Peugeot 307: Gierend geluid na het starten

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI 110pk

In 2009 ben ik overgestapt van een 406 HDi op een 307 HDI SW 1.6 !!0 pk

Sinds kort komt er onder de motorkap direct na de start als de airco d'r ingeklikt is een irritant gierend geluid vandaan. Omdat de wagen 150000 km gelopen had en dus bijna aan de vervanging van de distributieriem toe zou zijn deze laten vervangen in de hoop dat het geluid zou verdwijnen. Met de distr. riem ook als set de spanrolle en multiriem laten vervangen. Maar helaas het geluid bleef. Dus de airco druk laten controleren en meteen laten vervangen/aanvullen. Echter het geluid blijft.

Doe ik na het opkomen van het geluid de airco uit dan duurt het even en dan wordt het aangenaam stil op het normale motorgeluid na. Het is een hoog gierend geluid alsof er een metaaldeel over een ander draait en licht contact maakt of iets dergelijks.
Is de buitentemperatuur hoger dan 15 graden heb je kans dat het geluid wegblijft met ingeschakelde airco.

Wie heeft hier ook ervaring mee en kan me vertellen waar ik het in moet zoeken en wat de oplossing is ??

graag reactie

Anne

peugeotman

Geplaatst door peugeotman (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

spanrol van multieriem al vervangen of niet
zo nee dan kan hier een gierend geluid van komen
geen constante geluid maar meer met halen

als dit klopt spanrol vervangen
je kan hem proberen te smeren maar helpt even (weet je wel zeker dat spanrol het is)
peugeot garage kan altijd wel even mee lopen en sprayen
tevens kans groot dat het ook op voorraad ligt de spanner (is autoamtische spanner)

verder d-riem vervangen vindt ik knap
d-riem hoort officieel te vervangen worden bij 240.000 of 10jaar
dus had nog kunnen blijven zitten
benzine motor van die tijd is wel 120.000 of 150.000 (ligt aan onderhoud of het op zwaar staat of niet)
dit is een dv6 (of bij ford tdci1.6) en dv4 en dv6 zitten pas bij 240.000km gek genoeg
dw10 en dw12 motoren wel bij 150.000km (2.0 en 2.2liter)

peugeotman (0), 13 jaar geleden

Werner,

Ik ben inderdaad vroegtijdig met de vervanging van de D-riem geweest maar om achter het geluid te komen was dit een optie en beter te vroeg dan te laat vervangen.............. Ik weet niet of de spanrol van de multiriem vervangen is maar van de D-riem wel. En aangezien er meer spanning op komt te staan bij het inschakelen zou dit een oorzaak kunnen zijn.
Ik inspecteer en smeer en laat je weten of het helpt en dat dus de oorzaak zou zijn ...............


Anne

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum