Auto is binnengekomen dat motor niet meer aanslaat.
Diverse metingen verricht,dubbelrelais werd niet aangestuurd.
Uit voorzorg een nieuw dubbelrelais gemonteerd.
Geen effect.
Na diverse metingen blijkt er geen spanning op pen 86 vanuit de motor ebe te komen.
Motor ebe opgestuurd naar actronics.Ze zeggen daar dat de motor ebe in orde is.
Maar wat moeten we nu verder.
Alle massa's zijn aanwezig op motor ebe,op pen 69 is de geschakelde plus aanwezig,heeft iemand misschien een schema van de interne motor ebe?
Het gaat om een Bosch edc 15c2 Motor ebe.
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Peetje, je moet er eerst een nachtje over slapen, dan zien we morgen wel weer. Gr. opa Hans
Collega, hans?
interne schema's bestaan niet, dit zijn multi layer PCB's kun je niks meer mee als monteur.
multi layer PCB wil zeggen meerder laags printed circuit board, dit zijn vaak een circuitbord of 30 opmekaar geperst, dus ouderwets solderen kan niet meer .....
is er niet toevallig een veer gebroken aan de linker kant? Links aan de veerpoot onder de motorkap zit de botsschakelaar. Als deze geactiveerd is slaat de motor niet aan ivm onderbreken van de brandstoftoevoer. Dus ff op de rode knop drukken en kijken wat ie dan doet. Meerdere malen op deze manier meegemaakt.
succes ermee Gr koen
HDI's zijn er volgens mij niet met een crash schakelaar uit gerust
Ha grote vriend, ja collega en hoofdbreken storing. Het heldere moment moet nog komen.
Nee Koen, botsschakelaar in orde.......en ook al overbrugt met los draadje.
Als aansluiting 2 van dubbelrelais d.m.v. los draadje aan plus gelegd wordt, loopt de motor. De draad op aansluiting 2 dubbelrelais komt van EBE 88V zwarte stekker en zou volgens ons de geschakelde + uit EBE moeten zijn. Deze geschakelde + ontbreekt...vandaar met losse draad + gegeven. Onze conclusie, na uitvoerig meten.......EBE defect, dus naar ACtronics, maar die zeggen dat EBE in orde is en aansluiting (weet het even niet meer) maar dacht 86 van EBE moet zorgen dat dubbelrelais inslaat. Dit zal wel, maar is volgens ons de schakelende massa en 2 op dubbelrelais (29??? op EBE) volgens ons de geschakelde + .
De nummers van EBE weet ik zo uit m'n hoofd niet meer....te warrig en even teveel draadjes en nummertjes gezien in dat k#thoekje daar achter de accu.
Massa's in orde en we komen op schema maar 1 rechtstreekse voeding voor EBE tegen (draad CC20???) en die is aanwezig.
Hallo, als ik in de schema's van autodata kijk moet vanuit pen 86 een geschakelde massa komen vanuit de ecu, dan sluit het relais en dan komt er via het relais spanning op pen 1 en 29 van de ecu. Pen 8 en 11 van het relais moet plus op staan.
Succes
Bedankt voor je reactie. Je gegevens lijken te kloppen met onze bevindingen/metingen. 8 en 11 zijn inderdaad de plusjes op het relais. Het relais slaat echter pas in als we aansluiting 2 van dubbelrelais d.m.v. een draadje een plusje geven.
Hans, heeft ACtronics de EBE ook onder belasting getest>?
Ha grote vriend. Nee, dat hadden wij gelijk moeten doen, en dan aan de bedrading oftewel.....OPGELOST. Collega heeft het op mogen lossen en is nogmaals opnieuw begonnen......11 en 8 op stekker van dubbelrelais, gemeten met stekker los, was accuspanning, echter bij belasting zakte aansluiting 11 naar ca. 6 Volt.
8 en 11 komen van dezelfde voeding, maar splitsen in een knooppunt. Draad voor 11 lag aan onderzijde van kabelboom op een waterslang boven versnellingsbak t.h.v. de gloeistiften in koelcircuit, bloot en deels ge-oxideerd. Hiermee toch weer aangetoont dat belast meten een hoop zoekwerk had kunnen voorkomen.
kijk dat is mooi, weer 1 voor de verzameling :)
Mooi dat het weer is opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar