Hoi allen,
Mijn 205je is onlangs plots, zonder enige waarschuwing, stilgevallen op de autosnelweg en sindsdien krijg ik hem niet meer gestart. Er waren geen waarschuwingslampjes die brandden toen hij uitviel. De motor draait nog rond en 'demarreerd' ook, maar slaat niet aan.
Als ik tijdens het slepen de koppeling laat opkomen draait de motor mee rond en gaan alle lampjes uit, maar de motor slaat niet aan.
Nadere inspectie bracht aan het licht dat hij geen onsteking heeft en dat er ook geen benzine uit de injector komt (bosch mono jetronic injectie). 2 bougies gecontroleerd, beide geen injectie. Ook de kabel naar de verdeler gecontroleerd : ook hier geen vonk.
Als ik het contact opzet hoor ik wel het relais bij de ecu klikken en zoemt de benzinepomp enkele seconden in de tank.
Ook meet ik 5 volt op het meest rechtse pinnetje van de injector aansluiting (ik veronderstel dat dit goed is ?). Toch komt er geen drup benzine uit de injector.
Ik verdenk de ecu omdat zowel injectie als ontsteking ontbreken. Is er een manier om zeker te weten dat de ecu kapot is ?
Het is een BOSCH ecu nr 0 280 000 745. Kan het ook nog wat anders zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft er iemand soms het elektrische schema van de peugeot 205 GR van 1993 ? Ik heb stekkers en aansluitingen gecontroleerd op slechte contacten, maar alles ziet er goed uit.
Kan ik met de ecu een garage binnenlopen en vragen ze controleren of hij nog goed is ? Kunnen ze dat snel testen met een of ander apparaatje ?
vermoedelijk is je ontstekingsmodule kapot , dat is het zwarte blokje dat voorop de stroomverdeler zit.
gr. steef
er zitten als het goed is 2 relais links op het schutbord, deze even goed contr en de bedrading.
Aan de bestuurderszijde, in het motorcompartiment zit een dik groen relais in een zwart plasieken kastje. Is dit het relais dat je bedoeld ? Ik heb het gecontroleerd en het klikt. Contacten ook es proper gemaakt met contactspray.
Echter ik krijg nu wel feedback van de ecu. Als ik contact opzet hoor ik relais klikken en de brandstofpomp eventjes zoemen. Alle waarschuwingslampjes gaan aan zoals hoort, inlcusief het diagnose lampje. Als ik probeer te starten gaan alle lampjes uit en als ik de contactsleutel loslaat gaan batterij, parkeerrem lichtje en diagnose lampje terug aan, oliedruk, temperatuur en 'STOP' lichtje blijven uit.
Ik heb ook de contactjes van de onstekingsmodule proper gemaakt. En soms krijg ik nu volgende foutcode van de ecu : als ik start en dan contactsleutel loslaat blijft diagnose lampje even uit, knippert 1x lang en 2x kort en gaat dan aan, waarna oliedruk, temp en 'stop' ook aangaan.
Wat wil deze foutcode zeggen ?
17 jaar
We maken vorderingen. Ondertussen heb ik (na 14 jaar) de diagnose stekker gevonden en heb ik de ecu kunnen uitlezen. Hij geeft de codes 12 - 13 - 33 - 11. Die 12 en 11 zouden begin en einde lijst willen zeggen, 13 zou inlaat luchttemperatuur sensor zijn en 33 zou de MAP sensor zijn volgens wat ik op het net gevonden heb.
Een defecte map sensor zou misschien wel de symptomen kunnen verklaren vermits dit zowat de belangrijkste sensor in het systeem is.
Net even gezocht, maar ik ben niet zeker dat ik de map sensor weet zitten. De tempsensor zit op de injector (een onooglijk klein ding) maar is de mapsensor die zwarte blok vooraan op het carburatorhuis ? Dat waar ook gasklep actuator opzit ?
Bedankt voor de hulp :-)
17 jaar
die sensoren hebben geen invloed op het wel of niet aanslaan van de motor.
dat relais wat in dat kastje zit klikt dat ook weer als je de motor start? m.a.w, draaid de benz-pomp tijdens het starten en heeft de ontsteking spanning tijdens het starten?
Ik heb dat relais der eens uitgehaald en getest met een 12V voeding : het werkt. 12V op de stuurklemmen -> 0 ohm op de vermogenklemmen en 0V op de stuurklemmen -> open contact op de vermogenklemmen.
Of het ook klikt tijdens het starten kan ik niet horen door het startlawaai. Morgen eens iemand eraan laten voelen tijdens starten.
Met het contact op aan meet ik 12V op 1 van de klemmen van de stekker aan de bobine/onstekingsunit, dus ik veronderstel dat deze spanning krijgt, maar geen vonksignaal ?
Temperatuursensor gecontroleerd : weerstand bij omgevingstemp (zo'n 10-15° momenteel) = 2.66 Kohm. Warme vinger erop houden of op blazen -> weerstand zakt. Vinger weg en weerstand stijgt terug. Lijkt dus normaal te werken. Misschien was er daar slecht contact voor ik de stekkers gereinigd heb (dat contact zat onder de olie) en is die melding nog van vroeger.
Volgens een andere ecu fault lijst (van een Citroen BX 1.4i, zelfde motor denk ik als mijn Pug 205 GR 1.4i, bosch mono jetronic injectie) zou die 33 code duiden op een defecte gasklepsensor. Dit lijkt mij waarschijnlijker daar ik geen MAP sensor vind op mijn auto en er op het schema van de Bosch mono jetronic injectie ook nergens sprake is van een map sensor.
Gasklepsensor nagemeten en deze geeft idd nogal rare weerstanden : van 2.2Kohm naar 1.6Kohm en terug naar 2.2Kohm. Lijkt mij dat dit gewoon een lineaire zou moeten zijn ? Anderzijds, als ik de stekker van de gasklepsensor losmaak met het contact AAN, dan laat de gasklep actuator de gasklep sluiten (van 'choke' naar dicht) en als ik de stekker weer insteek gaat de gasklep terug ietsje open. Weet iemand soms de weerstandswaardes die deze sensor zou moeten hebben en of deze aan de basis van het startprobleem kan liggen (vermits ik blijkbaar geen map sensor heb) ?
UPDATE : gevonden in wikipedia : Mono-Jetronic is different from all other known single-point systems in that it only relies on a throttle position sensor for judging the engine load. There are no sensors for air flow or intake manifold vacuum.
Lijkt me dat zonder deze sensor de ecu onmogelijk iets zinnigs kan inspuiten en dan maar de onsteking ook afzet ? Als ik de normale weestand wist zou ik es kunnen proberen hem te vervangen door een gewone potmeter of vaste weerstand van de 'gasklep stationair' waarde en zien of em dan start. De zoektocht gaat verder :-)
17 jaar
u4eake, je zoekt het veel te ver. je moet echt eerst kijken of je tijdens starten wel brandstof hebt en of je spanning houdt op je ontsteking(module) en bobine. en niet in al die sensoren gaan zoeken want die motor loopt echt wel met hier en daar misschien een verkeerde waarde.
je kunt nog even kijken of deze auto een dbp-sensor heeft, maar ik dacht van niet.
Hoi,
Het meeste wat voorkomt is een kapotte bobine en/of een kapot ontstekingsmoduul. Deze onderdelen kunnen elkaar ook kapot hebben gemaakt. (heb ik al eens ondervonden) gewoon vervangen en je weet het.
Die foutcode's moet je geen waarden aan hechten. Als de auto het weer doet moet je hem warm rijden en daarna de accu even loskoppelen. Dan heb je een reset gedaan en weet de ECE gelijk wat de temperatuur en toerental is van een warme motor.
De storing van de gaskleppositie sensor is normaal hebben heel veel 205-en last. De weerstands banen in die sensor gaan slijten waardoor hij op een gegeven moment een storing ziet. Je kan het ook merken dat de motor wat meer inhoudt bij gasgeven of bij het bedienen van het gaspedaal.
Enige oplossing nieuwe potmeter maar origineel kun je hem alleen bestellen inclusief het onderste injectiehuis. Dure grap.
Jeroen
17 jaar
Bedankt aan allen om mee te denken en suggesties te doen. Het was dus toch de onstekingsmodule.
Na nog wat relais en bedrading gecontroleerd te hebben de gok maar gewaagd en op de sloop een andere onstekingsmodule gaan halen (20 euro) en jawel hoor, hij doet het terug :-)
17 jaar
bij ons hetzelfde probleem ik ga kijekn of dat bij ons het ook is.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar