Peugeot 306: HDI Break; bij koude motor en remmen erg laag toerental

Bouwjaar: 2000

Wanneer de motor koud is en ik moet remmen (koppeling ingetrapt) dan duikt het stationair toerental behoorlijk, soms tot in de buurt van de 500 toeren. Normaal gesproken zou dat volgens mij zo rond de 900 moeten liggen. De motor loopt dan ook lang niet mooi en ik heb het idee dat dit alles ook niet best is voor mijn motorsteunen.
Er is een vacuumgestuurde cruisecontrol van John Gould gemonteerd. De reden dat ik dit noem, is dat ik het idee heb dat de auto als hij koud is vacuum verliest ofzo, en daardoor zo in toeren zakt.
Wat kan dit zijn?

henkenrianne

Geplaatst door henkenrianne (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Op vacuumverlies mag hij eigenlijk niet zo reageren. Loopt ook niet mooi zeg jij, lijkt wel op verstuivers(injectoren)vervuild of zoiets,Ik gooi wel eens een half litertje ongedoopte olie in de tank om de verstuivers wat te smeren , de huidige brandstoffen,bv Shell V power hebben wat weinig smerende eigenschappen waardoor de verstuivers wat stroever worden.

henkenrianne (0), 18 jaar geleden

Als de motor warm is, is er niets aan de hand, dan duikt hij max. 250 tpm bij remmen. Zouden het dan ook verstuivers kunnen zijn? De auto heeft het gedaan zo lang als ik hem heb. Ik tank pas recent BP ultimate diesel. (Ga weer terug naar gewone diesel trouwens, Ultimate heeft volgens mij niet zoveel effect)

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Eigenlijk hoort het toerental helemaal niet te veranderen als je het rempedaal intrapt.Zit er niet een slangetje van de UGR verkeerd of zo.

henkenrianne (0), 18 jaar geleden

zal het eens laten bekijken.Mij is altijd verteld dat het zo hoort!

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Nee hoor een diesel heeft in principe geen vacuum in het inlaatspruitstuk,Nou is dat tegenwoordig niet helemaal meer zo vanwege milieueisen maar de hdi heeft een turbo dus die heeft een overdruk in het inlaatspruitstuk en maakt voor de rembekrachtiger gebruik van een vacuumpomp.
De remmen hebben dus niets met het lopen van de motor te maken.

henkenrianne (0), 18 jaar geleden

he, dat had ik zelf ook kunnen bedenken. Zou het dan de vacuumpomp kunnen zijn?

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Die neemt niet zoveel vermogen dat het toerental daar helemaal van zal zakken daarom denk ik eerst aan de klepjes van de UGR.

henkenrianne (0), 18 jaar geleden

Ben even bij de dealer geweest (voor iets anders, mijn ruitensproeierpompje had de geest gegeven) en die zei dat uitlezen een richting aan zou kunnen geven. Hij zei verder dat er vanaf het rempedaal een signaal naar de motor gaat om aan te geven dat er geremd wordt, en dan wordt er minder ingespoten. Als je links remt merk je dit trouwens ook. Hij zei dat er wellicht daar ergens iets mis zou kunnen zijn, waardoor er bij stationair niet voldoende ingespoten wordt na remmen. Verder vertelde hij dat de contacten in de ronde stekker links achter de onderste grille wel eens willen oxideren waardoor zo'n signaal van bijv. het rempedaal niet goed doorkomt. Dus ik dacht dan pak ik die stekker er even af om eens te kijken. Geen beweging in te krijgen! Is er een speciale manier om dat ding los te maken? Heb hem niet laten kijken naar UGR, maar monteur zei dat vacuumverlies helemaal geen toerentalval mag veroorzaken. Hij zat eerder aan een electronisch probleem te denken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.