Ik heb problemen met mij CO (deze is rond de 0.8 - 1.0), nu heb ik al bougies vervangen en de injectoren gecheckt (of ze werkte), kat is ook niet leeg heb er in gekeken vanaf de middendemper kant en de "honingraat" glimt nog aan de binnenkant.
Nu ben ik dus aan het kijken of mijn lambda sensor stuk is, ik heb de stekker los getrokken en op de sensordraden een multimeter gezet.
Als de sensor warm is (toen ik de auto net starte was de waarde 0.0V) geeft hij ongeveer 0.2V aan, als ik even gas hou en daarna meteen weer doormeet zit hij rond de 0.5V en zakt hij weer langzaam naar beneden.
Klopt dit want wat ik begrepen had was dat dit moest pendelen tussen twee bepaalde waarden, maar kan dat komen omdat ik nu natuurlijk de stekker los had en de ECU dan natuurlijk geen waarden krijgt.
Alvast bedankt voor de reacties
Gegroet
Scartie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
0.2 volt is arm. Maar de ecu denkt nog steeds dat de sensor koud is, omdat de stekker los is.
Derhalve kan het signaal niet pendelen, want de ecu moet dat aansturen en die doet nog niks.
Je zult dus moeten meemeten met aangesloten stekker.
Kun je er niet bij gebruik dan iets smal en lang (naald, paperclip) en steek die van achter af in de stekker.
Bij gas geven klopt er nog iets van het signaal, alleen dat langzaam zakken hoe langzaam is dat? Een seconde of een minuut?
Uitlaat is geheel dicht? Niet een heel klein lekje in de buurt van de sonde? (haarscheurtje of uitlaatspruitstuk pakking)
Ok zal dat eens proberen met de paperclip want ik kan er inderdaad niet zomaar bij.
Dat teruglopen tja dat is van .5 naar .2 in misschien 10 seconden ofzo, maar ik lees nu mijn eigen tekst nog eens en wat ik vergeten ben te vermelden is dat ik dan wel weer het gas los gelaten heb, als ik met een beetje pruts werk de 2 meetpennen op de aansluitingen probeer te houden blijft hij op de .5 hangen (ff uit het hoofd).
En een scheurtje voor de lambda sensor tja zover ik weet niet maar het is natuurlijk lastig te zien, misschien dat die staalwollen pakking niet helemaal 100% meer is, maar hoe kan ik duidelijk/snel zien of er een scheurtje in mijn spruitstuk zit (roet sporen?) en beinvloed dat de waarde zo erg?
Ik zal zo eens meemeten.
Net nagemeten
Grijze draad uit sensor meet ik niets (dacht dat dit sensor was maar zodra ik hem aan + hang krijg ik 14V)
Zwarte draad uit sensor meet ik 0.1V constant (motor was nog redelijk warm van vorige test dus heb 1 minuut met een beetje gas gestaan en daarna gemeten ook nog wat extra gas gegeven om te kijken of dat hielp).
13 jaar
ja dat beïnvloed de waarde heel erg, de lambda sensor reageert op de hoeveelheid O2 in de uitlaatgassen, veel o2 = lage lambda sonde spanning
Bump
Ik heb dus in mijn post van gister gezet dat er eingelijk weinig nuttigs uit mijn lambda komt (of komt dit doordat ik misschien toch te kort heb gewacht met opwarmen)
Maar nu wil ik voordat ik de stekker doorknip om er een andere lambda op te solderen weten of dit inderdaad betekend dat hij stuk is.
Alvast bedankt voor de reactie
13 jaar
solderen heeft geen nut, de hoeveelheid O2 in de uitlaatgassen wordt vergelijkt met de buitenlucht. gewoon een orginele van de dealer kopen. maar volgens mij ga je de boodschapper de laanuitsturen.
geen scheur in de moer van de lambda sonde zitten ?
Begrijp mij niet verkeerd Renaultmonteurtje, maar ik doe liever eerst de simpele dingen voordat ik uitlaten ga loshalen en daardoor misschien alleen maar meer problemen op me hals haal.
Ik zal wel even kijken of ik scheurtjes kan zien rond de moer en onderkant van het uitlaatspruitstuk.
Bedankt voor de reactie
13 jaar
Je hebt waardes voor CO, dus kennelijk heb je een uitlaatgas test laten doen.
Wat waren de andere waardes bij die test? (CO2, HC, O2 en lambda getal)
Ik heb geen bonnetje gekregen, weet alleen dat hij zei dat het lambda getal ook vrij hoog was.
13 jaar
Lambda getal wordt hoger als er Zuurstof (O2) in de gassen zit.
Wel een aanwijzing voor een uitlaat lek - hoewel dat van voor tot achter kan zitten.
Ok ja mijn einddemper zit niet helemaal lekker omdat de flens gelast is, ik ga die vandaag nog even bijwerken en dan de lambda sensor nog een keer goed nameten en als moet vervangen. Hopen dat dat werkt.
Is er anders ook nog een manier om er achter te komen of de kat nog goed werkt of is dat een conclusie die je moet trekken als de lambda goed werkt en de uitstoot is nog te hoog, ik vervang hem namelijk liever als laatst omdat hij bijna 300 euro kost.
Dit bericht is verzonden vanaf mijn Htc dus spellingsfouten kunnen er in zitten
13 jaar
Lambda sensor gewisseld en nagemeten, deze geeft teminste wel een waarde van 0.55V en reageerd op gas geven en loslaten.
Ik had trouwens op Youtube een filmpje gezien hoe je een lambda makkelijk kon testen namelijk gewoon in een vlam houden en dan meten wat voor spanning eruit komt, hij moet dus gaan lopen. Ik had dit ook met mijn lambda's gedaan en diegene die er nu inzit liep omhoog en omlaag als je hem in en uit de vlam haalde, de oude deed helemaal niets ook al hield ik hem vrij lang in de vlam, dus kan wel zeggen dat hij stuk was.
Nu hopen dat als ik hem nu de gastest laat doen hij wat beter uitkomt. Jullie horen het nog wel.
13 jaar
Waardes weer laten meten in de garage en het CO zat nu rond de 0,4 dus dat is beter dan eerst maar nog niet genoeg, nu was wel mijn einddemper nog lek dus die vandaag dicht gesmeerd (volgens de garageman kon dat nog wel eens helpen) en nu hopen dat hij onder de 0,3 uitkomt.
13 jaar
voor APK mag het Co niet hoger dan 0.3 wezen, 0.39 is dus ook GOEDkeur (al is het kantje boord)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar