close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306 1.4xr: geluiden 2x

Bouwjaar: 1993

probleem 1: Als ik in een scherpe bocht naar links (en mindere mate naar rechts) gas bijgeef in de bocht dan maakt de auto een ratelend/ krakend geluid.. Een vriend van mij die redelijk wat van auto's zegt dat het de homokineet kan zijn. Komt dit vaker voor bij peageot? Of kan het iets anders zijn? Als het wel de homokineet is wat kost deze dan ongeveer om te repareren?

Probleem 2: (een stuk vager) Als ik op de autobaan rijd dan maakt de auto soms (eens in de paar weken/ maanden) een schurend geluid (alsof metaal tegen metaal schuurt). De enige manier om het op te lossen is om het gas vol in te trappen.. maar dat kun je ook niet eeuwig doen. (boete's ;-) Als je vervolgens het gas loslaat wordt het geluid harder. Het verandert van toon als je de koppeling intrapt, maar blijft wel aanwezig. Het verdwijnt ook niet als je bv. van de 5 naar de 4 schakelt. Na verloop van tijd verdwijnt het vanzelf weer en dan is het een paar weken/maanden weg. Soms begint het als we al 800km hebben gereden die dag (vakantie), meestal niet, maar soms ook al na 5 km autobaan. Omdat er geen touw aan vast te knopen is wanneer het geluid gaat komen is het moeilijk er mee langs de garage te gaan. Heeft iemand soortgelijke ervaringen of weet je wat het kan zijn? Kan dit probleem in verband staan met probleem 1?

In ieder geval alvast bedankt!

Geplaatst door

Neobruil (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

probleem 1 is een homokneet en komt niet aleen bij peugeot voor, is een normaal slijtage gevoelig onderdeel. homokneten gaan bij ieder merk op den duur kapot. probleem 2 zit ik te denken aan een wiellager, maar als dat het was zou hij te geluid altijd moeten doen en niet zo maar weer weg kunnen zijn. kan ook heel goed de homokneet veroorzaken om dat je al aangeeft als je de koppeling intrapt wordt het geluid zachter, dan is immers de druk van de aandrijfas af. succes

arie549 0
badge

20 jaar

Het geluid wat je hoort in de bochten komt volgens mij door een versleten homokineet.
Probleem 2, zou het het tussenlager van de rechteraandrijfas kunnen zijn.
Ik heb hetzelfde probleem gehad hier was het tussenlager de boosdoener.

nijhuis8180 0

20 jaar

Ik heb hetzelfde probleem maar dan erger in een bocht naar rechts, inmiddels fuseekogel en hele linker aandrijfas al vervangen probleem blijft, iemand enig een idee ?

Wh33ly 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.