Peugeot 106: Hoge druk in koelsysteem met koude radiateur

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Ik heb een (voor mij) vreemd probleem.
Een neef van me belde gisteren dat het STOP lampje ging branden, tegelijk met het temperatuur lampje. Ik vertelde hem, laat de motor uit en goed afkoelen. Het vreemde is, dat de radiateur gewoon koud blijft,terwijl de motor heet is!
Nu heb ik gekeken naar de thermostaat, en deze getest.Die is gewoon goed. Bij het verwijderen viel me de enorme hoeveelheid sludge op (niet ongewoon bij peugeot), maar nu echt veel. Daarom heb ik eerst de radiator doorgespoeld, deze zat dicht met sludge.
Systeem opnieuw gevuld en ontlucht. Daarna een rondje van 1 of 2 kilometer gereden en weer gekeken.
Motor heet, radiator koud en een enorme druk op het koelsysteem.
De waterpomp heb ik er nu uitliggen, maar die is ook goed.
Motor loopt verder netjes, geen witte of blauwe rook en de olie is ook 100%. Volgens mijn neef is het lampje tot 2 keer toe aangegaan, maar daar twijfel ik nu ernstig aan.....(je kent dat wel nietwaar?)
Is dit toch de koppakking?

Groeten, John.

John5711

Geplaatst door John5711 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

gpekaar (0), 16 jaar geleden

Ik heb dat probleem toevallig vorige week met een opel corsa 1.4 gehad, eerst termostaat vernieuwen geen resultaat ik kon hem wel net onder de 100 graden houden als ik maar niet harder dan 100km reed en de kachel vol aan die overigens wel heet werd dus conclusie er is wel flow ,zodra harder dan liep de temp op toen maar gezien eerdere ervaring een nieuw radiateurtje en probleem volleedig opgelost, het is zo dat het lijkt of die open is met doorspoelen maar er zit zoveel rotzooi in dat de warmte overdracht minimaal is, en dan met de buiten temp van vorige week blijft ie gevoelsmatig gewoon koud, je voert met die kou meer warmte af dan er afgegeven word dus radiateur blijft koud.

Groetjes Gerard

John5711 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik had er niet bij vermeld, dat de kachel koud blijft. Volgens mij is de radiateur gewoon goed open, want er stroomt weer mooi helder leidingwater doorheen.

Had jij ook een hoge druk op het koelsysteem?

John5711 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik ben er nog een tijdje mee bezig geweest.
Als ik zonder thermostaat warmdraai en de radiateurdop daarna opendraai, krijg ik allemaal bruine drap. Daarom vrees ik dat de kop gescheurd is. Bij een koude motor doet hij dat namelijk niet.

gpekaar (0), 16 jaar geleden

je moet wel opletten wat voor type termostaat ,weet ik ook zo niet maar er zijn syst dan zit er aan de achterkant van de thermostaat ook nog een klepje wat juist een kanaal af moet sluiten als ie open gaat en gooi je daar de termostaat uit dan word ie dus ook warm, maar ik vind bruine drap nog niet een indicatie dat de kop gescheurd zou zijn kan ook gewoon lekke koppakking en als je dat hebt dan meestal bij koude en halfwarme motor al een hoop druk op het syst, dus de slangen keihard en dan weet je wel hoe laat het is, als ie rond de 100 graden komt tsjaa kookpunt en logies dat ie dan druk opbouwd.

gr Gerard

John5711 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik praat ook niet over een beetje bruine drap! Als ik de dop van de radiateur er af haal, komt er een bijna konstante stroom van bruine drap uit lopen. Het lijkt wel een worstenmachine:-)

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

goed bliven spoelen, en als dalijk het meeste eruit is, een dagje of 2 met een zak soda in het koelsysteem rondtoeren, daarna weer goed uitspoelen en afvullen met koelvloeistof.

Groeten Marcel

John5711 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb jij dat al eens meer gehad Hellbat? Ik vind het zo vreemd dat er maar drap uit blijft komen met draaiende motor.
Hoe verklaar jij de druk dan, misschien weinig flow (als gevolg drap) daardoor stoomvorming en daardoor de systeemdruk?

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

dat je reservoir over blijft lopen is typisch een gevolg van te weinig circulatie, dit kan meerdere oorzaken hebben, die je zelf al hebt aangegeven en getest.

Mijn vermoeden, is dat er ooit een radiatorpil in het koelsysteem is gegooid, waardoor je nu die bruine prut hebt.

Het eniga wat je kunt doen, is het systeem zo goed en kwaad als mogelijk doorspoelen, eventueel gebruik makend van coustieke soda ( gootsteenontstopperkorrels) en als het systeem weer enigzins gangbaar is, een paar dagen met gewone soda in je koelsysteem rijden ( wel afvullen met gewoon water dan_

Ik heb al menige auto's met dit probleem gehad, en je bent er even wat tijd mee kwijt, maar het is te doen.

Vraag blijft, als het inderdaad een pil is geweest, WAAROM hij er dan in is gedaan, dat blijkt meestal pas, als je systeem weer zuiver is. Misschien moet je dan alsnog aan een nieuwe radiator, maar dan weet je het wel zeker, en ben je daarna van de hele ellende af.

Groeten Marcel

John5711 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Marcel.

Je verhaal klinkt erg logisch, en lijkt mij ook de moeite waard om te proberen. De auto is een jaar geleden gekocht met een onbekende onderhoudhistorie. Maar er zijn tot nu toe ook totaal geen problemen met de auto geweest, misschien gewoon geluk gehad?
Ik zal de komende dagen eens kijken of ik er aan toe kom, en laat je absoluut weten of er wel of geen verbetering is.

Groeten, John.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.