Peugeot 406: Hoog oppakken van koppeling

Bouwjaar: 2001

Na enige problemen die vrijwel opgelost zijn met de koppeling van mijn 406 1.8 sr break vind ik nog altijd dat de koppeling vrij hoog oppakt. Er hebben meerder monteurs van de dealer met de auto gereden zij merken niets vreemds op. Pakt de koppeling van dit type altijd enigszins hoog op? (vorige auto Megane).

pha

Geplaatst door pha (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Mijn 406 koppeling pakt ook wel wat hoger op dan de koppeling van mijn vorige auto, een R19. De 406 koppeling gaat 10x lichter en dat is al een hele vooruitgang opzich, ben nu gewend aan de 406, geen problemen mee.

Ron10287 (0), 18 jaar geleden

Hallo Pleun, kun je ook aangeven hoe de problemen vrijwel opgelost zijn

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Pleun,

Mijn koppeling pakt ook zeer hoog op. Het koppelingpedaal zit zeker 4 cm boven het rempedaal. Bij eerdere topics op deze site is al aangegeven dat dit geen probleem is. Ik lig er dan ook niet wakker van.

gr.

Cees

pha (0), 18 jaar geleden

Tja, dan zal ik er aan moeten wennen waarschijnlijk. De problemen die ik verder met de koppeling had heeft men aanvankelijk geprobeerd op te lossen door een software update. Volgens dealetr lag probleem niet bij koppeling maar pakte de motor niet goed op. Dit gaf enige verbetering maar weg was het niet. Daarop heeft met (sorry ik ben geen techneut) een klep die het toerental regelt vervangen deze zou beschadigd/vuil zijn en daardoor niet soepel weken. Wederom verbetering merkbaar. Echter, met name bij terugschakelen naar de tweede versnelling blijft er een kleine trilling aanwezig. Naar aanleiding van eerdere topics op deze site heb ik toch een beetje een vermoeden van een 'natte koppeling' maar ik weet niet goed hoe dat te constateren. Omdat het oliepeil volgens display ook is gedaald (van maximaal- naar twee bolletjes minder) zou het misschien kunnen dat er nog steeds olie lekt via een keerring. Gek genoeg is het oliepiel volgens peilstok gewoon prima. Wie kan me vertellen hoe ik kan constateren of ik te kamepen heb met een natte koppeling?

Bart857 (0), 18 jaar geleden

Beste Pleun,

De koppeling van mijn 406 uit 2001 pakt ook hoog op. Ik heb al vaker in dit forum gelezen dat deze automatisch stellend is, dus niet druk om maken. Het is meer een probleem als je in een andere auto rijd waarvan de koppeling extreem laag oppakt. Dat is pas vervelend.
Die oliebolletjes zijn bij mij best onnauwkeurig. Iets helling in het wegdek kost je zo als twee bolletjes. Zelfs op mijn vaste parkeerplaats varieren ze. Peilen met de stok dus (dit was toch ok?).
Tenslotte heb ik bij mijn vorige Peugeots (2x een 405) ook zo een trilling in de koppeling gehad. Een natte koppeling slipt echt merkbaar door. Lijkt mij niet reeel onder de 400.000 km (maar misschien dat de profs daar anders over denken).
Gr. Bart.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Het peilen van de olie komt inderdaad behoorlijk nauw. Als je met je auto al een beetje scheef staat (links rechts of voor achter) heb je al een behoorlijk verschil in oliepeil. Zorg er dus voor dat je gewoon goed vlak staat als je wil peilen !

pha (0), 18 jaar geleden

Ik zal er eens op letten dat de auto recht staat. Het probleem is echter niet het peil dat de peilstok aangeeft maar het peil dat het display (in KM teller) aangeeft. Dit wordt aangegeven met 5 bolletjes voor maximaal. Maar staat nu op twee bolletjes minder.
Weet verder iemand hoe ik kan constateren of ik met een natte koppeling van doen heb?

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik denk dat de positie van de sensor die het peil voor het display meet op een gevoeligere plaats zit dan de peilstok op de motor zelf.

Maar ok, sorry het topic startte over de koppeling, ik dwaal af. W.b.t. de koppeling heb ik niet direct een goede tip.

pha (0), 18 jaar geleden

Tja, die koppeling. Ik twijfel over wat normaal is voor deze auto. Bij terugschakelen naar twee is er een trilling in de aandriijflijn te voelen. Niet altijd en niet hevig maar wel voelbaar. Verder vergt het wegrijden vanuit stilstand een zeer precieze, lastige dosering van het koppelingspedaal. Dit heb ik bij al mijn vorige auto's nooit meegemaakt.

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Pleun,

Het pedaal zit hoog, maar het wegrijden gaat bij mij zeer soepel. Het pedaal zit zo hoog dat als ik mijn voet op het pedaal laat rusten, de cruise control niet werkt. Het hoog zitten van het pedaal is echt geen probleem. Ik heb deze auto nu een jaar (en 25.000 km) en er is niets veranderd.

Met natte koppelingsplaten wegrijden is een probleem. Vaak zal de auto stuiterend optrekken. Dus niet een beetje trillen, maar echt bonken. Slecht voor de motorrubbers.
Hoeveel km heeft jouw auto gelopen? Met meer dan 150.000 km kan de koppeling ook 'gewoon' versleten zijn!
Overigens moet je nooit afgaan op die mooie rondjes in het display. Is wat ik noem een 'styling gag'. Ga maar af op wat de ouderwetse peilstok aangeeft. Overigens als de keerring van motor of bak lek is dan moet je 's morgens olie onder de auto aantreffen. Leg als je hem 's avonds wegzet een krant onder de motor, naast het linkerwiel, gezien vanuit de positie achter het stuur. Moet het niet waaien natuurlijk. Dan weet je snel genoeg of er een lekkage is. Is het gebied tussen motor en bak mooi droog dan heb jij geen natte koppeling.

gr.

Cees

pha (0), 18 jaar geleden

Dag Cees, bedankt voor je reactie. Mijn auto heeft 106.000 gelopen. Ik heb er inmiddels op gelet maar er is geen olie onder de auto te bespeuren. Als ik echter onder de kap krijg zie ik wel wat olieresten rechts bij de motor (diep in de motorruimte. Waar zit de bak precies?

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Pleun,

Als je achter het stuur zit zit de bak links. Kijk onder de auto (dus links) dan zie je vanuit het midden van het wiel een aandrijfas komen. Deze aandrijfas verdwijnt in de versnellingsbak. Je hebt twee aandrijfassen (een korte links een een wat langere rechts). Verdwijnen dus beide in de versnellingsbak. Even rechts naast de versnellingsbak (nog steeds gezien vanuit de bestuurdersstoel richting motorkap) zit de carterpan. De bak zit hier aan de motor gebouwd. Als het gebied tussen de bak en de carterpan droog is is het in ieder geval geen lekkage van de keerring van de bak, of van de motor.

Als geen van deze twee keerringen lekt kan de koppeling niet nat zijn.

Als je voor de auto staat met de motorkap omhoog zit de bak natuurlijk rechts. Is het daar nat dan komt de olie van boven de bak. BV een klepdekselpakking die niet goed dicht is. Is de lekkage aanzienlijk dan komt het uiteindelijk toch op straat terecht. Is dit niet het geval dan zou ik er niet van wakker liggen.

Overigens zat er een trekhaak onder de auto? Zo niet, en de bak is droog gewoon lekker rijden. Zo wel, dan weet je nooit wat de vorige eigenaar ermee uitgespookt heeft. Wat dacht je van een aanhangwagen geladen met stenen. Dan is 100.000 km. al genoeg voor een koppelingrevisie.

Ik koop daarom nooit een auto voorzien van een trekhaak.

gr.

Cees

pha (0), 18 jaar geleden

Zal vanmiddag eens onder de auto kijken. De auto heeft idd een trekhaak. Echter, deze ziet er behoorlijk nieuw uit. Aangezien de auto verder helemaal smetteloos is. (uiterlijk en interieur) lijkt het mij niet erg waarschijnlijk dat hij als bouwvakkersvervoer o.i.d. heeft gediend.

pha (0), 18 jaar geleden

Onder de auto geen olie op straat. Wel valt op dat de onderkant van de (wat ik nu weet) versnellingsbak behoorlijk nat is (of nat is geweest) van olie. De kant van de motor lijkt verder droog te zijn. Ik ben benieuwd of dit mijn klachten kan veroorzaken en of het verder kwaad kan.

pha (0), 18 jaar geleden

Update: vandaag met dealer afgesproken dat ze de loshalen en bekijken. Deze wordt waarschijnlijk vervangen. Ik houd jullie op de hoogte.

pha (0), 18 jaar geleden

Update: Koppeling vervangen. Probleem opgelost. Eindelijk. Bedankt voor al jullie reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum