Peugeot 306: Remklauwgeleider?

Bouwjaar: 1994

Hallo beste mensen,

Dankzij jullie hulp had ik ooit mijn remmen en blokken vervangen. Gisteren zag ik dat een van slijtagedraden kapot waren, die nu weer heel is. Echter had ik ook ontdekt dat de remblauw heen en weer kan bewegen. Alleen een van die geleiders zit zo vast, dat er haast geen beweging mogelijk is. Weet iemand hoe ik het kan oplossen? Alvast bedankt.

ak73

Geplaatst door ak73 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

revisiesetje halen (harmonica rubbertjes), er zit dan ook meteen vet bij. Geleiders een beetje opschuren en nieuw invetten (niet te dik)

ak73 (0), 18 jaar geleden

Aha ik zal gelijk die benaming opschrijven, die geleiders kan je zo eruit halen? Kan ik gewoon me normale vet insmeren of speciale ervoor kopen? bedankt.

jos5955 (0), 18 jaar geleden

Bij mij zat een geleider compleet vast. Let op dat je hem niet beschadigd.(niet met een ijzeren hamer op slaan!!) Overigens ging bij mij een geleider na revie nog steeds stroever dan de andere. Dus spuit eerst eens wat olie onder de rubbers.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

De geleiders moet je er zo uit kunnen schuiven als je de remklauw verwijderd hebt. Als je een revisiesetje koopt (alleen een harmonica-rubber setje, geen remklauwrevisieset!) zit daar een zakje met vet bij (meestal wit vet). Dat moet je ervoor gebruiken. Ik heb helaas even geen plaatje om het te illustreren, maar het wijst zichzelf.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Aaha dat erop slaan met ijzeren hamer heb ik al gedaan oops, anders kreeg ik blokken er niet in:(. Ik zal van de week bij dealer informeren over die setje. Wat kost het ongeveer?, alvast bedankt.

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

http://img48.imageshack.us/img48/2295/re..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

Erwin bedoelt de nummer 6 op het plaatje.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Erg bedankt voor mooie plaatje:). Bij mij zit nummer 7 vast:(, rubbers zien nog goed uit.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

heb je moeten slaan om de remvoering te monteren??? ik mag hopen dat ik je verkeerd begrijp, anders weet ik ook wel waarom je geleider vast zit....

ak73 (0), 18 jaar geleden

Ik moest blokken plaatsen alleen remklauw wou niet bewegen naar zijkant. Dus moest ik nummer "7" naar binnen slaan zodat ik remklauw kon bevestigen. De andere remklauw wou moeiteloos heen en weer bewegen dus die kon ik met hand opzij duwen.

Is het erg dat remklauw niet goed kan bewegen of is het alleen bedoelt om blokken monteren mogelijk te maken?

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

nee, als de geleiders niet soepel gaan lossen de blokken niet meer als je de rem los laat en loopt de schijf warm. Je zult dit moeten repareren. Maar als je aan je remmen werkt moet je nooit hoeven slaan. Probeer dan eerder kracht te zetten met een puntijzer (klein breekijzertje, zeg maar) Als je begint te slaan op een gietstuk kun je heel makkelijk scheuren maken in het materiaal (dus van de klauw). Als je het niet zeker weet moet je geen risico's nemen met je remmen. Toch wel belangerijk onderdeel, niet?

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

ohja, de geleider is er niet alleen om de voering te kunnen monteren, maar als je remt worden ze ook gebruikt. Tevens schuiven ze in naarmate je remvoeringen verslijten.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Mooi bedannkt voor uw hulp, ik ga zeker wat aan doen! Erg bedankt, ga zo door.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Gelukkig kon ik de geleider eruit, je ziet wel dat erop geslagen is; aan uiteinde is het niet meer zo rond. Geleider wilt gelukkig nog wel goed heen en weer na schoonmaak en nieuwe kopervet. Remmen doen nu gelijk een stuk beter, alleen ze piepen nog een beetje. Ik denk dat de blokken nog moeten inslijten.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

klasse kim ;)

ak73 (0), 18 jaar geleden

Zal kopervet aan achterkant van blokken het piepen verminderen? bedankt.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

wat piept er? als je remt een piepend geluid? daar kun je niks aan doen, want dat komt vandaan tussen schijf en remblok.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Nee als ik rij.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

nee, ik denk dat het piepen komt omdat de blok niet goed lost van de schijf door de verotte geleider. je moet niet te veel vet gebruiken, want zou niet nodig moeten zijn.

ak73 (0), 18 jaar geleden

Aaha ik heb teveel kopervet gebruikt eigenlijk, maargoed ik wacht geduldig af of de piep weg gaat i.v.m inslijten. Bedankt voor uw goed hulp.

Santa (0), 18 jaar geleden

Hallo Kim, er zit toch geen Marter klem ergens onder je auto....? :)
Je kunt ook nog even de (haakse) hoeken van de remblokken met schuurpapier afronden. Wil ook wel eens helpen. En als je maar genoeg vet gebruikt, houdt het piepen ook vanzelf op, Kim! Je remwerking ook, trouwens........

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

kans dat gepiep niet weg gaat, want je drukt elke keer de blokken tegen de remschijf, en door het vele vet plakt de klauw en glijdt niet terug. Zou over gaan na een hele tijd rijden zonder remmen, maar waar kan dat nog in Nederland ?

Santa (0), 18 jaar geleden

Sjaak, ik doelde eigenlijk op dat vele vet. Doe er voldoende van op je frictiemateriaal en ze piepen NOOIT weer......

ak73 (0), 18 jaar geleden

Bedankt mensen na wat kopervet aan buitenkant van de blokken piep is weg:). Inmiddels zijn de achterschijven -en blokken ook vervangen. Zitten die verzink schroefjes altijd zo vast, moest helemaal uitboren:(. Nogmaals bedankt voor jullie goed hulp, ga zo door.

Santa (0), 18 jaar geleden

Een slagschroevendraaier is dan een handig stukje gereedschap!

ak73 (0), 18 jaar geleden

Ja daar heeft u gelijk in:), maar nog een vraagje: als ik auto van handrem doe, dan hoor je een bonk. Wat kan het zijn, alvast bedankt.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

kim, de schroefjes zitten zo vast omdat er Lock-tite op zit!! even met de brander erop (niet te lang) dan komen ze los met niks!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.