close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Olie in bougieschacht

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Laatst trad (net als ik wel eens eerder heb gehad: http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=18... foutcode P0300 op. Daarom besloten om de bobine toch eens te vervangen.
De auto loopt nu merkbaar soepeler en stiller. Dat is zelfs even wennen want ik heb bij het stoplicht al een paar keer gedacht dat de motor was afgeslagen, maar hij is gewoon stiller. :-)

Echter, bij het vervangen van de bobine zag ik dat er wat olie in de bougieschachten staat. Bij de eerste bougie (passagierszijde) het meeste.
Waar kan die olie vandaan komen, en hoe erg is dat?

Geplaatst door

kjdkraker (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

klepdeksel pakking lekt

dat zal via de pakking rond het bougie gat komen van het klepdeksel ik neem aan dat het een 16 klepper is.
echt erg is het niet zo telen maar anders zal je de pakking moeten vervangen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

9 jaar

Bedankt.
In de eerste bougieschacht staat toch een aardig laagje olie, daarom wil de pakkingen binnenkort gaan vervangen.
Volgens mijn Haynes is dit een vrij eenvoudig klusje. De Haynes legt uit dat je de klepdekselbouten in 2 stappen moet vastdraaien en in welke volgorde dat moet. Het is me echter niet duidelijk welke aanhaanmomenten bij de 2 stappen horen. Kan iemand me dat vertellen?

kjdkraker 0

9 jaar

Heb je niet wat geknoeid bij het bijvullen ? Ik zou het eerst droog maken en na paar duizend km nog eens goed kijken of het van de pakking komt of het droog blijft. Anders zal het de pakking zijn, vervangen dan.

Het aandraaimoment staat aan het begin van het hoofdstuk. Stage 1 is 5 Nm, Stage 2 is 11 Nm.

pieterp9094 0
badge

9 jaar

Als de olie echt en alleen in de bougie-schacht(en) zit, kan dat m.i. niet aan een lekkend klepdeksel of nokkenasdeksel liggen. Als het daar zou lekken, had er ook olie in de ruimte tussen de schachten moeten liggen. De schachten liggen volgens mij iets hoger t.o.v. de ruimte tussen de schachten en deze worden ook nog afgedicht door de bovenste randen van de bougiedoppen.

hans4074 0
badge

9 jaar

Hhm ja, daar zit wat in. Hier een foto van de 2 schachten met de meeste olie erin.
Is te zeggen waar deze olie vandaan gekomen moet zijn?

@Pieter: Dank voor de aandraaimomenten.

kjdkraker 0

9 jaar

Die buis vult een overbrugging in de kop naar de zitting van de bougie .

De passing is niet meer dicht . Bekijk hoe los de passing is om het opniuw af te dichten.

Succes.

Punt 50
badge

9 jaar

Die buis vult een overbrugging in de kop naar de zitting van de bougie .

De passing is niet meer dicht . Bekijk hoe los de passing is om het opniuw af te dichten.

Succes.

Punt 50
badge

9 jaar

Dank voor je reactie, maar als leek begrijp ik het niet helemaal.
Wat bedoel je met 'Die buis vult een overbrugging in de kop naar de zitting van de bougie'? En over welke passing gaat het?

kjdkraker 0

9 jaar

Als je die buis er uit zou kunnen trekken kijk je zo in de motor waar het kleppensysteem zit ..........en met de olie voor de smering .

Om de bougie zo gunstig mogelijk te kunnen plaatsen ,haalt de constructeur zijn trukendoos open.

Dit geeft wel eens problemen ...........achteraf.

Groet.

Punt 50
badge

9 jaar

Zoals Pieter voorstelde heb ik het afgelopen weekend het eerst maar eens droog gemaakt. Over een paar duizend km kijk ik nog wel eens.

kjdkraker 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.