Peugeot 306: Inhouden bij warme motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFX

Ik ben nu sinds een goede 6 weken in het bezit van een Peugeot 306 1.4 XR Select.
Prima karretje althans voor de eerste 3 weken want toen begonnen er probleempjes te komen.

De motor begon spontaan in te houden (dit gebeurde op de autosnelweg met 120 op de teller dus geen mooie ervaring)
Dit probleem bleek niet aanhoudend en heb die dag gewoon kunnen verder rijden zonder enkele problemen.

Week erop gebeurde het steeds vaker en vaker. Zo vaak zelfs dat de ANWB me 3x heeft moeten op weg helpen.

Het inhouden van de motor is net alsof je tijdelijk het contact uitzet met het gas erop. De motor loopt gewoon en er branden geen storings lampjes. Als je gas geeft voel je dat ie wil oppakken maar weigert dan gewoon. Dit resulteert soms erin dat je de auto van contact moet halen en opnieuw starten. Het kan ook zijn dat ie vanzelf weer oppakt.

Bij een vriend van me in de garage alles gaan uitzoeken met de volgende bevindingen:

Na het probleem geconstateerd te hebben (uiteraard gebeurt het nooit als iemand naast je zit :P ) zijn we begonnen met standaard checks.
- Bobine gecontroleerd op werking en vervangen; probleem bleef.
- Hoofdrelais van benzine pomp getest en vervangen; probleem bleef
- Kruk-as positie sensor vervangen (dit naar aanleiding van enkele topics hier op het forum); probleem bleef.
- Temperatuursensor vervangen; probleem bleef.

Na de 3e ontmoeting met de ANWB heeft de auto geen problemen meer gehad. De persoon in kwestie heeft wat aan kabels gerommeld, MAP sensor los gehaald en op de stappenmotor getikt.

Sinds deze week zijn de problemen weer terug en heb geen idee waar nog te kijken. Er is zelfs nog iets bijgekomen: als ik een tijdje heb gereden en ergens kort stop bestaat de kans dat de auto niet meer goed start. Ik moet dan gas bijgeven om te starten. Dit resulteert ook in zeer onregelmatige toeren en vermogen.

Sensoren die nog vervangen kunnen worden i.v.m. dit probleem lijken de MAP sensor, gasklep positie en stationair toerental regelaar (al zal de laatste niets morgen uitmaken daar ik die nu los heb liggen en het probleem blijft)

Er hebben nu al zoveel mensen naar gekeken en ben het zelf helemaal kwijt. Iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn?

BGoossens

Geplaatst door BGoossens (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Raar dat er met dit soort (duidelijke) klachten geen storingen aanwezig zijn. Als er inderdaad geen storingen aanwezig zijn, zou je bijna aan iets gaan denken wat buitenom de regel-electronica loopt, en dan zou je kunnen gaan denken aan benzine-toevoer/opbrengst en/of druk.
Is hier al eens naar gekeken?
Bijv. benzinefilter of benzinepomp?

DaniR6 (0), 13 jaar geleden

Benzinefilter zou kunnen of een lekke vacuumslang?

BGoossens (0), 13 jaar geleden

Heeft ff geduurd maar dan toch weer even een reply (internet problemen en vakantie :P )

Brandstof filter is al 2 keer gewisseld. Pomp is gecheckt en zou naar behoren werken.

Rare is idd als men hier en daar aan wat kabels sjort het probleem lijkt op te lossen. Probleem lijkt dan meer in een aansluiting te zitten dan een daadwerkelijk component.

Morgen gaat de auto naar de dealer voor een 2e controle en hopelijk komt er dan nieuw licht op de zaak.

Ik houd jullie op de hoogte wat er verder nog gaat gebeuren.

BGoossens (0), 13 jaar geleden

Nou het is waarschijnlijk gelukt.

Na lang 5en en 6en ben ik bij Peugeot langs gegaan. Ze hebben daar een volledige diagnose gedaan met de volgende uitkomst:
MAP sensor, nullast stappen motor, elektronische vacuüm klep en lambda sonde defect :(
Dit grapje zou me 473,- excl. BTW gaan kosten aan onderdelen en 777,- compleet mits de lambda sonde goed los zou komen van de uitlaat.

Met dit advies onder de arm ben ik naar een vriend gereden die werkt in een garage. Even wat rond bellen met de originele Peugeot onderdeel nummers en klaar.

We hebben nu de MAP sensor en de nullast stappen motor vervangen en (tot op heden en 200km verder) geen problemen meer.

Lambda sonde werd al aangegeven dat die waarschijnlijk niet perse defect hoefde te zijn. Ding meet alleen uitlaatgas en als daar iets niet goed is dan flipt ie en meld error codes naar de ECU (wat niet raar is als de MAP niet goed functioneert uiteraard).

De vacuüm klep lijkt geen problemen te geven.

Mochten er nog verdere ontwikkelingen zijn dan meld ik ze weer hier.

Iedereen bedankt voor het meedenken en hopelijk hebben andere iets aan deze informatie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum