Na het vervangen van de koppelingshulpcilinder wilde ik het systeem ontluchten.
Als ik de ontluchtingsnippel van de van de hulpcilinder los draai komt er geen olie uit,
ook voel ik helemaal geen druk op het koppelingspedaal.
Het lijkt erop of deze helemaal niet pomp.
Om te ontluchten is het voldoende om alleen de nippel op de hulpcilinder los te draaien,
of zit er ook nog een nippel op de hoofdcilinder?
Deze zit waarschijnlijk onder de accu.
Met vr. gr. Andy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In principe als er olie in het reservoir zit , zou je de nippel los kunnen zetten en zal door de zwaartekracht de olie vanzelf naar beneden moeten lopen.
Op het moment dat er olie uit de nippel komt , doe je de nippel dicht en pomp je een paar keer , krijg je druk kun je verder ontluchten.
Of iets druk op het potje zetten om de olie er door te drukken.
Het pedaal komt wel goed omhoog zodat het compensatiegaatje vrij komt ?
Om de zaak te ontluchten is het handig als je met 2 man bent.Je sluit een flexibel slangetje van een meter aan op de ontluchtingsnippel van de koppelingscilinder en het andere uiteinde op de ontluchtingsnippel van de remklauw linksvoor.Allebei de nippels een beetje opendraaien en het slangetje stevig op de nippels vasthouden!De tweede man gaat in de auto zitten en drukt rustig het rempedaal tot halverwege in en dan weer los.Dit rustig tot halverwege intrappen en weer loslaten zeker minimaal 10 keer herhalen.Aangezien bij deze auto zowel de rem als ook de koppelingsolie in het zelfde reservoir uitkomen hoef je alleen bij aanvang te zorgen dat het reservoir vol zit en hoef je tussentijds tijdens het ontluchten dus niet bij te vullen.Rempedaal tijdens pompen niet verder als halverwege intrappen aangezien er een vuilrand door ouderdom in kan zitten en dan kan de hoofdremcilinder kapot gaan.Als het rempedaal voor de laatste keer is losgelaten beide nippels dichtdraaien terwijl het slangetje er nog op zit en daarna pas slangetje eraf trekken.Nu heb je dus met behulp van de hoofdremcilinder olie en de aanwezige lucht teruggepompt naar het voorraad reservoir en is de lucht in de 2 koppelingscilinders verdwenen.Succes!!
Misschien een beetje laat, maar alsnog goed voor een ander. Zorg dat je ergens een grote spuit (60-100cc bv) kunt vastkrijgen, darmpje aanmaken.
Spuit voltrekken met de juiste olie (bv uit reservoir),
dop van reservoir open doen,
darmpje met spuit op ontlluchtnippel,
ontlluchtnippel aan de koppeling losmaken,
spuit leegspuiten laat er wel nog een klein beetje olie inzitten (zie ook dat je reservoir niet overloopt)
ontluchtnippel terug sluiten en klaar is Andy :)
Ik heb deze manier als zeer prettig ervaren bij mijn Peugeot boxer, vele malen handiger als de voorgeschreven ontluchtprocedure
manier van bieuwke is ook wel een leuke
8 jaar
Waarschijnlijk had ik de ontluchtingsnippel niet goed los gedraaid.
Na de nippel twee slagen los gedraaid te hebben kwam er olie vanzelf olie uit.
( bij het ontluchten van remmen is een halve slag los voldoende)
Daarna de nippel dicht gedraaid en met twee personen het systeem ontlucht.
Een persoon het koppelingspedaal intrappen, de nippel los draaien tot het pedaal in de laagste stand staat.
Daarna de nippel dicht draaien en het pedaal langzaam omhoog trekken.
Dit een paar keer herhalen tot er geen luchtbellen meer uitkomen.
Iedereen bedankt voor het mee denken en voor de oplossingen.
Met vr. gr. Andy
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar