Hallo,
Mijn auto is vandaag APK afgekeurd.
- Handremkabels versleten
- Remslang RA versleten
- ruitenwisserbladen versleten.
De kosten voor reparatie zou +/- 400 gaan kosten. Veel geld voor een auto die geen dagwaarde meer heeft.
Zijn deze onderdelen zelf makelijk te vervangen?? ben redelijk handig...De materiaalkosten zijn het ook niet..
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Roland
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je moet je middenconsole volledig losschroeven
dan kun je handrem terug stellen en gelijk losnemen
zet auto hoog genoeg
op je brandstoftank zitten twee klipjes per handremkabel haal deze eenvoudig los met wat wip werk
haal voor het gemak de hittschild bij uitlaat en hitteschild bij middenconsole (zodat je kunt zien waar de kabels naar binnen gaan
haal je wielen en trommels eraf, kunnen vast zitten, kan zijn dat je hem via de boutgaten iets terug moet stellen
controleer of je remcilinder niet lekt. voorzichtig hoesje iets wegtrekken of ligt inknijpen
komt er remvloeistof uit dan slimste om set te halen waar nieuwe remschoenen en remcilinder in zitten voor beide kanten
remcilinder mag voor apk niet lekken, maar als hij van buiten zichtbaar niet lekt dan is hij goedkeur omdat je nu wel simpel kunt kijken dan is het wel slim om te doen
dan haal je remvoering zo los (1 zal al genoeg zijn) met klipje kwart slag draaien
dan kun je handremkabel stuk eruit trekken. zodat je vrij ruimte krijgt om hem uit de remschoen te krijgen
met schroevendraaier en hamer sla je de handremkabel die in de ankerplaat zit eruit
zo heb je de handremkabel vast
monteer alles op de zelfde volgorde maar dan andresom
en schuur je remvoering goed
met remreiniger meteen zuiver maken
laat de banden er even af
monteer in de auto de handrem weer terug
en pomp de remmen op
vervangen van remslang, (als remcilinder lekt en hebt gekozen om ook te vervangen dan geld dit dus ook voor de remcilinder)
slimste is om een remknecht te gebruiken. monteer deze op het rempedaal zodat deze net ingedrukt staat. hierdoor zal je primaire en secundaire gedeelte afgesloten zitten ten op zichte van je remvloeistofreservior. voor deel is dat je kunt vervangen zonder dat er remvloeistof uit de leiding komt. zelfde gedachte als we vroeger deden met drinken uit een rietje, gebeurt hier dan ook
vervang je remslang en haal remknecht eraf zodat je met lopende motor voor gemakt en hulp van een ander de remsysteem kunt ontluchten. je moet hier 500ml minimaal remvloeistof dot4 voor hebben
giet het reservior vol zodat hij niet overstroomt
1 pompt pedaal hardt, snel achter elkaar pompen. wanneer hij op druk houdt, doet iemand anders ontluchtings nippel open zetten en weer dicht draaien. pedaal heeft dan iets gezakt.
herhaal dit minimaal 5keer controleer of pedaal hard is (normaal aanvoelt) anders doe het nog een keer. beter teveel dan te weinig
zolang totdat beide kanten geen lucht meer in zit
bovenstaande geld ook voor vervangen van je remcilinder
echter dan zou de trommel eraf zijn al
je kunt hem iets induwen. wel rekening houden dat het iets naar buiten komt. nu kun je rustig alles vervangen achter en trommel erop zetten
dan op dezelfde manier ontluchten.
ruitenwisserblad vv ga ik niet vertellen omdat ik wel weet dat je dit moet kunnen als je voor kiest om zelf handremkabel en remslang te gaan vervangen
ps onluchten kan zijn dat je meer remvloeistof nodig hebt
doe je reparatie in een doe en zelf garage die hier en daar staat
dan zullen ze een remvloeistof apparaat hebben staan
deze zet je op de remvloeistof reservior
dan kun je het alleen ontluchten
systeem wordt dan constant op 2 bar druk gezet
alleen ontluchtingsnippel open en opvangen via een slangetje is dan voldoende
zolang doen totdat je schoon remvloeistof hebt en geen lucht meer uit komt
je kan dan meteen voor kiezen om remvloeistof voor alle wielen te verversen
bij deze wagen wel de volgende volgorde aanhouden, ra, la rv,lv
komt neer eerst op ontluchten en voor beetje voor verversen
hoop dat ik zo goed heb verteld en dat het duidelijk is
[quote=trucker0werner]met wat wip werk[/quote]
Foei toch Werner!
[quote=hans4074][quote=trucker0werner]met wat wip werk[/quote]
Foei toch Werner![/quote]
we moeten ook het technische verhaal bij pakken en niet letterlijk nemen
dan komt het nooit goed
neem aan dat het wel duidelijk is dat je met een schroevendraaier het klemmetje eraf kan halen "met wat wip werk"
of anders gezegd op een beschaafder manier
schroevendraaier tussen zetten en klemmetje omlaag trekken
Beste Werner,
Bedankt voor je supergoede uitleg. ga morgen aan de slag.
Nogmaals bedankt
Roland
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar