close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Hulpveren

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: XUD9

onze 306 break is door de vorige eigenaar met hulpveren uitgerust, de achtervering van dit type auto is bekend "slap".
Toch is er een klap als er over een hobbel wordt gereden.
Vandaag de zaak maar eens nader bekeken. ik vermoed dat het gaat om een Carsupport 31B09 (ik kom op internet een plaatje tegen met componenten die erop lijken), ik heb er helaas geen montagehandleiding van.

Wat blijkt:
-- binnen de hulpveer zit aan de onderzijde (swingarm zijde) een rond rubber blok met platte bovenkant, ca 5cm hoog.
-- binnen de bovenkant van de veer zit een konische gevormd rubberblok, ca 5cm hoog;
de afstand tussen de punt van het bovenblok en de vlakke kant van het onderblok.........is ca 1cm!!!! Dat is dan dus ook de veerweg.....dit lijkt mij niet juist! Bovendien is de onderste klem niet recht onder het bovenblok gemonteerd zodat de punt het onderblok precies aan de rand raakt.

Je hoeft dus maar iets te laden en de rubbers raken elkaar.....ik vermoed dat we dus nog nooit het peugeot comfort van deze auto mogen hebben genieten!!

Vraag: heeft iemand ervaring met de juiste montage, of een kopie van de montagebeschrijving,...andere tips.

dank!!

jaap

Geplaatst door

flupke (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ivm te ver doorzakken heb ik 3 jaar geleden hulpveren gemonteerd, ook met van die rubber blokken erbij.
Deze zaten echter ook direkt aan en heb zodoende 3cm van die blokken afgezaagd.
Dit gaat goed met een ijzerzaagblad. Het zal wel niet helemaal de bedoeling zijn maar het werkt wel .

Teune 0

15 jaar

ik heb de hele hulpveren-toestand eronderuitgehaald en ......... wat een rijcomfort, wist niet dat een Peu 306 zo soepel reed!
Vele duizenden kilometers gereden in F met twee volwassenen en 4 honden (hele achterbank eruitgehaald), en een 700 liter dakkoffer erop. Hing wel wat achterover, maar nooit de aanslag geraakt. Omdat ik ook de reservewielhouder heb gemodificeerd waardoor het reservewiel niet losligt, is er geen enkel geluid uit de achtertrein te horen, voor ons een unieke ervaring ;-) De 4 as-ophangings-rubbers zijn ok denk ik (dus een ander topic: naar rechtstrekken, zal wel aan de rubbers van de draagarmen voorzijde liggen).
Overigens: rijgeluiden komen nu vooral van de banden (goedkope dingen, van het bekende merk Groundhog ;-) , omdat het comfort in het verleden toch wel te wensen overliet, was dat geen issue). Wat zijn de beste geluidsarme banden onder een 306? Ik schat in: Michelin??
tnx

flupke 0

15 jaar

Is idd een stuk soepeler zonder hulpveren. Ik rij zelf veel met lading, voor mij is het wel een uitkomst.
Bij aanschaf van de auto 4 jaar geleden heb ik er 4 michelin energy onder laten zetten 185/65 R14
Bevalt goed en zijn stiller dan m'n Kleber winter banden en zuiniger! (gemiddeld 1:14.8 met uitschieters naar 1:17 op lange afstand op de michelin
en 1:13.8 gemiddeld in de winter periode op de klebers)
Totaal nu 32.000km met de michelin en 18.000 met de winterbanden en er zit nog wel voor 15.000 profiel op de michelins.
Moet ik er wel bij zeggen dat de 1.4 motor niet echt spannend is voor deze auto wat de levensduur van de banden wel weer ten goede komt:-)

Teune 0

15 jaar

ik houd de hulpveren bij de hand. helaas heb ik de bevestiging aan de swingarm moeten doorzagen, dus ik maak nog een beugel om ze in voorkomend beval weer te monteren (zonder onderrubber....). Met veerspanners kan ik ze voldoende ver op de arm plaatsen en vastzetten.

Mijn gevoel, ervaring en wat bandentesten gaven ook al Michelin aan, heden ten dage is energy vervangen doer een andere benaming meen ik.

Er zit nu 185/70R14 onder, ook reservewiel, is 185/65R14 de officiele toegelaten maat? Dit verklaart wellicht het geworstel met de reservewieldrager als de diameter iets groter is (auto heeft trekhaak). 65% hoogte geeft wat meer ruimte voor sneeuwkettingen.

flupke 0

15 jaar

Heb ook hulpveren en 195/55 R15 banden, daardoor is hij een stukje harder aan de achterzijde en zeker niet meer zo comfortabel als zonder.
Maar ik vind het geen gezicht zonder, de kont hangt dan standaard al iets lager als voor.
Weet iemand of je de torsieas ook kan aanpassen qua hoogte of is dit helemaal ondoenlijk.
Vind het trouwens niet vervelend dat hij achter iets harder is en met 2 kinderen en kinderwagen achterin rijdt hij nu soepel.
Heb trouwens 4 Mabor banden erop liggen, schijnt een dochtermerk van Michelin te zijn en deze zijn zeer stil en soepel.
185/65 is de maat waar hij standaardop staat, kan je ook checken in je deur opening.
De constructie van je trekhaak zit de reservewielhouder in de weg, past allemaal net.

William12146 0

15 jaar

als je google'd op bijv enkele termen als: "ride height torsion bars peugeot 306 pug306" kom je een aantal artikelen tegen op engelse forums mbt werken aan de torsie staven. Mijn 306 hangt inderdaad ook nogal naar achter, onbeladen, staat een beetje vreemd maar we gaan nu echt voor rij-comfort vanwege de honden. Torsion bars loshalen is niet altijd simpel, je hebt nogal wat gereedschap nodig. Wordt meest gedaan om juist te verlagen ;-) maar ik denk dat hoger zetten ook mogelijk is.
een linkje alvast: http://www.306gti6.com/forum/showthread....


Ik zie in de 2009 bandentest anwb Mabor tamelijk onderaan eindigen:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tes...
verder nog:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tes...

ik houd het op de Michelin Energy Saver, via internet ca 70 euro plus ca 12 euro montage per stuk.

flupke 0

15 jaar

Als reservewiel heb ik zo'n "mooi" thuiskomertje. Wat de bandenmaat betreft (michelin op lichtmetaal 185/65 R14) de klebers zitten op staal en zijn 175/70-14
Dus die maat van de michelins zal wel kloppen.
Bedankt voor de links, altijd interressant

Teune 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.