close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Geen verlichting achter

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Klein probleem met de verlichting achter.
Kentekenplaatverlichting en achterlicht werkt ineens niet meer.
Knipperlichten, remlichten, achteruitrijverlichting werkt nog wel.
Zit n trekhaak onder, daarvan is vorig jaar de stekkerdoos van vervangen.

Alle zekeringen ( dashboard
en bij de motor) nagelopen, zijn goed.
Aangezien bij de autoinbraak ook de boekjes zijn meegenomen, heb ik geen overzicht van de zekeringen.

Wie kan mij verder helpen.

Geplaatst door

Henny 406Break 2.0 XS (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kabelbreuk tussen auto en klep?
Kijk even naar de plekken waar de stekkerdoos is aangesloten...kan wat sluiting zijn.
voor en achter zit niet apart op zekering, links en rechterzijde van de auto wel..dat is wettelijk verplicht.

C.Jonker 0
badge

9 jaar

Het is een break inderdaad, dus ik zou ook starten met checken van de kabelboom naar de klep toe.

pieterp9094 0
badge

9 jaar

A11-1= Multifunction control module
A8= linker achterlichtunit
A10= rechter achterlichtunit
E7= linker achterlicht
E8= rechter achterlicht
E9= kentekenplaatverlichting links
E10= kentekenplaatverlichting rechts
H10= knipperlicht links
H11= knipperlicht rechts
H3= remlicht links
H4= remlicht rechts

Helemaal bedankt.
Ik kan er verder mee aan de slag.

De aansluitingen aan de rechterkant zijn de massa-aansluitingen.

Gezien de achterlichten en de knipperlichten dezelfde massa hebben en de knipperlichten het wel doen lijkt het me geen massaprobleem.

Had eigenlijk het gehele schema willen posten maar kon alleen maar printscreen maken.

Hier heb je nog een stukje schema:

15= geschakelde +12V
30= permanente +12V

Helemaal top, gisteravond en vanmiddag werkte de verlichting weer, maar was van korte duur.
Nu werkt de stadslichten ook niet meer.

De dashboardverlichting doet het wel.

Lampen en zekeringen zijn goed. Bij draadbreuk bij de achterklep zou het achterlicht links nog moeten werken.

Ik weet niet waar die "Multifunction control module" zit anders zou je deze module los kunnen koppelen en op de pinnen van de stekker van de draden die rechtstreeks (waar dus niets meer tussen zit) naar de lampen gaan +12V kunnen zetten en kunnen kijken of de desbetreffende lamp dan wel brand.
Moet je wel oppassen dat je niet op de verkeerde pinnen +12V zet anders ben je verder van huis.
Als de lampen dan wel branden dan ziet het er naar uit dan de "Multifunction control module" de boosdoener is.

Omdat de klacht zich wel/niet voordoet zou het kunnen zijn dat er misschien slechte/losse soldeercontacten in de "Multifunction control module" zitten.

Achterlicht is pin 12 van de "Multifunction control module" (draad komt binnen op linker-achterlicht en wordt doorverbonden met de rechter)

Kentekenplaatverlichting (L+R) zit op het linker-achterlicht doorgelust met het achterlicht (L+R) en deze verbinding loopt naar zekering F21 en vanuit de zekering gaat deze naar pin 15 van de "Multifunction control module"

Als er vanuit pin 15 geen +12V komt dan werk je koplamphoogteverstelling (via zekering F18) en je stadslicht (via zekering F20) ook niet.

Als je er huiverig voor bent om pinnen aan +12V te leggen zou je ook met een multimeter de spanning kunnen meten op zekering F18, F20 en F21.
Is deze spanning niet aanwezig dan zou je de draad tussen die 3 zekeringen en pin 15 van de "Multifunction control module" door moeten meten.

Zou ook nog eens kunnen dat die "Multifunction control module" in je stuurkolomschakelaar zit (waarmee je alle verlichting inschakeld)

Bedankt Jeroen,

Inmiddels is de gehele "multifunction control unit" vervangen door een nieuws originele.
Dit ook omdat de richtingaanwijzer lam was.
Het goede nieuws is dat de stadslichten WEL weer werken, maar nog steeds geen achterlichten.
Er zit ook geen spanning op de zekering voor de achterlichten.
De bedrading is ook doorgemeten en is goed.

Ik kan bij de draadboom een plus er op zetten en dan doet de verlichting achter het wel.

Ik heb geïnformeerd bij de dealer en die zeggen dat t de computer zou kunnen zijn......
Wie kan mij verder helpen

Volgens mij lopen de kreten wat door elkaar,met multicontrol unit wordt volgens mij de zogenaamde BSI,de computer,bedoelt,terwijl jij de multifunctionele schakelaar hebt vervangen.Zit er nergens een kleine kortsluiting waardoor je,door draden door te lussen,zo langzamerhand alle uitgangen opblaast?

Bedankt Sieto, de kreten waren voor mij duidelijk.
De BSI zit niet in de stuurkolom,zoals Jeroen aangaf. De nummering van de pinnen en zekeringen komen overeen.

Ik heb hierover ook contact gehad met de lokale Peugeotdealer.

Ik kom alleen niet verder. Mogelijk dat de BSI ook nog vervangen moest worden.

Misschien heeft iemand een andere oplossing.

Hoi Henny,

Had je nou wel of geen spanning gemeten op zekering F18, F20 en F21?
En hoe was de verbinding tussen zekering F18, F20 en F21 en pin 15 van de multifunction control unit?

Gr. Jeroen

Jeroen,
Had de unit vervangen en had op F18 en F20 wel spanning.

Bekabeling weer nagemeten en blijkt draadbreuk te zijn tussen de unit en de zekeringbox. Hebben op 2 plaatsen draadbreuk gevonden. Inmiddrls is er spanning op de stadslicht linksvoor en rechtsachter.

Blijkt ook dat de zekeringen bij mijn 406 niet doorgelust zijn zoals jij aangaf in de stroomschema's.
Is ondertussen vervelend aan het worden.
Schema's via de dealer gekregen maar die kloppen ook niet helemaal.

Eindelijk de oplossing. De draadboom was aangevreten door een steenmarter.
Hierdoor kwamen de signalen fout binnen bij de BSMI.

Nu nog wat jleine onderdelen die sluiting hebben gehad vervangen maar ben weer mobiel.

Hoi Henny,

Bedankt voor de update en mooi dat het probleem eindelijk opgelost is!

Het was al sowieso lastig om je op afstand te helpen, dus moest ik het doen met de informatie van een bedradingsschema waarvan achteraf is gebleken dat deze niet helemaal overeen kwam met de bedrading van jouw auto.

Als ik de auto een dag tot mij beschikking had gehad had ik het probleem waarschijnlijk dezelfde dag nog op kunnen lossen.
Ben gezien mijn huidige beroep als electronica reparateur erg handig met schema's en schakelingen.

Bedankt voor het meedenken.
Sinds het vervangen blijven er kleine electra problemen zich voordoen.
Lijkt geen einde aan te komen.

Ben bang dat het tijd wordt voor een andere Peugeot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.