Vorige week op vakantie in Frankrijk heeft mijn turbo de geest gegeven. Voor het afslepen van de auto las de man van het sleepbedrijf hem uit met een OBD2 apparaatje, dat codes P1351 en P1445 meldde. Hij had niet echt een idee wat deze codes betekenden (was tenslotte zijn werk ook niet echt). Desondanks vond hij toch nog snel de kapotte turbo door het loshalen van de slang. Het turbowiel was aan gort.
Nu vraag ik me af of deze codes op de een of andere manier toch met de turbo verband kunnen houden. Iemand een idee?
En zou er niet een aparte code voor zo'n groot defect opgeslagen moeten worden? Moet erbij vermelden, dat het niet echt een geavanceerd diagnoseapparaatje leek, dus wellicht zou een dealer hier iets meer kunnen zien.
Om het verhaal even af te maken: turbo door lokale Peugeot dealer vervangen.... om de volgende dag na 200km met wederom een defecte turbo alweer te stranden....zucht! Zal eens op dit forum gaan zoeken naar draadjes over HDiF 'turbo-leed.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schiet me net te binnen dat ik P1351 en P1445 al eerder heb gehad, dus toen de oorspronkelijke turbo het wel nog naar behoren deed. Zouden aanhoudende storinging P1351 en P1445 een turbo (of in mijn geval dus twee turbo's) om zeep kunnen helpen?
Het probleem met die code die beginnen met "P1" is dat ze per fabrikant verschillen en soms zelfs per motor.
P1351 - Pre/Post Heating relay circuit.
P1445 - Additive system. Quantity of additive too high.
De 1e code slaat waarschijnlijk op het relais van de gloeibougies.
De 2e code betekent dat er meer additief in het tankje zit dan verwacht. Of wel er wordt te weinig additief ingespoten, dan wel een keer bijgevuld zonder (goed) te resetten.
Beide codes hebben niets met de turbo te maken.
Wat was er stuk aan de 2e turbo? Weer inlaatwiel?
U zegt de lokale peugeot dealer heeft de "turbo" v.v en 200km later weer defect. Ik neem aan de ze ook de olieleidingen hebben v.v zeef in het carter vv evt. schoon gemaakt en de vacuumpomp zeef gereingd + motor flusch olie v.v? Als dit niet is gedaan en de turbo krijgt geen of gering smering loopt ie zo weer kapot.
Dat moet een Peugeot garage toch ook weten!
Ruikt naar bedrog. Toeristen zijn gemakkelijke slachtoffers.
De procedures bij het vervangen van de turbo bij een PSA 1.6 d zijn na zoveel jaren toch overal wel bekend geraakt zeker na zoveel problemen overal.
Let op, ook al is alles volgens de regels gedaan, dan moet je nog zorgen dat er steeds voldoende olie van hoge kwaliteit aanwezig is en zeker tijdig vervangen. Let ook op uitlaatgaslekkage onder verstuivers, te zien aan de zwarte roet of pek.
Heren, allen hartelijk dank voor de snelle respons!
@oldford: ja, beide keren inlaatwiel "cassé / mort" om maar met de woorden van het sleepbedrijf cq. garage te spreken.
@Hendrik4290: ik geloof niet, dat er sprake van bedrog is, hooguit slordigheid/nalatigheid. Ik wil vooralsnog uitgaan van de eerlijkheid van den Franschen medemensch (ja, ja, misschien ben ik te naief).... Je opmerking over uitlaatgaslekkage onder de verstuivers begrijp ik niet zo goed (ben ook maar een leek), kan dit schadelijk kunnen zijn voor de turbo?
Auto staat nog in Frankrijk, maar dat er een nieuwe turbo en een nieuwe kunstofslang (rechts naast turbo; luchtaanzuiging?) op zaten kon ik wel zien. Denk dat deze als TURBO EST.0375J8 (934,84 eur) en TUBE RET.H TURBO 038127 (18,12 eur) op de rekening staan. 4 liter 5W30 olie staat er ook op vermeld alsmede nog wat klein spul: twee O-ringen (JOINT TORIQUE D. 144081) en een V-ring (JOINT V.).
Olieleidingen en/of zeef zie ik er niet expliciet op staan. Zitten die misschien in de turboset bij in? En het flushen verstopt in de 4 uur arbeidsloon?
Ik vond trouwens nog een oude foto van onder de motorkap:
[url=http://postimg.org/image/oup24i78d/][img]http://s22.postimg.org/oup24i78d/IMG_572...[/img][/url]
Is het zwarte leidinkje (rode pijl) een olieleiding die vervangen hoort te worden? Ik herinner me nog dat de zilveren ommanteling (groene pijl) er na de reparatie nog steeds zo uitziet, dus met een breukje (links naast de punt van de pijl). Indicatie dat de leiding niet is vervangen?
11 jaar
Ja, dat is de olietoevoerleiding. Er wordt geadviseerd om die ook te vervangen evenals vooral het filtertje onder de banjobout.
Hier nog een verlate update: de NL dealer heeft de turbo en de olieleidingen (onder garantie) vervangen. Volgens hem hadden zijn Franse collega's nog niet de helft van de benodigde werkzaamheden uitgevoerd. Het scheen hem nl. onmogelijk in vier uur de turbo +leidingen te vervangen, het systeem meermaals te flushen en een gedegen proefrit te maken. Ik denk dat 'ie helemaal gelijk heeft. Leidingen waren zeker niet vervangen. Ze vonden ook nog een afgebroken bout (herkomst onbekend) in de turbo.... !?
Kortom, een kwestie van de spreekwoordelijke Franse slag.
Terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag m.b.t. foutcodes bij turbo defect, moet ik jullie helaas het antwoord schuldig blijven. In mijn blijdschap na weken mijn auto weer terug te hebben, ben ik vergeten hier naar te vragen. De eerdere foutcodes P1351 en P1445 zijn nog steeds aanwezig en hebben dus inderdaad niets met de turbo van doen, hetgeen al door enigen van jullie opgemerkt was.
Nu alweer een paar duizend kilometer achter te rug. Heb er weer vertrouwen in. Dank voor alle hulp.
11 jaar
Helaas, na ongeveer 6000km nu ook deze nieuwe turbo met een hoop rook overleden. Ongelooflijk, maar mijn auto vreet gewoon turbo's (3 stuks binnen 3 maanden!).
Het is een raadsel wat de oorzaak is, want de laatste keer was echte de hele waslijst aan werkzaamheden ten en met vervangen van het carter gedaan.
Vermoed wordt dat vervuiling in de motor de turbo elke keer om zeep helpt. Heb er een apart draadje aan gewijd:
http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=1...
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar