bij mijn peugeot 206 wordt het extra verwarmingselement dat in het koelsysteem zit niet ingeschakeld.
op de zekering komt spanning en ik heb alle relais onder de motorkap uitgewisseld.
tevens heb ik de grote stekker achter de bumper gecontroleerd en deze ziet er als nieuw uit.
maar er komt geen spanning op het element.
heeft er mischien iemand een idee waar het aan kan liggen?
bij voorbaat dank voor het meedenken.
m.v.g. jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kun je de laatste 8 cijfers van het chassisnummer plaatsen zodat het juiste schema opgezocht kan worden?
41371049
het is een 2.0 hdi 90
12 jaar
Volgens het schema moet er voeding komen op 2 relais via zekeringen MF3 en F25. De zekering MF3 zit onder de grijze zekeringskast motorruimte, F25 zit gewoon bovenin die kast. De 2 relais dienen allebei voor de extra verwarming = per 2 gloeistiften 1 relais
De positie van de 2 relais is volgens schema links in de motorruimte tussen veerpoot en schutbord = L is gezien vanachter het stuur. De aansturing (massa) voor de beide relais komt uit de ECU (computer motor) Op de beide aansluitingen van het verwarmings-element komt + te staan, dus k'neem aan dat huis van het verwarmings-element aan massa ligt.
hartelijk dank voor deze info hans! het element ligt idd aan massa, ik ga straks deze relais even meten er zitten idd 2 van die grijze relais tegen het schutbord.
is dit element altijd ingeschakeld totdat de motor op bedrijfstemperatuur is of gaat het systeeem ook pas in werking bij een bepaalde buitentemperatuur?
12 jaar
de relais krijgen geen massa, ecu kapot?
ik heb nu even een massadraad naar de accu gemaakt zodat de verwarming in ieder geval werkt.
kan het kwaad als de verwarming continue is ingeschakeld?
op de motortemperatuur heeft het in ieder geval geen invloed want die blijft gelijk.
12 jaar
Het enigste waar deze extra verwarming voor dient is om bij winterkou sneller interieur-warmte te krijgen na een koude start. Daarom zit het systeem ook in de kachelslang. Deze extra voorziening doen ze omdat een diesel minder snel op temp komt als een benzine motor. De vraag is dus: heb je het systeem nodig?
het duurt gemiddeld 20 minuten voordat de kachel warm is als het systeem niet werkt.
met het systeem ingeschakeld is de kachel binnen 5 minuten warm.
dus ik vindt het wel prettig als het werkt maar dan bouw ik er wel een schakelaar tussen zodat het naar wens in en uit geschakeld kan worden.
12 jaar
probleem is bij deze opgelost.
hans, bedankt voor je hulp!
m.v.g. jaap
12 jaar
Als het zoveel scheelt in opwarmtijd, dan lijkt me dit een goeie oplossing.....eventueel met controle-lampje.
Graag gedaan.
volgens mij werkt het ook alleen als het onde de 10graden buitentemperatuur is
als dus 11graden is dan doet hij niks
kan zijn dat de temp dan nog lager moet zijn, maar 10graden is de grens bij de 307 voor de extra verwarming
echter bij 307 zit een electrische verwarming direct in kachelhuis zodat je nog binnen minuut al warme lucht hebt
en als je met de hand inderdaad de extra verwarming bedient vestandigst met controle lampje doen
er zijn er zat voor schakelaar en lampje in 1
goede tip!
ik ga een schakelaar met controlelampje aanschaffen.
12 jaar
en zorg tevens voor dat je de hem aansluit op een geschakelde plus
zodat als je van contact af zet je direct ook de verwarming eventueel uit is
tenzij je voorkeur daar niet naar uit gaat en constante plus pakt, je moet dan wel weten dat als je het vergeet dat je accu snel leeg kan raken met zoveel vermogen dat er door getrokken kan worden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar