Peugeot 307 : Hoog benzineverbruik met LPG-G3 installatie

Mijn Peugeot 307 1.6L met AG LPG-G3 installatie verbruikt mijn inziens buitensporig veel benzine; ca 5,5L per 100 km. Het gasverbruik ligt op ca. 10L per 100km. Nu is mij bekend dat de auto op benzine start en na een korte tijd automatisch overschakelt naar LPG. Het eigenaardige is dat ik tijdens een lange rit de wijzer vd benzinemeter duidelijk terug zie lopen, wat er op duidt dat er naast LPG ook benzine wordt verbruikt. Je zou bijna denken dat er een lek in het brandstofsysteem zit omdat het LPG-verbruik normaal is. Het benzineniveau loopt niet terug als de auto niet wordt gebruikt. Tijdens een rit ruik ik ook geen spoortje benzine.

Bovendien valt het me op dat tijdens het schakelen (het moment dat het gas wordt losgelaten en gelijktijdig de koppeling wordt ingetrapt) het toerental vd motor ca. 1 seconde onveranderd blijft hoewel je mag verwachten dat deze direct terugvalt. Dit geeft een zeer oncomfortabel schakelgedrag. Mogelijk dat dit euvel samenhangt met bovenstaand probleem.

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze ongemakken kan oplossen?

Al vast bedankt.

Jos_

Geplaatst door Jos_ (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

De computer in de auto berekent het benzine verbruik op basis van het aantal gereden kilometers. De computer "weet" echter niet dat er op LPG gereden wordt. Na een paar dagen rijden of na het tanken van benzine springt de benzine meter stand terug. Bij de leverancier van de gasinstallaties (teleflex gfi) zijn er reset schakelingen te krijgen die de stand van de benzinemeter na iedere start reset. Het teruglopen tijdens het rijden op benzine is niet tegen te gaan. Letterlijke tekst uit de AG gebruiksaanwijzing.

Het blijven hangen tijdens het schakelen heeft hier niet mee te maken. Dit zit waarschijnlijk in de gasklep. Heeft de auto verder geen storingen ?

Jos_ (0), 17 jaar geleden

Hoi Pieter,

Bedankt voor je reactie.
Het bovengenoemde benzineverbruik heb ik afgeleid vd stand vd meter, wat dus bij nader inzien nergens op slaat. Ik heb zojuist de benzinetank weer volgegooid en het werkelijke verbruik is 2,5L. Ik schat dat ik de auto ruim 30x heb gestart. Is dit een acceptabel verbruik? Mijn voorgaande auto, een A4 met een NECAM installatie verbruikte bijna niets in verhouding tot de Peugeot.

Vwb het blijven hangen van het gas tijdens het schakelen is in de benzinestand iets minder aanwezig dan op gas. Je kunt bij gas waarnemen dat zelfs het toerental ietsje oploopt tijdens het schakelen. De auto loopt verder prima en ik kan geen andere storingen ontdekken. Als de gasklep hiervan de oorzaak zou zijn, hoe kan dit euvel dan hersteld worden?

KRG (0), 17 jaar geleden

Volgens mij is het effect wat jij bedoelt een gedrag wat hoort bij de AG G3 installatie. Ik heb het ook en moest er eerst aan wennen. het likt net alsof je zelf het gas verkeerd bedient, maar volgens mij is het een specifiek AG punt.

Jos_ (0), 17 jaar geleden

Dat zou misschien kunnen, echter op de benzinestand merk ik ook iets dergelijks in wat mindere mate. De Necam in mijn vorige auto vertoonde dit irritante gedrag inderdaad niet.

Robertlyca (0), 15 jaar geleden

.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Dit irritante gedrag word veroorzaakt door de emissie eisen en is op lpg sterker aanwezig omdat de motor op lpg wat langer na ijlt, hier is niks aan te doen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.