
Leuke foto-story Peter, maar de motor waar dit probleem over gaat is een ander motor type!
Zoals al verteld: EBE motor updaten en (eventueel) een nieuwe, minder gevoelige, voorste lambda sonde erin.
Kijk eens of er geen olielekkage is vooraan in de hoek van de koppaking, heb 1 keer meegemaakt dat het daar is zat, bij dit type motor.
De motor van al die mooie plaatjes is een EW10, die hebben heel andere problemen(kan een boek over vol geschreven worden).
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar