Peugeot 306: Hikje in motor en dan Motormanagement lampje

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Onze 306 1.6i cabrio '99 Phase II heeft al een tijdje een klein foutje.
Als ik vanaf zo'n 2200 rpm volgas geeft, pakt hij netjes op en bij zo'n 3200 rpm mist hij 1 slag (je voelt een heel klein hikje) en daarna gaat het motormanagement lampje branden. Als je gewoon doorrijd is er niks aan de hand en is de motor lekker soepel, zet je de motor uit en start je weer dan is het lampje uit.

Mijn vrouw rijd heel netjes rustig en schakelt bij 2500toeren op, zij ervaart dit euvel niet. Ik wel, ik rijd wat pittiger.

Ter info: bij constante snelheid en rustig gas geven gebeurd het nooit!

Nu wil ik een paar dingen gaan vervangen, wat denken jullie waar dit aan zou kunnen liggen.
(bobine, bougies, luchtfilter iets anders)

tomleeuw

Geplaatst door tomleeuw (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Oorzaken zijn legio en op basis van deze beschrijving zou ik niet iets aan durven wijzen.
Misschien een keer uit laten lezen, fout kun je zo opwekken, dan weet je wat de ecu vindt dat er verkeerd gaat.

tomleeuw (0), 12 jaar geleden

Dat begrijp ik, maar ik vind het leuk om zelf wat te vervangen en ik heb geen apparatuur om de ecu uit te lezen. Dat zou een garage wel kunnen natuurlijk maar die wilt hem natuurlijk ook repareren.

Zelf vind ik (met mijn zeer beperkte kennis) het niet logisch dat het een bobine of bougies is omdat het enkel bij snel accelereren is. Zou de lmm in de fout kunnen raken door een vuil luchtfilter? (of is dit bullsh..)

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou Tom, denk niet dat je het nog zo leuk vind om iets te vervangen als het je bijv. inmiddels al 300,-euro aan onderdelen heeft gekost zonder oplossing.
Bougies is natuurlijk gewoon een onderhouds-gevalletje, dus als het niet bekent is wanneer deze vervangen zijn, dan kun je hier best mee beginnen. Voor de rest is het op de gok vernieuwen van onderdelen inderdaad gewoon bullsh...
Zeker als er een motormanagment brand, moet er op dat moment een uit te lezen storing aanwezig zijn.

tomleeuw (0), 12 jaar geleden

Ik begin wel met luchtfilter en bougies omdat deze al tijden niet zijn vervangen. Ik had gehoopt dat dit euvel naar een specifieke fout zo leiden omdat het maar in een bepaalde situatie voorkomt

henk c s (0), 12 jaar geleden

Ha Tom,
Ik ben benieuwd hoe je gevaren bent met je probleemoplossing. Ik heb precies dezelfde heerlijke auto, uit 1998, 175000 op de teller, en ben net met een af en toe brandend motormanagementlampje op en neer naar Zuid Frankrijk gereden. Goed geluisterd naar de motor, maar kon niets horen, motor draaide mooi rond... Wat heb jij gedaan om het het op te lossen?

groet

Henk

henk c s (0), 12 jaar geleden

toevoeging: vorig jaar grote problemen gehad met de motor. Na twee keer naar huis gesleept te zijn vond de garage dat er een pin was afgebroken van de poelie waarover de distributieriem loopt. Die pin houdt de poelie op zn plaats. Na 30 km rijden was de poelie warm en verliep een stukje, waardoor de motor uitviel. Bij het zoeken naar het probleem is veel vervangen, en een supergrote beurt gegeven. ik was 1200 euro verder.
Sinds begin dit jaar veel oliegebruik. De motor loopt prima, maar er komen echt zwarte wolken uit de uitlaat...... maar in principe staat dit los van het motormanagement.
Ik hoor graag jullie ideeën....

tomleeuw (0), 12 jaar geleden

Hi,
Nou het probleem is bij mij over gegaan, vanzelf.
Ik denk dat het komt in verschil van rijstijl, nu mijn vrouw bijna nooit meer rijdt is de auto zeg maar gewend aan mijn rijstijl en komt het niet meer voor, mijn vrouw had er ook nooit last van. Enkel als ik opeens ging rijden nadat zij er weken in gereden had.

Neemt niet weg dat er bij mij nog wel een klein beurtje uitgevoerd mag worden.

henk c s (0), 12 jaar geleden

Ik vrees dat dat bij mij niet zal gebeuren aangezien ik de enige chauffeur ben..... maar in ieder geval dank voor je reactie. En blijf genieten van de 306 want is het de mooiste onder de kleinere cabrio's!!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.