Hallo, ik heb een Peugeot 307 2.0 HDI 80kW uit november 2002. Momenteel staat er ca. 180.000 km op de teller.
Sinds enige tijd levert de motor geen vermogen als hij koud is. Ongeveer 5-10 seconden na het starten en aanslaan (gaat probleemloos), valt de motor in z'n noodstand. Hij kan dan wel rijden, maar het vermogen is een ramp.
Dit gebeurd ongeveer 8 van de 10 keer. De overige 2 keer zijn er geen problemen. Heel vreemd!
Als je vol gas blijft geven, komt er witte rook uit, die vreselijk vies stinkt.
Zodra de temperatuur tot 70-75 graden is opgelopen, is de motor van de ene op de andere seconde goed en rijdt hij als de beste.
De auto staat nu al weken in de Peugeot garage in Heemskerk. Alles is tig keer doorgemeten, sensoren zijn vervangen, de druk van de dieselinspuiting is gemeten, maar het probleem blijft gewoon bestaan.
Er is al een klein vermogen in reparatie-uren en huurauto's in gaan zitten, maar niemand weet een oplossing. Ook de fabriek in Frankrijk niet. (In Frankrijk kunnen ze auto's bouwen, die ze in Nederland niet kunnen repareren! Knap hoor...)
Zoals de auto nu is kan ik hem niet eens verkopen!
Heeft iemand enig idee??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet van de 1.6 HDI van de 407 dat er 2 kleppen zitten die afhankelijk van de temperatuur open of dicht staan. Ik vrees dat het bij de 2.0 liter net zo is en dan zit 1 van beide kleppen dicht, zodat hij geen turbodruk krijgt bij koude motor. Als de motor warmer wordt dan gaat middels een temperatuursignaal de ene klep dicht en de andere open. Ze zitten bij de 1.6 in de aansluiting van de intercooler.
Bedankt voor je antwoord. Morgen heb ik overleg met de garage en ik zal het hun voorleggen.
Overigens ben ik over de garage wel tevreden. Ze zijn begaan met de problemen en proberen steeds oplossingen te zoeken, ook voor wat betreft het regelen van een betaalbare huurauto. Tevens hebben ze aangegeven coulant om te gaan met de eindafrekening.
15 jaar
het zou ook een gloeirelais kunnen zijn had dit namelijk ook met mijn bedrijfs opeltje steeds in noodprogramma
Bleek gloeirelais kapot en steeds problemen
15 jaar
Dit is een Peugeot en toch echt wel een ander systeem penning.
Gisteren, na ongeveer 8 weken!, de 307 uit de garage opgehaald.
Het probleem had te maken met (voor zover ik het begreep) een kapotte additief pomp (die de dieseldope in de katalysator spuit) en een defecte onderste vlinderklep; die bleef openstaan, waardoor er koude lucht in de verbrandingskamers kwam. Op de rekening staat dit vermeld als een defecte 'luchtdoseerklep' en een 'vl. stoftank'.
Er zijn nog wat reparaties en onderhoudsdingetjes uitgevoerd, waaronder het plaatsen van een revisieverstuiver omdat de oude verstuiver niet meer zo goed was.
De garage heeft 40 uur onderzocht. Daarvan hebben ze er 8 in rekening gebracht. Ik heb 12 dagen een huurauto betaald, terwijl ik er 8 weken in gereden heb.
Doordat ik de auto van een particulier gekocht had, had ik geen enkel recht op een coulance regeling van Peugeot. Maar volgens mij is de Peugeot garage Van Zwienen in Heemskerk erg schappelijk geweest. Gelukkig wel, want anders was de auto in feite total-loss geweest.
Desalnietenin bedragen de totale kosten van deze reparaties zo'n 2400 euro!!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar