auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Geklonk linksvoor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 XUDTE

Heb sinds kort een probleem in de ophanging linksvoor. Het is te omschrijven als geklonk.

Eerste gedachten waren: gebroken veer. Maar dat is het niet, want dat kun je zien.

Recentelijk vervangen:
Stuurkogel links
Beide schokdempers
verbindingsstangetjes stabilisatorstang
veerpootlager rechts

Het probleem manifesteert zich alleen bij rechtuit rijden en snelheden onder de 80. Met name bij hobbels (ook kleine glooiende hobbels).

Stilstaan en geheel naar links c.q. rechts draaien (lekker voor de bekrachtiging) levert geen enkel geluid op. Ik ga er daarom ook vanuit dat het niet de veerpootlager is.

De stuurkogel heb ik vervangen omdat daar enige speling op zat, maar loste het probleem niet op.

Ik ga waarschijnlijk even langs mijn garage, dat zijn de jongens met echte ervaring. Ik ben slechts een redelijk handige DIY.

Misschien weet een van jullie gelijk wat het is?

Als iemand precies weet

Geplaatst door

ejmeijer (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je je fuseekogel al gecontroleerd op speling?
is het probleem geleidelijk gekomen of plots?

Erwin2907 0

15 jaar

De fusse lijkt vrij van speling en het geluid is wel behoorlijk luid. De wielkast fungeert natuurlijk als een klankkast, maar dan nog is het een stevige "kloenk" steeds.

Het probleem heeft zich plotseling voorgedaan en is in een week tijd heel snel erger geworden.

ejmeijer 0

15 jaar

Stuurhuis controleren op speling (vastpakken en heen en weer bewegen). gehad bij een golf4 dat hier speling in zat. bonk bonk vooral op klinkerwegen

servowire 0

15 jaar

[quote=ejmeijer]De fusse lijkt vrij van speling en het geluid is wel behoorlijk luid. De wielkast fungeert natuurlijk als een klankkast, maar dan nog is het een stevige "kloenk" steeds.

Het probleem heeft zich plotseling voorgedaan en is in een week tijd heel snel erger geworden.[/quote]
Dan zou ik toch heel goed controleren of er niets los is gelopen (moer oid)

De andere zaken zoals fusees en andere spelingen komen langzaam en worden langzaam erger.

Erwin2907 0

15 jaar

is dit probleem opgelost? ik heb namelijk een soort gelijk probleem bij mijn 106.

Joost82 0

14 jaar

Beste Joost 82.

Goed dat je mij attendeert op het posten van oplossingen.

Het blijkt een productiefout te zijn geweest in de kogels van de verbingdingsstangetjes van de veerpoot naar de stabilisatorstang.

Netjes door de leverancier omgeruild en het probleem is opgelost.

Een 106 is een kleine franse auto. Hierbij slijten over het algemeen de onderdelen van de voortrein wat meer. Ga alles langs, van fusee tot de rubbers van de triangel en de draagarm.

Mijn broer heeft 3 x een 106 gehad en zo'n beetje alles al meegemaakt ermee. Als je precies omschrijft wat het is, zal ik hem vragen antwoord te geven.

Emile

ejmeijer 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.