close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Het nieuwe rijden.

Bouwjaar: 1994

Zoals de reclame al aangeeft zo laag mogelijk in toeren rijden. Nouja ik schakel al bij 2500 rpm, nu kwam ik ergens op forum tegen dat het niet goed is voor je motor; de lage toeren. Ik snap er niets van, lage toeren is juist goed i.v.m benzineverbruik, milieu, slijtage van je motor etc?

Geplaatst door

ak73 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Goed dat ik maar vraag, want ik rij altijd 60 in de vijf (oops).

ak73 0

18 jaar

Dat is wel zo, maar je krijgt wel meer last van koolaanslag rondom de kleppen en bougies. Wat op den duur het benzineverbruik weer laat toenemen. Want slechte verbranding wil je meer gas geven om voorruit te komen, dus hoger verbruik. Dit is vooral bij korte afstanden. Ook kun je problemen krijgen met de injectoren. Af en toe een lange afstand rijden en een keer flink warm laten worden (hoge toeren) is goed voor de motor. Je krijgt minder gauw last van verstopte carterontluchting, koolaanslag, vervuilde olie.

Voor slijtage van je motor is moeilijk over te zeggen. Als je veel koude starts maakt en veel stadsritten is gewoon een slijtageslag voor de motor en milieu. 1 koude start staat ongeveer gelijk aan 10000 km slijtage bij warme motor.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Ik zelf denk,als je lage toeren rijdt en je wildt vlot op trekken zonder terug te schakelen dat de olie druk heel laag is en er een flinke belasting op je zuigers komt waardoor de zuigers eerder de neiging hebben om te kantellen omdat er weinig olie druk voor handen is op de zuigerveren met die belasting.Zo denk ik er over.

flow 0

18 jaar

Volgens mij levert je oliepomp bij dat lage toerental minder druk. Als je dan bij dat lage toerental je gaspedaal extra indrukt om toch in die lage versnelling aan de snelheid te komen, neemt de verbrandings druk toe, en dus hierdoor ook je lagerbelasting. Kans is dan dat oliefilm doorbroken word tussen ashals en lagerschaal en dit is op de lange termijn niet zo goed. Dat zuigers kantelen, smeerolie druk op de zuigerveren ed. is onzin.

Maritieme 0

18 jaar

Dus als ik goed begrijp af en toe op de staart trappen (bij warme motor/koud)?

ak73 0

18 jaar

Kijk 't nieuwe rijden is een mooie gedachte en er zal heus wel een kern van waarheid in zitten.
Kijk als je al vroeger overschakelt is dat wat ik al eerder beschreef onvermijdelijk en op de lange termijn toch zorgen voor slijtage in de motor. Voor 't milieu zal dit denk ik ook niet zo goed zijn om dat je verbranding dan niet optimaal is.

Is 't dan niet beter om 110 te rijden ipv 120 of 130?

Maritieme 0

18 jaar

Kim, nooit bij koude motor op z'n staart trappen.......!! Wel als ie lekker op temperatuur is.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

rij een xantia 18. 16 v die niet zuiniger is bij het nieuwe rijden

mcitr. 0

18 jaar

rij een mondeo uit 94, die gaat beroerd lopen als je te rustig rijdt. Laat m ff opwarmen ("levenssappen circuleren") en rij dan gewoon weg. Een motor prijdt meestal het beste net boven het maximum koppel volgens mij. En idd, een motor moet soms ook werken om goed warm te worden en schoon te branden. Bij ons na de vakantie met de vouwwagen naar Frankrijk reed de auto veel beter. Sjaak.

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Het is goed voor het milieu, maar slecht voor de auto.
Snelheden van 60 in de vijf, daarmee sta je echt je auto en bak te verzieken.
niet aan beginnen.
Is bedacht door mensen die geen verstand van techniek hebben.

primera p11 0

18 jaar

Laag in de toeren is een onduidelijk begrip, automotoren hebben verschillende karakters. Met een laag toerental rijden kost minder brandstof dan met een hoog toerental, om te bepalen wat een goed minimum toerental is kun je kijken of de auto goed reageerd op gas geven. Als dit zeer moeizaam gaat is het toerental te laag en wordt de motor verkeerd belast. Dus: vlot doorschakelen maar niet te laag in de toeren rijden. Bij de ene auto kun je met 60 in de 5, met een andere misschien pas bij b.v. de 70.

Pjotr9136 50

18 jaar

Ik weet niet precies hoeveel toeren je maakt bij 60 in de 5 maar aangezien je geloof ik een 1.8 of 2.0 motor hebt is dat geen probleem. Voor zo'n auto met meer dan 100 pk is 60 in de 5 bij ongeveer 2000 rpm geen probleem.

Edit: het is wat P. van Nispen zegt, afhankelijk van de auto dus, de ene kan het wel de andere niet (zo goed tegen)

pieterp9094 0
badge

18 jaar

50 in de 4 = 2000
60 in de 5 = 2000

ak73 0

18 jaar

Vroeger kon je een sticker kopen voor op je auto
[GANG IS ALLES]

j.romijn 0
badge

18 jaar

En 100 ++ pk geloof ik ? Geen probleem dan bij 2000 toeren. Mmm.. tenzij je er natuurlijk een tandemasser aanhangwagen vol met klinkers achter hebt hangen of zoiets, maar ik ga even uit van een gewone belading :-)

pieterp9094 0
badge

18 jaar

155PK 2.0L

ak73 0

18 jaar

quote: Laat m ff opwarmen ("levenssappen circuleren") en rij dan gewoon weg.
Daar ben ik het niet zo mee eens. Gewoon starten en wegrijden, anders duurt het des te langer voor je motor op temperatuur is. Zeker in de winter niet de auto eerst 5 minuten stationair laten draaien voor je wegrijdt. Is funest voor je motor en met zo'n snelle Peug wil je vast nog wel wat langer doen :)

Erwin2907 0

18 jaar

Ben het helemaal met Erwin eens. Zo snel mogelijk op temperatuur laten komen en dat gaat het beste door gewoon rustig mee weg te rijden. Dus niet koud vol gas gaan rijden maar gewoon rustig niet meer dan 2500 3000 toeren totdat alles lekker warm is.

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Ik rij altijd gelijk weg en schakel al gauw bij 2500. Verder is mijn probleem dat ik vaak korte ritten maak, dus als motor warm is ben ik thuis:).

ak73 0

18 jaar

Het in de lage toeren rijden is meestal niet het probleem, maar de meeste mensen gaan vanuit die toerentallen versnellen.
Als je dat bij 60 in de vijf doet dan krijgt het lagerwerk enorm op zijn donder.
Het gas word daarbij vaak veel dieper ingetrapt om een behoorlijke versnelling te krijgen en dan is gelijk je voordeel weg van het nieuwe rijden.
De meeste mensen hier op de site weten wel hoe ze met de techniek om moeten gaan.
Ik heb bij mensen in de auto gezeten die gewoon bij 60 in de vijf vol op het gas gaan staan omdat tie anders niet versneld.
Dit was volgens hun het nieuwe rijden.
Die begrepen ook niet waarom die niet wilde versnellen, want zo is het toch verteld?.
Die reden ook in de drie door bijna haakse bochten want dat moet kunnen volgens het nieuwe rijden.
Als je geen gevoel voor de techniek hebt moet je erg oppassen met het nieuwe rijden want dan kon het onderhoud wel eens een stuk duurder worden.
motor en bak worden zo zwaar belast.

primera p11 0

18 jaar

Wij worden door onze div. regeringen opgezadeld met het nieuwe rijden want dat is goed voor het milieu maar 80% van de wereld stookt het hele jaar nog steenkolen laten ze zich daar maar eens druk overmaken. En de automobilisten in al die landen doen vast ook niet aan het nieuwe rijden mee.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Het gaat vooral om er om dat we bewust autorijden! (er wordt niet exact voorgeschreven wat je moet doen, er worden richtlijnen gegeven, deze moet je zelf vertalen naar jouw situatie) Voordelen van een aangepaste rijstijl: minder milieuvervuiling (en alle beetjes helpen) en lagere brandstofkosten.

Pjotr9136 50

18 jaar

Laten ze maar eens wat drempels weghalen, lijkt mij een stuk beter voor milieu en auto.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

quote "Laat m ff opwarmen ("levenssappen circuleren") en rij dan gewoon weg", ik praat dan over starten, autogordel om, radio aan en wegrijden, dus maar een 10 a 15 seconden. Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.