Ik heb een Peugeot bwj 1993 met gasinstallatie en heeft ong. 167.000 km gelopen. De gasinstallatie is een voorloper van de G3 merk is Vialle type weet ik niet.
Het probleem is als volgt:
Op gas rijden is GEEN probleem, echter wanneer is de auto handmatig omzet naar benzine, loopt de motor zeer onregelmatig.
Wanneer de motor koud is slaat deze af bij stationair lopen en wanneer de motor warm is varieert het toerental, het oplopen en afnemen van het toerental lijkt met regelmaat te gebeuren, bijv. 5 sec goed en dan weer 5 sec minder.
Wanneer ik gas geeft dan lijkt de motor te veel of te weinig benzine te krijgen. Ik ruik echter geen benzine.
Het rijden op benzine vertoond hetzelfde patroon als stationair draaien van de motor, het lijkt dan of de motor met regelmaat wel en geen brandstof wel krijgt toegediend ongeacht of ik gas geef.
Wat kan hier het probleem zijn?
Alvast bedankt voor de reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Mark, tijdens het rijden op gas wordt door Vialle het lambdasignaal naar de benzinecomputer onderbroken. In de plaats daarvan wordt zeer waarschijnlijk een fopsignaal aangeboden. Door dit fopsignaal gaat de benzinecomputer wegleren met de gevolgen zoals je die beschreven hebt. Het beste kan je door middel van een wisselrelais de benzinecomputeringang van de lambdasonde aan massa leggen. Zo gaat het systeem in open loop draaien en kan de computer niet wegleren. Wel ff de massa van de accu een minuut losgooien om de boel te resetten.
Succes
Lijkt mij op de Lambdasonde, maar als je hem bij de dealer laat uitlezen weet je het zeker.
Bedankt voor de reactie!
Hakeem,
Heb jij misschien een schema of meer informatie hoe ik het e.e.a. aan moet sluiten ik ben maar een leek op dit gebied.
Alvast bedankt!
En als ik de lambdasonde vervang is dan het probleem opgelost omdat ik dit probleem pas een aantal maanden heb.
20 jaar
Een wisselrelais heeft vijf aansluitingen, te weten 30-87A-87-86-85. Op positie 30 monteer je de draad die komt vanaf de benzinecomputer. Op positie 87A monteer je de draad van de lambdasonde plus de gele draad van de AMS (gascomputer). Op positie 87 maak je een draad die je tevens doorlust naar positie 85 en dan aan de zwarte draad van de tweepolige connector op de verdamper. Op positie 86 monteer je een draad die je ook bevestigt aan de groene draad van de tweepolige connector op de verdamper. Zo nu wordt de benzinecomputeringang van de lambdasonde aan massa gelegd wanneer het systeem overschakelt naar gas. Als je tijdens benzine- of gasbedrijf met een voltmeter op positie 87A van het relais meet, dan moet je een wisselende spanning hebben van 0.1 tot 0.9 Volt. Als je deze wisseling niet ziet of de waarden komen niet hoger dan 0.6 of 0.7 Volt dan is zeer waarschijnlijk ook de lamdasonde versleten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar