auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 309: Linkervooras vervangen

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Na eerdere problemen aan mijn 309 te hebben "opgelost" (in ieder geval tijdelijk, zo niet voorgoed) is het mij zeer duidelijk dat de homokineet aan de linkerkant versleten is (tikkend geluid bij bocht naar rechts, ook voelbaar aan het stuur) en moet dus de vooras vervangen worden. Door mijn beperkte financiële middelen kan ik niet even naar een garage rijden, maar volgende week moet ik er toch weer een hoop in rijden, dus het moet nu gewoon opgelost worden. En dat ga ik bij gebrek aan beter dus maar zelf doen (niet helemaal alleen, maar zonder échte kenner o.i.d.). Ik hoef niet te horen dat dat dom is of wat dan ook, het is gezien de mate waarin het geluid erger wordt m.i. nog dommer om er nog een paar honderd kilometer in door te rijden en dat is optie B.

Mijn vraag is dus eigenlijk heel simpel: wat zijn de kernpunten waar ik op moet letten? Zoals ik het nu onder de auto bekeken heb gaat het ongeveer als volgt: auto op blokken, wielbouten en asmoer losdraaien, dan waarschijnlijk de as losmaken van de rest van het onderstel (vering e.d.) en de as eruit halen (zit die los in de bak?) en vervolgens alles in omgekeerde volgorde voor de nieuwe as. Klopt dit ongeveer?

Mocht het nou finaal misgaan en ik zodadelijk geen as meer onder m'n auto hebben, dan kan ik altijd nog de ANWB bellen, right? ;)

Geplaatst door

jhaagmans (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mocht het nou finaal misgaan en ik zodadelijk geen as meer onder m'n auto hebben, dan kan ik altijd nog de ANWB bellen, right? ;

Dat kun je wel vergeten want die doen niets als je zelf de boel verknoeid hebt.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

maar zoals je het omschreven hebt klopt wel. De as zit "los" in de bak. Je kunt hem er gewoon uittrekken.

wkhoek 0
badge

16 jaar

[quote=Hans4037]Mocht het nou finaal misgaan en ik zodadelijk geen as meer onder m'n auto hebben, dan kan ik altijd nog de ANWB bellen, right? ;

Dat kun je wel vergeten want die doen niets als je zelf de boel verknoeid hebt.

Hans[/quote]
Dan moet ik maar een risico nemen hè? ;)

jhaagmans 0

16 jaar

Ach met een beetje inzicht en nadenken lukt het wel,zo moeilijk is het niet en als er iets niet lukt vraag je het hier om advies.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Hoe zit het eigenlijk met olie en/of invetten? Moet ik bepaalde plekken nog invetten? En moet ik de olie in de bak aftappen voordat ik begin? Wijst dat zich vanzelf?

jhaagmans 0

16 jaar

Ik vat het even voor je samen:
-Terwijl de auto nog op de grond staat , asmoer losdraaien (zit heel erg vast , dop 32 of 36 , eventueel met eindje pijp)
-Opkrikken en fuseekogel losmaken (wijst zichzelf)
-Als de fusee los is, bakolie aftappen (plug onder differentieel)
-As uit fusee schuiven en voorzichtig uit bak trekken.
-Nieuwe keerring monteren (moet je dus ook kopen) , voorschriften zitten erbij.
-nieuwe as in bak schuiven en in fuseestuk.
-Fuseekogel weer monteren, eventueel met eindje pijp draagarm naar beneden drukken, tot het past.
-Bak weer vullen (grote bout in bakdeksel eruit) met slangetje en trechter, er moet 2 liter in.
-Wiel er weer op, en als de auto weer op de grond staat, moer heel erg vast draaien (200Nm)

Succes!

Beunhaas 1185
badge vip badge

16 jaar

ik zou er de as niet uittrekken maar met een beitel op de binnenste homokineet slaan zodat je hem eruit slaat als je hem eruit trekt heb je kans dat je de homokineet uitelkaar trekt en de naaldlagertjes los in je rubber komen te liggen

Hij gaat de as vervangen en kan dus die as er rustig uittrekken.

205GTiGriffe 0
badge

16 jaar

Ik kon gisteren de as niet krijgen, wordt dinsdag op z'n vroegst, dus ik heb nog even ;)

Die keerring, zit die als het ware in het gat waar de as ook in zit?

jhaagmans 0

16 jaar

[quote=jhaagmans]Ik kon gisteren de as niet krijgen, wordt dinsdag op z'n vroegst, dus ik heb nog even ;)

Die keerring, zit die als het ware in het gat waar de as ook in zit?[/quote]
Ja, de oude moet je er dus eerst uittrekken.

Beunhaas 1185
badge vip badge

16 jaar

Goed, alles gelukt (na eerst een verkeerde as gekregen te hebben die dus écht niet paste), echter nu heb ik een vraag. Tot nu toe was alles redelijk duidelijk en optisch eenvoudig. Echter, de bakolie bijvullen... Ik zie tussen mijn accu en de motor uit de versnellingsbak een tuitje uit de bak omhoog steken met een plastic dopje erop. Dat zou wel eens de plek kunnen zijn waar ik moet vullen, echter zie ik overal op internet staan dat het een bout zou zijn die ik los moet draaien!?

Ik heb geen boekje, dus ook geen idee wat nu klopt en wat niet. Als ik voel (kan het niet zien) voel ik aan de achterkant van de bak een soort "raampje" zitten waar waarschijnlijk het oliepeil gecheckt kan worden, klopt dit? En is het dus inderdaad geen bout maar toch dat plastic dopje? Of zit ik verkeerd te kijken? Evt. foto's e.d. zouden welkom zijn.

Bij de dealer (waar ik een nieuwe asmoer moest halen omdat we de oude kapot moesten beitelen) zeiden ze iets over een plug onder de achteruitrij-"sensor", maar die kan ik zo niet zien.

Zover gekomen en dan gaat het uitgerekend hier mis ;) Ik schaam me dood!

Oh, laatste vraag: Ik heb dus de fusee losgehad (moet wel natuurlijk) en heb flink aan het onderstel zitten trekken om die fuseepen die op de kogel zit weer terug te steken. Denken jullie dat uitlijnen nog nodig zal zijn? Kost me weer zo 50 ballen, helemaal niet aan gedacht.

jhaagmans 0

16 jaar

De vulplug is een bout met 19mm kop , ongeveer op halve hoogte in het deksel aan linkerzijde van de bak, toegang vanuit de WIELKAST (eventueel plastic plaat verwijderen)
Hierin steek je een koperen pijpje 8 of 10 mm, daarop een stukje tuinslang, bocht omhoog en met een trechtertje kan je vullen (2 liter)
Het gaat langzaam want bakolie is dik.....

Uitlijnen is NIET nodig zolang de spoorstang niet is losgeweest.

Beunhaas 1185
badge vip badge

16 jaar

Dus die kerel bij de Peugeot dealer lulde maar wat toen hij me verzekerde dat de olie van bovenaf bijgevuld kon worden? In ieder geval durf ik eigenlijk geen bouten op de versnellingsbak te gaan losdraaien als ik niet zeker weet welke het is (ik zie er meerdere). Hoe hoog zit deze plug ongeveer? Iets boven de as lijkt me, maar ik weet het gewoon niet zeker.

Spoorstang is de stang die van binnenuit naar de fuseekogel loopt? Indien ja: mijn schoonvader (en trouwe assistent bij dit soort gelegenheden) heeft daar aan de kant van de fuseekogel wel aangezeten omdat, voordat we erachter waren dat de eerste as te lang was, hij dacht zo de fusee wel weer op z'n plaats te krijgen: niet dus! Of hij echt los is geweest weet ik niet omdat ik toen een nieuwe asmoer aan het halen was.

jhaagmans 0

16 jaar

[quote=jhaagmans]Dus die kerel bij de Peugeot dealer lulde maar wat toen hij me verzekerde dat de olie van bovenaf bijgevuld kon worden? In ieder geval durf ik eigenlijk geen bouten op de versnellingsbak te gaan losdraaien als ik niet zeker weet welke het is (ik zie er meerdere). Hoe hoog zit deze plug ongeveer? Iets boven de as lijkt me, maar ik weet het gewoon niet zeker.

Spoorstang is de stang die van binnenuit naar de fuseekogel loopt? Indien ja: mijn schoonvader (en trouwe assistent bij dit soort gelegenheden) heeft daar aan de kant van de fuseekogel wel aangezeten omdat, voordat we erachter waren dat de eerste as te lang was, hij dacht zo de fusee wel weer op z'n plaats te krijgen: niet dus! Of hij echt los is geweest weet ik niet omdat ik toen een nieuwe asmoer aan het halen was.[/quote]
Er is er maar 1 met 19mm, de rest is 17 mm geloof ik.
Als de spoorstangkogel echt losgeschroefd is geweest moet de sporing opnieuw afgesteld worden.

Zie het plaatje van Robby voor de lokatie van de vulplug....

Beunhaas 1185
badge vip badge

16 jaar

Dat plaatje moet ik even omdraaien, denk ik, maar zo is het wel duidelijk ja. En inderdaad, als dat de enige 19 mm is, zal het niet zo moeilijk zijn. Nu nog een mechanisme bedenken om die olie erin te krijgen. Een trechter heb ik, maar een bruikbare tuinslang ...

Anyway, moet hem dinsdag dan maar even laten uitlijnen, heb voor moederdag in ieder geval de Nevada van de buurman kunnen lenen ;)

Ik had trouwens verwacht dat de versnellingsbakolie minstens tot boven de aandrijfas zou moeten staan, maar dat is blijkbaar niet zo. Dat maakt de opties ook wat groter.

jhaagmans 0

16 jaar

[quote=jhaagmans]Dat plaatje moet ik even omdraaien, denk ik, maar zo is het wel duidelijk ja. En inderdaad, als dat de enige 19 mm is, zal het niet zo moeilijk zijn. Nu nog een mechanisme bedenken om die olie erin te krijgen. Een trechter heb ik, maar een bruikbare tuinslang ...

Anyway, moet hem dinsdag dan maar even laten uitlijnen, heb voor moederdag in ieder geval de Nevada van de buurman kunnen lenen ;)

Ik had trouwens verwacht dat de versnellingsbakolie minstens tot boven de aandrijfas zou moeten staan, maar dat is blijkbaar niet zo. Dat maakt de opties ook wat groter.[/quote]
Uitlijnen kan je je wel besparen als een redelijk timmermansoog hebt:
Alleen de sporing kan afgesteld worden
De voorwielen moet vrijwel parallel staan met licht toespoor :

Peugeot 309 1985-1993 11. Wielophanging en vering 11.2.6 Wielstanden controleren en afstellen


Tabel 11.1: Wielstanden voorwielen


GL-GL SR/GR GT Diesel
Profil-GR
Toespoor (mm) 2 ± 1 2 ± 1 2 ± 1 2 ± 1

kijk van voor de auto staande langs voor en achterwiel, dan zie je de stand van het voorwiel.
Meten tussen de voorwielen voor en achter kan ook.
Ik doe dat al jaren gewoon zelf....

Beunhaas 1185
badge vip badge

16 jaar

Dat plastic pijpje/dopje bedoelde de dealer ook, en daar kun je ook bijvullen. tegenwoordig met de nieuwere auto's is dat nog de enige plek om bij te vullen.

Bij jouw kun je ook op de zijkant bijvullen, dit is ook gelijk je peil. Dus als het er weer uitstroomd zit er genoeg in.

205GTiGriffe 0
badge

16 jaar

Maar als ik dus precies 2 liter in dat pijpje met dat dopje gooi, is het ook in orde? Dat zou wel wat moeite besparen! Ik zou er morgen toch even met de buurman naar kijken. Ik kan dan alsnog die vulplug losdraaien en als peilpunt gebruiken, maar dat scheelt geklooi met een slang.

Zou super zijn als je dat kunt bevestigen!

De termen toespoor/sporing zeggen mij overigens niets, kun je toelichten hoe ik de sporing bijstel? En is uitlijnen niet ook de wielen "rechtop" zetten, zeg maar?

jhaagmans 0

16 jaar

[quote=jhaagmans]Maar als ik dus precies 2 liter in dat pijpje met dat dopje gooi, is het ook in orde? Dat zou wel wat moeite besparen! Ik zou er morgen toch even met de buurman naar kijken. Ik kan dan alsnog die vulplug losdraaien en als peilpunt gebruiken, maar dat scheelt geklooi met een slang.

Zou super zijn als je dat kunt bevestigen!

De termen toespoor/sporing zeggen mij overigens niets, kun je toelichten hoe ik de sporing bijstel? En is uitlijnen niet ook de wielen "rechtop" zetten, zeg maar?[/quote]
Als je kans ziet er 2 liter in te krijgen is dat okee.

Zoals ik al eerder meldde is bij deze auto slechts de sporing bij te stellen , verder niks:
Staan de voorwielen perfect parallel, dan is de sporing 0 , toespoor is dat de wielen aan voorzijde iets dichter bij elkaar staan, uitspoor is dat de wielen aan voorzijde iets verder uit elkaar staan.
Als je tussen de voorvelgen aan voorzijde 2 mm minder meet dan achterzijde (van dezelfde velgen dus) dan is de sporing in orde.
Bijstellen met de spoorstange(en)

Kom je er niet uit, hoor ik het wel....

Beunhaas 1185
badge vip badge

16 jaar

toespoor: als je een lijn langs de wielen zet (als ze in rechtuitstand staan) dan zouden ze elkaar in de verte kruisen. (de afstand tussen je voorwielen moet aan de voorkant (gemeten tussen de velgranden (evt tussen de wangen van de banden)) ongeveer 2 mm kleiner zijn dan aan de achterkant van je voorwielen.
Bij uitspoor zouden deze lijnen elkaar nooit kruisen en alleen maar verder uit elkaar lopen.

Het bijstellen gebeurt meestal aan de stuurstang (de kogels zitten in een stang gedraaid, hiervoor moet meestal de kogel wel los van het wiel gemaakt worden)

pf, ik weet wat er bedoeld wordt, maar zet het maar eens om in letters ......

sjaak10918 0
badge

16 jaar

[quote=sjaak10918]toespoor: als je een lijn langs de wielen zet (als ze in rechtuitstand staan) dan zouden ze elkaar in de verte kruisen. (de afstand tussen je voorwielen moet aan de voorkant (gemeten tussen de velgranden (evt tussen de wangen van de banden)) ongeveer 2 mm kleiner zijn dan aan de achterkant van je voorwielen.
Bij uitspoor zouden deze lijnen elkaar nooit kruisen en alleen maar verder uit elkaar lopen.

Het bijstellen gebeurt meestal aan de stuurstang (de kogels zitten in een stang gedraaid, hiervoor moet meestal de kogel wel los van het wiel gemaakt worden)

pf, ik weet wat er bedoeld wordt, maar zet het maar eens om in letters ......[/quote]
Correct, alleen zou ik , om verwarring te voorkomen een spoorstang ook gewoon spoorstang noemen.
Sommigen noemen een stuurkolom ook stuurstang.....

PS, de spoorstang is draaibaar op de binnenste kogel, losmaken is NIET nodig

Beunhaas 1185
badge vip badge

16 jaar

Okee, ik kan met deze info wel kijken of hij uitgelijnd is, maar zo niet: ik heb geen boekje of wat dan ook, dus ik weet niet precies wat ik moet doen om de sporing bij te stellen. Ik ben tot nu toe alleen maar in de wielkast geweest en weet wat de spoorstang is (tenminste, dat is toch de stang waarmee je stuurt?), maar zie daar geen verstelbare onderdelen op. Ik kan me voorstellen dat het te verhelpen is door die stang als het ware korter of juist langer te maken, maar hoe dat werkt weet ik zelf niet.

jhaagmans 0

16 jaar

De spoorstang is hol met schroefdraad en daar is het draadeind van de kogel ingeschroefd, met een borgmoer.
Wijst zichzelf.
Als de borgmoer los is, kan de spoorstang verdraaid worden en wordt dan korter of langer, en de sporing verandert.
Maar ik zou ook zeker eerst kijken, misschien hoef je wel niks bij te stellen.

Beunhaas 1185
badge vip badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.