close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: geen achteruit meer na olie wissel

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Vorige week kwam ik er achter dat er aan aandrijfas keering lekte van mijn peugeot.
Deze heb ik vervangen en gelijk erna ook maar de olie uit de automaat bak laten lopen en zoals de dealer voorschreef 3l verse bak olie bijgevuld.
Na dat ik alles klaar had wou ik een proef ritje gaan maken maar wanneer ik de pook in de R zet gaat de auto vooruit, in de D gaat hij ook vooruit en P en N werken ook naar behoren.
Help ik weet me geen raad meer.
Mvg Rene

Geplaatst door

R_Koekoek (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

OKe 3l erbij , maar hoeveel is er uit gekomen ?
Juiste type olie gebruikt ?

Is het juiste type olie (heb ik bij de dealer gehaald) eerst had ik te veel bijgevuld+- 2 liter dit er met warme stil staande motor weer afgetapt en daarna precies 3 liter bijgevuld.

R_Koekoek 0

7 jaar

Volgens Autodata moet dat 4,5 liter zijn...

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Lekkere info dan van de dealer, ik ga morgen vroeg gelijk nog 1.5 liter bijvullen en dan weer proberen.
Na afloop zal ik gelijk laten weten wat de uitkomst is Hartelijk dank!

R_Koekoek 0

7 jaar

Heb je geen peilstok dan..?

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Nee hans peugeot 206 heeft een nivea plug aan de onderkant van de bak zitten deze moet je met warme lopende motor losdraaien als de olie er dan uit druppelt zou die op peil moeten staan.

R_Koekoek 0

7 jaar

Ah..oke.

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Helaas voor u heeft de dealer gelijk .
Indien u de olie heeft afgetapt via de plug , moet er inderdaad 3 liter weer bijgevuld worden . ( fabrieksopgave )
Dus 4,5 liter is te veel
Indien een AL4 bak helemaal leeg is , bv na revisie , is de totale inhoud 5,85 liter .
Ik lees ook dat u weet om het niveau op peil te krijgen , dus dat is geen probleem .
Ik doe er altijd 3,5 liter in en dan aftappen op de juiste manier , dan is het niveau altijd correct .
Hierbij nog een korte fabrieksinfo :
Wagen in horizontale stand.
Controleer de afwezigheid van het noodprogramma van de automatische transmissie.
Verwijder : De vuldop .
Voeg 0,5 liter vloeistof toe in de transmissie.( bij de 3 liter )
Schakel, met de voet op het rempedaal, in alle versnellingen.
Zet de selectiehendel in de parkeerstand "P".
met draaiende motor ; Overgang naar het stationair toerental.
Olietemperatuur : 60°C (+ 8°C ; - 2°C).
Er loopt bij het aftappen ongeveer weer een halve liter uit .

Zo net de olie van de peugeot gecontroleerd, zat nog steeds iets te veel op kwam er met een straal uit daarna begon het te druppelen.
De plug weer dicht gedraaid en de achteruit doet het weer!
Helaas was de vreugde van korte duur,toen ik de pook in de D zette gebeurde er niets zelfs als je gas iets intrapt niet.
Zet je pook in de N ga je ook achteruit.
Dus nu is de P in orde R werkt ook N gaat de auto ook achteruit en D werkt niet.
Zou het misschien ook aan de kabel kunnen liggen die tussen de pook en de selectie hendel boven op de bak zit?

R_Koekoek 0

7 jaar

Bij deze de methode voor afstellen :

Selectiehandel in stand P.
Schakelhefboom (1) zo ver mogelijk naar de achterzijde van de wagen (A).
Blokkeer de afstelling van het schakelmechanisme door op het oranje plastic onderdeel (2) te drukken.
De afstelling is uitgevoerd.
OPMERKING : Druk om het afstelsysteem van het schakelmechanisme te ontgrendelen op het zwarte plastic onderdeel (3).

Net schakel mechanisme afgesteld, zat vrijwel geen speling op.
Dank voor de duidelijke uitleg en tekeningen.
Helaas nog steeds geen vooruit versnelling.
Heb toch als zelf controlle de olie nog eens gepeild dit keer motor 20 min tot een half uur warm laten draaien, en suprise suprise gèèn druppels.
Morgen dus nog maar een keer 0.5 liter olie bijvullen.
Uiteraard zal ik de uitkomst even laten weten.
Iedereen een fijne avond en dank voor de hulp zo ver!!

R_Koekoek 0

7 jaar

Vanmorgen met frisse noed nog eens 0.5 liter bijgevuld en zo net voor 2e keer gepeild olie is op peil nu.
Het mag niet baten nog steeds geen vooruit versnelling.
Morgen gaat de auto naar de monteur ben aan het einde van mijn latijn en geduld gekomen.
Zelfs als ik de auto handmatig in de versnelling druk(met selectie hendel onder de motorkap) nog geen vooruit.
Ben bang dat het iets inwendig is.
Zodra ik iets van de monteur hoor zal ik het laten weten.

R_Koekoek 0

7 jaar

Geef eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .

43707183

R_Koekoek 0

7 jaar

Mogelijk iets gevonden . ( Wel ver gezocht , maar toch )
Inwendig een oliekanaal verstopt door vuil . Misschien iets bij de démontage/montage van de keerring in de bak terecht gekomen.
Zie de tekening voor de plaats van verstopping .
Démonteer het voorste deksel en het brein om er bij te komen .

Dankje Rene morgen vroeg gelijk mee aan de slag.
Magneetjes dan ook maar schoonmaken.
Lijkt me logische verklaring voor het probleem omdat het eerst de de achteruit was en daarna de vooruit.

R_Koekoek 0

7 jaar

Gister hele dag plat gelegen vandaag verder met de peugeot.
Alles losgeschroefd brein eruiten kanalen zo goed mogelijk schoon gemaakt(zagen er trouwens nog aardig netjes uit).
Zo veel mogelijk olie afgetapt daarna alles weer inelkaar gezet met frisse pakking en schone magneten.
Olie volgens protocol bijgevuld tot deze op peil was.
Het euvel is echter nog niet verholpen de P stand en achteruit doen het normaal maar schakel je naar N of D of manueel blijft de R knipperen.
Morgen maar auto ambulance regelen en dan naar de monteur, neem niet aan dat dit zonder uitlees apparatuur op te lossen is.

R_Koekoek 0

7 jaar

Knipperen van de stand R .
Afstellen van de positieschakelaar .
Zet de selectiehendel in de stand "N".
Sluit een ohmmeter aan tussen de 2 pennen van de positieschakelaar (2) van de selectiehendel (bij "a").
Stel de positieschakelaar (2) van de selectiehendel af :
Draai de bouten (1) los
Draai de positieschakelaar (2) in een richting en vervolgens in de andere richting om het regelgebied van de schakelaar te bepalen waarin de weerstand R = 0 Ohm bedraagt
Positioneer de positieschakelaar (2) in het midden van het bepaalde regelgebied
Draai de bouten (1) weer vast
Daarna weer even opnieuw de kabel afstellen zoals je al eerder hebt uitgevoerd .

Dus als ik het goed begrijp moet ik de positieschakelaar zo draaien tot ik 0 Ohm meet, torx schroeven weer vast draaien, en selectie hendel weer vast zetten.
Daarna pook in stand P en kabel opnieuw afstellen?

R_Koekoek 0

7 jaar

Ja , een keer naar links draaien tot Ohm oneindig , dan een keer naar rechts draaien tot Ohm oneindig . En dan precies in het midden daarvan ( 0 Ohm ) zet je de sensor vast . Kijk goed naar de tekening .
En dan weer even de kabel afstellen .

Door een shitstorm aan omstandigheden kom ik er nu pas aan toe de afloop te vermelden.
De peugeot is uiteindelijk naar de specialist geweest die hoorde mijn verhaal 2 min aan en had al een diagnose, de vulplug bleek helemaal geen vulplug te zijn!
Onder deze plug zit een gedeelte van het schakelmechanisme hierin was een veer losgeschoten door het verwijderen van de plug.
Kostbaar stukje verkeerde info van de dealer maar goed de peugeot schakelt weer als een zonnetje(zover dat mogelijk is met dit type bak).
Iedereen bedankt voor het meedenken met name Rene Roolvink voor de zeer nuttige ondersteuning en info!

R_Koekoek 0

6 jaar

Toch mooi dat het is opgelost . En inderdaad , geen beste dealer . ( onjuiste vulmethode - onjuiste hoeveelheid olie )
Bedankt voor uw feedback en veel rijplezier .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.