Beste leden,
Vrijdagavond reed ik na mijn werk naar huis in mijn Peugeot 207 uit 2008 op de A12, waar je na 19:00 uur 130 km/u mag rijden. De snelweg was bijna leeg, en ik had de cruisecontrol ingesteld op 120 km/u. Plotseling verloor de auto vermogen en daalde de snelheid naar 110 km/u. Het gaspedaal reageerde niet, en mijn snelheid zakte uiteindelijk naar 90 km/u. Ik schakelde terug naar de vierde versnelling en probeerde opnieuw gas te geven, maar tevergeefs. Ik stopte veilig op de vluchtstrook, deed de gevarenlichten aan en belde de wegenwacht.
De pechhulp kwam ter plaatse en constateerde dat er geen motormanagementlampje brandde en geen foutmeldingen in de logboeken waren. De auto is uitgelezen maar er waren geen foutmeldingen te bekennen in het systeem. Koelvloeistof en de ECU waren gecontroleerd, maar alles was in orde. Accu loskoppelen hielp ook niet. Het lijkt te wijzen op een mogelijk defect aan het gasklephuis of het gaspedaal, maar aangezien het (gedeeltelijk) elektronische onderdelen zijn, zou er een systeemstoring moeten zijn, toch?
Mijn auto vertoonde geen gebreken, met recent vervangen thermostaathuis, filters zoals de lucht-, interieur- en oliefilter, bougies (Bosch Iridium) en motorolie. Terwijl ik wachtte op pechhulp draaide de motor normaal stationair, koelvloeistof was op 90 graden, en de tank was halfvol. Gelukkig werkte de verwarming nog, gezien het op dat moment buiten -3 graden was.
Ik hoop dat iemand uit mijn verhaal kan afleiden wat het probleem zou kunnen zijn, gezien het niet kan worden uitgelezen. Zowel het gasklephuis als het gaspedaal of de gaspedaal positiesensor zijn geen goedkope onderdelen. De auto is daarnaast niet getuned/gechipt of aangepaste onderdelen gemonteerd. De auto is nog compleet standaard.
Peugeot 207
Bouwjaar: 2008
Cilinderinhoud: 1397cc
Motorcode: 8FS
Kmstand: 152xxx
Brandstof: Benzine
Handgeschakeld
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij de garage (met dealer of gelijkwaardige apparatuur) moet deze fout/storing
toch uit te lezen zijn,
Het motorstoring lampje (MIL) gaat "niet altijd" meteen bij iedere fout/storing branden,
Heeft de anwb alleen gekeken of er een foutcode in het systeem stond,
of heeft de anwb ook de gaspedaal sensor en de gasklepstand sensor(tps)
uitgelezen/gecontroleerd ?
beste kun je het systeem uit laten lezen bij de dealer - garage,
gaspedaal positie sensor uit laten lezen, visueel controleren (stekker + bedrading),
door laten meten (voeding-massa), sensors laten controleren met een osciloscoop,
gasklep positie sensor uit laten lezen, visueel controleren (stekker + bedrading),
een vervuild gasklephuis kan ook een mogelijke oorzaak zijn,
best kun je dan het gasklephuis (laten) reinigen.
succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 maanden