Peugeot 307 2002: Inhouden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2000

Hoi allemaal,

Al geruime tijd heb ik last van het inhouden van mn 307. In het begin deed hij het af en toe en inmiddels deed hij het continu. Ik kom dan soms ook niet boven de 120 km/h uit. Soms ook weer wel.

Uit laten lezen en kwamen met de volgende punten:
1. Temperatuursensor
2. Turbo relais druk
3. Turbodruk

Als eerste de temperatuursensor vervangen. Zoals verwacht leverde dat niks op (behalve een werkende temperatuursensor haha).

Vervolgens heb ik de druksensor vervangen. Tijdens dat vervangen heb ik de luchtmassameter schoongemaakt die vervolgens brak (sensor is heel gevoelig). Toch maar gemonteerd en hij liep al beter! Boven de 2800 toeren begint hij opeens te trekken! Wel kwam bij deze hoge toeren om de zoveel tijd "storing uitlaatgas" tevoorschijn. Dat had ik nog niet eerder gehad.

Ik had goede hoop dat de gesloopte LMM de oorzaak was dat hij in de lage toeren niet trekt. Dus: een andere gehaald 2e hands en gemonteerd. Toen liep hij minder schokkerig maar loste niks op. Toen ik hem de eerste keer door probeerde te trekken op de snelweg (hoog in de toeren) begon hij boven de 2800 toeren weer te trekken en vervolgens weer "Storing uitlaatgas". Nu blijft hij deze storing geven en houd de auto in boven de 2600 toeren in elke versnelling (ik denk de noodloop ??).

De vraag is: wat gaat de volgende stap worden. Opties die ik heb gelezen en open heb staan zijn:
1. Uitlaat losmaken van FAP/Katalysator en controleren of er geen obstructie is
2. Brandstoffilter vervangen? Ik las dat het hier aan kon liggen. Is ook al zeker 80.000km niet vervangen.

Wat denken jullie als je bovenstaande leest?

Als het bovenstaande niet is breng ik hem voor de derde keer naar de garage om uit te lezen.

Groet, WIllem.

wvduren

Geplaatst door wvduren (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Een nieuw brandstoffilter lijkt in dit geval sowieso geen overbodige luxe! Opgegeven storing 2 zou kunnen duiden op een slechtwerkende elektroklep turboregeling of vacuumsysteem wat hier op aangesloten zit.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Vervang de electro klep van de turbo eens. Kost Ca 12euro meen ik en gaan nog al eens kapot. Brandstof filter mag ook wel vervangen worden. Deze moet om de 60k

edit:

nou hans we zijn strak na mekaar :D

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

En ook nog 2 identieke antwoorden (img) lachend bekkie (img)


edit:

Elektroklep kost ca. 60 euri incl. BTW

wvduren (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de reacties! Ik ga morgen een andere electroklep halen. Jullie bedoelen dat dit de storing turbo relais druk kan veroorzaken toch? Ik zal er ook meteen een nieuw brandstoffilter inzetten.

Stel dat het met het vacuumsysteem te maken heeft, hoe kan ik dat testen?

Bedankt! Ik hou jullie op de hoogte.

Groet, Willem.

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

De storing turbo relais druk is vermoedelijk uitgelezen met niet dealer apparatuur. Die omschrijvingen zijn vaak anders, en in ieder geval voor mij onbekent, maar met een beetje fantasie en lezen van je verhaal lijkt de storing te gaan over die bedoelde elektroklep. Een P-code van een storing is dan weer gemakkelijker te herleiden.
Voor wat betreft testen vacuumsysteem.......door in 1ste instantie gewoon te kijken, zuigen, blazen of de slangetjes niet lek zijn, of m.b.v. een vacuumpompje= ene kant van het slangetje afdichten en aan het andere uiteinde, zuigen of blazen. t'Is maar net wat je het lekkerst vindt.
Let wel op dat je de slangetjes weer aansluit op de juiste aansluiting van de elektroklep = slangetje met wit ringetje op de aansluiting gemerkt met witte stip op de klep.

wvduren (0), 14 jaar geleden

Hoi Hans,

Ik heb net gebeld met de garage. Ze wisten niet wat ik bedoelde met electroklep turboregeling. Ik heb aangegeven dat dit de electroklep is die de EGR aanstuurt (right?). Nu heb ik onderdeelnummer 1628ZT doorgekregen. Dit is een "potje" met twee buisjes, waarvan er een stuk of vier in mijn motor zitten. Is dit het goede onderdeel? € 49,65 ex btw.

Foto van het onderdeel:

[img]http://www.robetas.lt/nuotr/50825.jpg[/img]

Bedankt!

Willem.

wvduren (0), 14 jaar geleden

Ik heb hem inmiddels gehaald! Ik ga hem er vanmiddag inzetten en zal wat foto's maken. 1 vraag, ik weet niet goed welke van de kleppen het is. Hij zou met vacuumslangetjes naar de turbo moeten gaan, amar de turbo zit achter het blok en ik heb geen bank om de auto op te zetten. Hoe kan ik dit het beste bekijken? Of misschien dat iemand een schematische afbeelding heeft waar opstaat welke ik moet hebben? Het zijn 4 kleppen die exact hetzelfde zijn namelijk. bedankt alvast! Willem.

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

De elektroklep is een bekende evenals het onderdeelnummer. Er zitten meerdere van dit soort kleppen op....allemaal hetzelfde. Welke je moet hebben? Als je even het chassisnummer hier plaatst of doormailt naar prive, kan het opgezocht worden m.b.v. elektrisch schema.

wvduren (0), 14 jaar geleden

Ik heb je gemaild! bedankt alvast.

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

effe wachte tot ikke weer thuis ben

wvduren (0), 14 jaar geleden

Sensor zit er in. Auto zit nog steeds in noodloop, dus kan moeilijk zeggen of hij beter loopt. Op advies van Hans heb ik vandaag een afspraak geprobeerd te maken bij de dealer om de storing te laten wissen zodat hij uit de noodloop komt. Ik heb het idee dat hij er in is blijven zitten. Ik heb er twee gebeld en ze zijn beide niet geinteresseerd om hem uit te lezen en willen hem meteen daar houden voor reparatie. Wel logisch op zich, maar ik vind het wel een uitdaging er zelf mee verder te gaan. Ik ga een andere garage proberen dit weekend en hou jullie op de hoogte.

Willem.

wvduren (0), 14 jaar geleden

Ok, zojuist bij de garage geweest. Hij heeft hem uitgelezen (Zeer goed bedrijf, in Schijndel!). Erg klantvriendelijk en behulpzaam. Na het resetten zit hij nog steeds noodloop. Hij geeft als foutmelding (origineel Peugeot) roetfilter doorboord. Met andere woorden: hij meet drukverlies. Hij verwachtte dat het aan een lek slangetje lag die op de roetfilter aangesloten zat. Kan hier het vermogensverlies mee samenhangen?

Ik denk dat het verstandig is de slangetjes te volgen van het roetfilter en kijken of erggens een gat zit. Am I right?

PS: hij is even uit de noodloop geweest, maar reed niet echt beter. Turbo slaat nog niet aan heb ik het idee

Groet, Willem.

wvduren (0), 14 jaar geleden

Kijk aan! Meer mensen met hetzelfde probleem. Bedankt Hans! Ik ga in dat topic verder en zal de oplossing hier posten op het moment dat deze er is. Ik heb gekeken en eind 2007 is mijn roetfilter, additief en drukverschilsensor vervangen. Ik verwacht dan ook dat het bij mij OF in de slangetjes (lek) zit, OF in een verstopte uitlaat.

Bedankt voor alle hulp en de oplossing volgt (hopelijk) snel.

Groet, WIllem.

wvduren (0), 14 jaar geleden

Nog even geen update. Hou jullie op de hoogte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum