Ik heb een 309 1.4 uit '92 en mijn probleem is als volgt:
Als ik m starionair laat draaien dan draait hij 2000 toeren.
Ik heb de stappenmotor al een keer vervangen, maar daar lag t niet aan.
Hij blijft dan 2000 toeren draaien.
Ook als ik handmatig de toeren omlaag schroef door de stop aan te draaien, dan wordt het toerental weer gecorrigeerd naar 2000 toeren.
Wat kan ik doen om alsnog het toerental blijvend omlaag te brengen?
(Rij momenteel met losgekoppelde stappenmotor, maar is ook niet optimaal, 650 rpm bij koude motor, 1500 rpm bij warme motor)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waarschijnlijk dan motortype XU5M.
Ergens een luchtlek bijv. slangetje naar/van luchtdruksensor?
ik moet me eigen corrigeren.
ik heb geen 1.6 motor maar een 1.4 gr plus u9.
Dat is als ik het goed is een TU motor.
Maar ik heb alsnog alle luchtslangen nagelopen.
*Ik heb de verbinding boven op het luchtfilter opnieuw bevestigd met wat isolatietape, want die zat heel erg los en er zat geen klem
op. Die heb ik ook geplaatst.
*Ook heb ik de gaatjes die in de luchtinlaat pijp zat allemaal afgeplakt.
*En als laatst heb ik de stappenmotor even losgehaald en schoongemaakt. Daarna de accu los gekoppeld en de 2 kabels tegen
elkaar gehouden (las ik op een ander forum). En alles teruggeplaatst en aangesloten.
Met dit alles lijkt het nu geholpen te hebben.
Ik heb een rondje gereden en tot nu toe blijft het toerental netjes rond de 950 rpm.
De tijd zal uitwijzen of het nu blijvend is.
16 jaar
jaja...stiekum graag groter willen lijken! haha......
Maar goed, dit kan bij de TU ook luchtlekkage zijn.
Controleer dan ook nog even of de slang(klem) van de rembekrachtiger op het inlaatspruitstuk goed vastgedraait zit.
En of het beruchte carterventilatie slangetje net onder de injectie-unit, niet half door gescheurd, of los zit.
[quote=hans4074]Controleer dan ook nog even of de slang(klem) van de rembekrachtiger op het inlaatspruitstuk goed vastgedraait zit.
En of het beruchte carterventilatie slangetje net onder de injectie-unit, niet half door gescheurd, of los zit.[/quote]
De slangklem van de rembekrachtiger zat inderdaad ook los. Die heb ik nog goed vast gedraaid.
Het slangetje van de carterventilatie heb ik gecheckt en die ziet er nog goed uit.
Morgen moet ik er weer mee naar mijn werk en dan zal ik zien of het nog steeds ammel goed is.
Ieder geval alvast hardstikke bedankt voor je hulp.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar