close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 309: Hoog aanloopgeluid na minuten rijden

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Zo, net dus een Peugeot 309 gekocht bij een kleine garage. Auto ziet er voor zijn leeftijd erg netjes uit en bij de proefrit geen noemenswaardige problemen.

50 Km na mijn aankoop echter, begint de auto op de snelweg bij het loslaten van het gas ineens een hoog piepend geluid te maken. Als ik het wil plaatsen klinkt het alsof er iets aanloopt. Het houdt op als ik het gas weer intrap en als ik stilsta, maar hoe langer ik rijd hoe harder en eerder het terugkomt. Op een gegeven moment zelfs bij 40 km/u. Meteen de garage gebeld, die hadden het vermoeden dat het de remmen waren, maar ik hoor niet echt een verschil als ik de rem intrap. Even een afslagje gemaakt bij een Kwik-Fit, die hebben hem op de brug gezet en even gekeken, maar konden niet echt iets zien. Wel de opmerking dat de auto er van binnen en onder vrij goed uitziet.

Ik ben een leek, dit is mijn eerste auto en hoewel ik er wel wát vanaf weet, kan ik dit zelf niet echt oplossen. Zeker niet omdat het ophoudt als hij stilstaat en ik dus niet onder de kap kan kijken als het gebeurt.

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen en hoe ik dit kan gaan oplossen? De 500 euro die ik voor de auto betaald heb, zijn meteen mijn laatste spaarcenten, dus ik wil niet meteen naar de garage rijden. Ik kan hem altijd terugbrengen naar de verkoper heeft hij gezegd, maar die woont zo'n 120 km rijden van hier en dat doe ik in deze toestand liever niet.

Een ander puntje is dat ik vind dat de auto wat schokkerig is als ik op lage snelheid laag in de toeren rijd (bijvoorbeel in de file), is dit een bekend probleem voor oudere auto's of moet ik toch maar eens dingen als benzinefilter e.d. gaan bekijken?

Geplaatst door

jhaagmans (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geluid is natuurlijk lastig te beoordelen via internet, maar als het de (voor) remmen niet zijn, dan zou het een voorwiellager kunnen zijn. In de afdichting van het lager zit een soort blikken plaatje. Dit blikken plaatje loopt/draait dan tegen de borgveer waarmee het lager opgesloten zit in z'n huis.
Hoor je verandering van geluid als je stuurbewegingen maakt onder het rijden? Het kan ook een aandrijfas zijn die geleden heeft van te weinig vet, maar dan zou je ook ratelen moet horen bij het nemen van een linker of rechter bocht.

Monopoint injectie:
Schokkerig rijden op lage snelheid kan een lek zijn in het membraan van de vacuum capsule van de ontsteking. Slangetje vanaf de vacuum capsule even losnemen bij het elektroklepje net achter de accu, en even aan zuigen.
Een andere oorzaak zou een loszittend of gescheurde carterventilatieslang zijn. De aansluiting op het inlaatspruitstuk aan de voorzijde net onder het gasklephuis controleren incl. controle of het slangetje daar gescheurd is.

hans4074 0
badge

16 jaar

Bedankt voor je snelle reactie, Hans!

Het geluid is vrij hard. Het komt een beetje in de buurt van het geluid dat een vrachtwagen maakt als deze remt, maar dan vrij constant. Het wordt dus ook harder en constanter naarmate ik er langer mee rijd. In de bochten verandert het geluid volgens mij niet.

Essentieel is volgens mij dat het dus pas voorkomt bij langdurig rijden en hogere snelheden. Ik heb ook niet het gevoel dat de auto afremt bij het maken van het geluid, dus echt aanlopende remmen lijkt me ook sterk.

De tips m.b.t. het schokkerig rijden zijn overigens nuttig, dat kan ik morgen wel even nalopen! Wel even al die termen opzoeken eerst ;)

jhaagmans 0

16 jaar

oei, das dan wel een beetje erg hard voor een aanlopend blikken plaatje lijkt me.
k'Ga dan inderdaad toch meer aan "iets" met de voorremmen denken. Misschien zijn de voorremmenblokken of zuigers of glij-pennen dan toch niet helemaal gangbaar, waardoor bij warm/warmer worden, dus uitzetten, de remmen aan gaat lopen.

hans4074 0
badge

16 jaar

Ik denk aan een homokineet.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Homokineet... Hmm, daar maakte die kerel bij Kwik-fit ook een opmerking over. Het is wel een beetje een opzoekterm voor mij, dus waarschijnlijk niets waar ik zelf iets aan kan doen ;)

Ik heb er net nog een paar rondjes in gemaakt en ik meende een serie tikken te horen bij een bocht naar rechts. Als ik het goed begrepen heb kan dat ook duiden op een versleten/kapotte linker homokineet. Wat doet je vermoeden dat mijn "kreun-" klachten (zoals ik er nu maar aan refereer) daar iets mee te maken hebben, oldtimer?

Aanlopende remmen vermoed ik steeds minder omdat ik het gevoel niet heb dat de auto afremt bij het horen van het geluid. Het is wel voelbaar op het stuur. Maar nogmaals, ik ben een leek, jullie de kenners. Ik probeer gewoon mijn klachten zo goed mogelijk te "pinpointen".

EDIT: Homokineet zou na wat zoekwerk alleen bij accellereren en bochten voelbaar moeten zijn, mijn probleem is juist voel- en hoorbaar bij gas loslaten op rechte stukken.

jhaagmans 0

16 jaar

ik gooi het op het steunlager van de rechter aandrijfas. Vooral omdat je even moet rijden voor het naar voren komt. en het een min of meer constant geluid is.

wkhoek 0
badge

16 jaar

Kun je dat toelichten? Ik hoor nu allemaal verschillende ideeën en wil een beetje een beeld krijgen van de meest waarschijnlijke oorzaak. Waaraan kan ik een probleem met de steunlager herkennen? En is zoiets te vervangen of moet ik daar toch echt voor naar een professional?

jhaagmans 0

16 jaar

waar komt dit geluid vandaan dat heb je nog niet aangegeven,voor of achter??achterremmen ook gecontroleerd,als je je handrem erop trekt veranderd dan iets aan het geluid,blijft het geluid hetzelfde streep ik achter weg,als je stilstaat en je geeft gas en weer los piept hij dan ook ,v-snaar te slap???kijk die piep die jij probeert uit te leggen kan bij een monteur mischien een piiiieeeeep zijn,en v-riemen kunnen gruwelijk janken en schaven en piepen en joelen,dus verschillende geluiden.kijk hier eens effe naar voordat je de hele wagen gaat slopen(mijn mening)heb je dit gekontroleerd en blijkt goed te zijn,een wiel opkrikken goed de wagen op een bok zeten zodat hij goed stevig staat,net doen of je wegrijdt gewoon normaal rustig opschakelen kijken of je dit geluid hoort misschien een beetje met je stuur draaien ,dan andere kant idem dito,geluid lokaliseren

gaat je versnellinspook ook op en neer,schud deze flink??

Robby, handrem heb ik voorzichtig geprobeerd, maar het is lastig testen omdat je vrij hard moet rijden wil je het geluid horen (in het begin harder dan 80, later harder dan 40). Het geluid van een slechte V-snaar ken ik van de auto van m'n ouders en ik heb niet het gevoel dat dit het is. Bij het wegrijden hoor je niets. Piep is misschien ook niet het juiste woord. Het is eerder een harde kreun.

De versnellingspook schudt niet heel hard, maar als je hem aanraakt voel je wel wat.

jhaagmans 0

16 jaar

dan ga ik ook voor een aandrijfas

Wat kan ik nu concreet het beste doen? Ik heb echt geen geld om ermee naar de garage te gaan en opzich kán ik wel een beetje sleutelen, maar zelf uitvinden wat er precies kapot is en/of vervangen moet worden kan ik gewoon echt niet. Als het geluid nou reproduceerbaar was in stilstand misschien wel, maar dat is niet het geval :(

jhaagmans 0

16 jaar

Iets dat misschien ook nog kan helpen bij de analyse: Als ik pas net aan het rijden ben (dus lang voordat het gekreun begint) en ik laat het gas heel snel los hoor ik een soort hoog kort metalig piepje.

jhaagmans 0

16 jaar

Moi,
Heb je die auto gekocht bij een garage? Dan zou ik er eens mee teruggaan, en aan hun het probleem voorleggen.
Groet,
Bert

Treb 0

16 jaar

Ik heb hem voor 500 euro gekocht van een garage die zich 120 km rijden van hier bevindt. Ik heb het probleem wel aan ze voorgelegd, maar ze proberen het een beetje af te houden heb ik het idee. En to be honest, in deze toestand rijd ik er liever geen 120 km mee.

jhaagmans 0

16 jaar

Denk toch nog steeds aan een aandrijfas,kijk eens of je kunt zien of er soms op een van de aandrijfassen op de buitenste homokineet een andere hoes is gekomen en of er oude vetsporen zitten.Vaak is dat een aanwijzing dat hij een tijdje lek is geweest.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Voor 500 euro een auto kopen, weet je dat je nooit een perfecte auto kunt kopen. Altijd extra geld er bij sparen voor eventuele onderhoud. 309 is trouwens vrij degelijke en betrouwbare auto.

Maar kijk idd eens wat oldtimer ook zegt, naar de hoezen aan wielzijde.

205GTiGriffe 0
badge

16 jaar

Ik snap dat je voor 500 euro nooit een auto kunt krijgen die altijd fantastisch zal rijden. Ik heb echter goed zoekwerk gedaan en uitgevonden dat, mits bepaalde zaken in orde waren, een 309 een redelijk betrouwbare auto is. Daarnaast ga ik er nooit vanuit dat als ik een auto koop, ik na 50 km rijden meteen een (voor mijn gevoel) vrij serieus probleem zou ontdekken.

500 Euro is niet veel, maar voor mij is het gewoon een flinke smak geld. En als het dan ineens 300 euro meer wordt omdat ik een volledige as moet laten vervangen, is dat wel een ernstige tegenvaller.

Overigens heb ik al eens rondgekeken tussen slooponderdelen voor een homokineet en die kan ik voor 30 euro krijgen. Hoe kom ik erachter dat dat het probleem is? Ik heb overigens wel het idee dat de linkerhomokineet versleten is, omdat de vooras een klein beetje tikt bij een snelle bocht naar rechts. Maar nogmaals, ik ben een leek.

jhaagmans 0

16 jaar

30 euro voor een goeie as is niet duur en dat rammelen is inderdaad de as dus aftappen die bak en vervangen dat ding.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Hij werd aangeboden als homokineet, maar als ik het goed begrijp zijn die voor de 309 niet los te verkrijgen? Ik heb ook een complete aandrijfas voor 35 euro + 13 euro verzendkosten gevonden.

Kan ik het zelf vervangen? En hoe kom ik erachter welke as naar z'n grootje is? Is dat dat verhaal over die ashoezen of moet ik daarvoor dieper graven?

jhaagmans 0

16 jaar

Dat is idd het verhaal over die ashoezen.

Kijk eens goed met een lamp of je nog oude vetsporen ziet, of dat je een verschil in hoezen ziet (nieuwe en een oude bijv.)

Bij een snelle bocht naar rechts, komt het gewicht van de auto op de linkeras te staan en zodoende het meest te lijden heeft.
Lijkt mij dus een probleem met je linkeras.

- Dus andere as erin met goede hoezen
- nieuwe aandrijfaskeerring monteren
- verse olie er weer in.

Of je het zelf kunt, weet niet hoe technisch je bent.

205GTiGriffe 0
badge

16 jaar

Nou ja, technisch genoeg opzich, maar ik ben gewoon niet zo bekend met de terminologie en de procedure bij een dergelijke handeling. Ik wil gewoon niets verkloten met die auto, het mag me niet meer gaan kosten omdat ik één of ander essentieel onderdeel aan gort help bijvoorbeeld :P

Als het een recht-toe-recht-aan handeling is, bouten losdraaien en onderdelen één voor één loshalen en de omgekeerde weg weer terugzetten, lijkt me dat niet echt een probleem, maar als er dingen om de hoek komen kijken die ik echt kan verkloten weet ik niet of ik daar voldoende vertrouwen in mezelf voor heb.

Er bestaat vást geen handleiding om een aandrijfas op een 309 te vervangen op internet o.i.d. ;)

jhaagmans 0

16 jaar

-Bak aftappen.
-wiel eraf
-fuseekogel loshalen (waar draagarm aan vast zit)
-aandrijfasmoer los halen (zit erg vast)
-as eruit halen

Je kunt het altijd proberen

205GTiGriffe 0
badge

16 jaar

ik zou als eerste de aandrijfasmoer losdraaien dat kun je nog doen terwijl hij gewoon op de grond staat,als je geen luchtsleutel hebt kun je moelijk je wiel blokkeren,geen kritiek hoor,gewoon een tip

Door met een waterpomptang de aandrijfas heen en weer te belasten kan je een indruk krijgen of er een abnormale speling in de homokineet zit (versnelling in vrij).
Bij mijn Scorpio gekocht bij +/- 150000 km was een duidelijke trilling voelbaar noch de ANWB noch de garage konden de oorzaak vinden.
De wagen op blokken gezet en de zaak laten spinnen, de h-kineten voelde wat te warm aan, na demontage bleken de kogels te zwaar in de kooi te passen. Er waren duidelijk kleine beschadigingen op de kogels zichtbaar, conclusie een fabrieksfout.
Na nieuwe H-kineten gemonteerd te hebben was het probleem over.
De vorige eigenaar heeft met zijn leasewagen dus ongeveer 150000km met een trillende wagen gereden.

Ik zou in elk geval eens na een rit de temperatuur (voelen) tussen links en rechts vergelijken, sucses met de zoektocht.

JThV 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.