Peugeot Partner: hoog brandstof verbruik

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

hallo

de laatse tijd valt mij erg op dat hoog brandstof probleem heb een halfe tank dan 120 km gereden waarvan er 100 snelweg zijn
op een volle tank hoog uit 300 km dan tank ik voor een 37 liter vol
wat kan dit zijn zijn deze motoren aftstellen nu moet ik zeggen dat mijn tank meter ook niet vol aan geeft op de meter gaat niet hoger dan 3 kwart
maar als hij wel vol zou aangeven hoe hardloop dan mijn meter

jimego

Geplaatst door jimego (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Misschien een defecte sensor of valse lucht in inlaat of uitlaat systeem.
Je verbruikt ongeveer 2x zo veel als wat zou kunnen, dus er is wel een duidelijk probleem ergens.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral lambda sonde.

Wat is de motorcode? Staat op positie 6 t/m 8 van het chassisnummer.

jimego (0), 13 jaar geleden

vandaag even tijd gehad voor garage even aan de cao gehad gaf hij aan 1,4% volgens hem moest hij 0,5 % zijn zou dit de hoog brandstof verbruik kunnen zijn ?
hij rijd 1 op 8,89 iets te veel
nu hebben we temp cencor besteld

ik hoor graag

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Weet je naast dit getal de andere waardes nog? (Co2, O2, Hc en lambda-getal).
Is er ook nog op toeren getest? Of alleen stationair?

jimego (0), 13 jaar geleden

nee die waardes weet ik niet meer
maar hebben ook op toeren getest en was ook best hoog

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

1,4% CO is natuurlijk te hoog, maar het is geen aanwijzing voor het absurde verbruik dat je noemt.
Moet wel onderzocht worden, want het is afkeur bij de volgende APK-keuring.
Of wel een lambdaregeling die niet goed werkt, of de kat is ook aan het eind van zijn leven.

Hoe hoog was het CO op toeren?
Heb je een reden om die temperatuur sensor (welke overigens) te bestellen, of is dat een gokje?

jimego (0), 13 jaar geleden

ik vertrouw op die gene van de garage ik ken hem wel al een poos uit prive ook
maar als ik jou zoo hoor ga jij niet geloven dat het die temp sensor kan zijn
ik neem aan als de temp sencor niet goed is dat hij koud blijft meer zou de choke in werking blijven dit was trouwens ook wel met warme motor

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou de dealer de auto een keer laten uitlezen. Eerst de foutcodes en daarna de signalen van de diverse sensoren.
Scheelt je het vervangen van onderdelen die niet defect zijn.

Met de gegevens die ik heb (en dat is niet veel) zou ik ook zoeken naar een behoorlijk brandstoflek of vaststaande remmen.

jimego (0), 13 jaar geleden

hallo oldford

de tempsensor maakte niets uit idd
na vervangen even gereden en er aan gehangen maar hij ging al gou naar de 2,2 % en in hoog toeren tal snel naar de 10 maar stationair bleef hij hangen op zeker tussen de 1,7 en 2,2 %
iets te hoog dus dat verklaar denk ik wel het brandstof probleem of niet
de remmen zijn vrij weet ik zeker en en brandstof lek ook niet de motor is altijd droog
ik breng hem vrijdag naar de garage gaan ze eens kijken
in principe loopt de motor wel netjes verder start altijd tik lopen trekt ook best goed
weet niet wat je eventueel meer gegevens nodig heb om mischien meer te kunnen zeggen
(code 50304 )

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Eh?, stationair is "iets" te hoog, op toeren loopt het de spuigaten uit. Op toeren is wel een aanwijzing voor het hoge verbruik.

Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Anders verdenk ik de lambdasonde of de map-sensor. Maar zonder meetwaardes blijft het gokken.

Ik dacht dat deze een map-sensor heeft (onderdruk sensor). Daar loopt een slangetje vanaf het inlaatspruitstuk naar toe.
Kontroleer die slang eens op scheurtjes of verstoppingen.

jimego (0), 13 jaar geleden

wat zijn de waardes dan die ze mogen stationai toch max 0.5 ? wat is het op hoog dan ?

die lamda sensor zit die in de eerste pijp van af het spruitstuk ? verder zei ik er geen 1

veredr alle slangetjes gekeken maar kon niets vinden ziet er allemaal goed uit

nog een vraag 1 op hoeveel loop deze 1,4 benzine ongeveer gemiddeld

en het toeren tal loopt nu zon 950 stationair is dit niet hoog of hoord dit zoo ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

CO voor dit bouwjaar maximaal 0,5 bij stationair en 0,3 op toeren.
Op toeren moet ook de lambda-waarde binnen de grenzen vallen (0,97 - 1,03).

Deze heeft maar 1 lambda sensor, dat klopt.
Ik heb een Saxo met 1.4 en haal zonder moeite 1 op 17 en als ik het echt probeer ook nog wel 1 op 19.
Nu is die waarschijnlijk wat lichter en in ieder geval minder hoog, dus een Partner zal wat meer gebruiken.
Fabrieks opgave kun je bij via rdw.nl opvragen met je kenteken. Dat haal je wel niet helemaal, maar het geeft een indruk.

jimego (0), 13 jaar geleden

ok ja bedankt en wat loop die stationair toerental dan mijne loopt 950 stationair

de wagen weegt 1100 kg ongeveer ik zou al blij zijn met 1 op 12 zou ik zon 500 km met tank doen in plaats van 300 haha

gaan die lambda snel kapot dan

bedankt voor je teacties trouwens

jimego (0), 13 jaar geleden

vandaag in garage geweest en idd lamdasensor was kapot nu op stationair 0,15 en hoog toeren 0.32%
dus als goed is nu een stk minder verbruik eerst stationair 2,2 en hoof 12 %

maar is een stationair toerental idd tussen de 900 en 1000 toeren ?

dodgedriver0 (0), 13 jaar geleden

Hallo,
volgens autodata is het stationair toerental 850 plus minus 50.
Dit toerental is niet afstelbaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.