Beste profs en particulieren ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een 406 XU7JP4 met een Vialle gasinstallatie (met interne pomp). Het gas is ongeveer 90000 km terug ingebouwd.Ik heb al vaker last gehad van inhouden bij doortrekken, maar na loshalen accupolen en tegen elkaar houden verholpen. Ik zit nu alleen nog met een probleem. De auto kan ongeveer 400 km op 40 liter gas rijden, maar het lijkt of hij bij 300 km al leeg is. Ik tankte eerst meer als 35 liter, maar nu telkens iets meer als 30. Als hij inhoudt, ik hem overschakel op benzine en weer terug op gas, rijd ik ongeveer 4 km goed alvorens het probleem zich weer voordoet. Op benzine rijdt de auto perfect en heb bougies net vervangen (NGK-V).Wie weet waar ik het in moet zoeken? Zou de pomp van de tank aan z'n eind kunnen raken? Want die moet ook de tank op druk houden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja en nee.De pomp zou stuk kunnen zijn maar die houd niet de tank op druk maar alleen de leidingen.Als de tank leger raakt komt de pomp boven het niveau van de brandstof en als dan de pomp vast loopt doordat hij warmer wordt dan heb je je oorzaak.Je zou de stroom door de pomp moeten meten om er achter te komen of hij stuk is, volgens mij,en iemand moet mij maar corrigeren als het niet zo is, mag die niet groter zijn dan 10 ampere.
Dank voor je reactie Oldtimer.Ik zal het amperage van de pomp doormeten.Ik heb geen verbruiksmeter en volgens mij ook geen drukmeter op mijn tank, betekent dit dat het systeem niet kan denken dat de tank al leeg is omdat hij net zolang doorgaat tot er niets meer is om op te voeren?Als de pomp de geest geeft dan heb ik dus waarschijnlijk een aardige kostenpost.Moet de pomp bij een volle tank al een te hoog amperage krijgen?Hij wordt dan dus waarschijnlijk gekoeld door het gas in de tank.
19 jaar
Om te beginnen kan het systeem niet denken maar wordt de druk gemeten door middel van een druksensor op het koppelblok onder de motorkap. Je kon eerst meer dan 35 liter tanken en nu nog maar 30, dat terwijl je motor 400 kilometer op 40 liter gas rijdt. Heb je misschien een 55 liter tank en ligt dan die tank niet goed gemonteerd? Als je tankkast te laag ligt kan er weinig in en komt er weinig uit. Als de tank vol is en de prestaties op gas zijn goed zou ik niet aan de pomp twijffelen. Maar ja het blijft vaak een mysterie wanneer de pomp nou wel of niet goed werkt.
Bedankt voor je reactie Hakeem. Ik had het voor het weekend zelfs na iets meer dan 200 km op de tank gereden te hebben weer hetzelfde probleem. Het probleem raakt weer even afwezig als ik de auto uitzet en weer ga rijden. Het probleem komt dan wel sneller terug (+- 50 km). Wat bedoel je met de tank die niet goed gemonteerd ligt?Hij ligt gewoon vast.En wat bedoel je met de tankkast die misschien te laag ligt?Wat is de tankkast?
19 jaar
De tankkast is een aluminium rechthoekige doos met aan een zijde de ingangen voor de vulslang en de bodemontluchterslang. Als je de omtrek van de tank zou beschouwen als een uurwerk, dan ligt de tank op ongeveer twee uur. Dit is van belang voor de werking van de 80% vulstop.
Hoi Hakeem en Oldtimer. Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels mijn gastank laten vervangen door een exemplaar met gereviseerde pomp. Geen problemen meer. Op het laatst stond de pomp helemaal vast en sprong de zekering eruit als hij op gas overging.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar