Beste, ik grijp mijn kans om een vraag te stellen aan de professionals die zich hier op deze website bevinden.
Ik ben/was bezig om een aluminium front mounted intercooler op mijn HDi standaard 90pk motor te plaatsen. Kwestie van gewoon je turbo verbinden met de ingang van de intercooler en deze weer op je inlaat aan te sluiten. Simpel toch?
Maar nu is er een persoon (uit de rally sport) die beweert dat dit niet goed gaat komen! Hij zegt dat de temperatuur van zo'n 50x20cm intercooler voor in de bumper wel 30 tot 50 graden kan zakken en er zo veel zuurstof in de motor komt dat er een te arm brandstofmengsel ontstaat waardoor de motor kappot zou lopen !
Ik heb daarom de intercooler nog niet geinstalleerd. De oplossing is volgens deze persoon om de brandstof inspuiting aan te passen. Aan de hand van brandstofpomp aansturings schema wil hij mij een piggie-bag systeem leveren wat de brandstof inspuiting op de intercooler af kan stemmen...
Maar, deze persoon is dus de enigste die beweerd dat het niet kan! Enkele andere personen zien het probleem niet, en ook op het internet kan ik niks vinden over mensen die zeggen dat je de ECU of brandstof inspuiting aan moet passen.
Nu wil ik graag van een techneut hier horen of ik ja of nee zonder een enkel probleem en zonder extra aanpassingen een intercooler op mijn 2.0 HDi kan installeren of niet.
Extra gegevens:
90 pk 2.0 HDi is gechipped en heeft een voor in de grill hangend openluchtfilter.
Ook is de katalysator vervangen en de middendemper verdwenen.
Rollerbanktest wees uit 115 pk en 290 Nm koppel.
Ik ben erg benieuwd of ik nu zonder argwaan dit weekend de intercooler kan installeren of ik 'm weer door moet verkopen ...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het feit dat je zelf al twijfelt geeft al aan dat je het zelf ook niet vertrouwd. maar toch geef ik je het volgende mee,vroeger hadden de diesels helemaal geen beperkingen in de hoeveelheid lucht die wordt aangezogen en de regeling van het vermogen gaat via de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten en dat is in principe nog zo.Dus als je er een interkoeler tussen zet dan heeft dat ding geen enkel nut als je ook niet de hoeveelheid brandstof aanpast.en dus moet je met je chip in de weer om meer vermogen te krijgen,vraag is alleen kan de rest van de motor dat aan.Verbranden van delen in de verbrandingskamer door te arm mengsel komt eigenlijk alleen maar bij benzine auto's voor.Of bij diesels als je water bijmengt(lekke koppaking)
Okay, dus kort gezegt zal ik geen schade ondervinden door een intercooler op de auto aan te sluiten.
Wat eigenlijk het doel was om de extra brandstof die de chip er meer in laat spuiten ook nog te voorzien van zuurstof. Dus eigenlijk het omgekeerde verhaal. Dat de intercooler veel verder koelt en dus een overschot aan zuurstof geeft is wel duidelijk. Maar omdat er in de persoon van Limpex-sport.nl gezuggereert wordt dat dit in no-time schade geeft aan mijn motor wil ik daar eerst zekerheid over!
Ik heb deze vraag op diverse forums gezet. Mensen zeggen dat het wel kan/alleen voor benzine motoren een probleem is, of ze weten het niet. Maar niemand is het direct met de reactie van Limpex-sport eens, terwijl hij consequent een tijd geleden een mede hdi rijder op hetzelfde probleem wees. (management zou niet er niet op berekend zijn)
20 jaar
Dat zou kunnen want luchthoeveelheid en temperatuur wordt bij jou systeem gemeten voor de turbo terwijl de turbo en door het motormanagement geregeld een bepaalde hoeveelheid werk doet, als je daar in ingrijpt zou er natuurlijk van alles kunnen gebeuren. Je ziet er is van alles mogelijk misschien zou je de inlaatluchtemperatuur sensor ergens anders moeten plaatsen bv na de interkoeler waar hij ook zit bij de 110 pk 406 in de druksensor.Lijkt mij nog niet zo simpel allemaal en dat voor een paar pk's.
De intercooler hangt er in ieder geval al in. Nog niet aangesloten maar omdat ik de bumper zo heb moeten aanpassen zal ie er niet meer uit verdwijden...
Luchtsensor achter de intercooler plaatsen was ook in mij op gekomen, maar de computer ziet de waarden van achter het filter en rekend dan de temperatuur stijging van de turbo enzovoort bij. Daar pas ik nu iets aan dus die berekening klopt niet meer.
Maar zou ik de temp sensor na de ic plaatsen, dan rekent de computer daar ook nog waardes overheen, die er helemaal niet komen...
Hopelijk klopt het volgende, anders hoor ik graag uw mening:
-rijwind 20 gr, turbo 60 gr, intercooler 30 gr
1. = luchtmeter achter filter meet 20graden rekend de gebruikelijke 40 gr stijging en zit met een temperatuur verschil van 30 graden.
2. = luchtmeter achte ic meet 30 gr rekent daar de 40 graden bij op enz it met een verschil van 40 graden.
Dan nog, kan mijn motor werken met de hoeveelheid zuurstof in 30 graden lucht? Zo ja, dan zal ik de ic aansluiten en zal alleen het overschot aan brandstof omgezet worden in overschot zuurstof = <10 pk ?
Zo niet, dan sluit in de ic niet aan, of sluit ik 'm aan en laat de chip aanpassen = >10 pk plus veel extra stress voor motoronderdelen...
20 jaar
Ik denk, dat er mechanisch weinig stress is, de onderdelen in de motor zijn zodanig dat die de vermogens winst wel aan zullen kunnen maar, alleen de levensduur?? en wat gebeurt er met de temperatuur in de verbrandingsruimte, en volgens mij is de vermogens winst meer dan 10%, zal even kijken of er verschil zit in de onderdelen van een dw10 en een dw10ated
De onderdelen van een motor met interkoeler en zonder interkoeler zijn mechanisch dezelfde dwz de onderdeelnummers zijn gelijk.Heb even gekeken naar motorblok krukas zuigers en lagerschalen.alleen wel van de 406 maar volgens mij is dat hetzelfde.
Ook volgens mijn info is de hdi van een 206, 306, 307, 406 allemaal gelijk. Het enigste dat ik heb kunnen controleteren van wel of geen intercooler is dat ook de compressie verhoudingen gelijk zijn.
Bedankt voor de voor de tijd die u er in steekt. Uit deze informatie kan ik uitmaken dat de installatie van een intercooler geen nadelige gevolgen voor de motor heeft als ik daarbij de brandstof inspuiting niet aanpas. Mocht ik dat alsnog doen zal ik meer pk's krijgen, maar ook in levensduur korten...
20 jaar
Beste, sinds mijn laatste bezoek hier al weer veel wijzigingen aan de HDi gebracht, zoals de daadwerkelijke plaatsing vann de intercooler: kijk maar op http://www.superhdi.com
Ook heb ik de auto opnieuw laten chippen en wat meer maximaal laten afstellen, maar het leverd bijna geen extra vermogen meer op. Daarom denk ik dat mijn HDi een probleem heeft, maar ik zou niet weten wat...
Problemen:
-ik rijdt (rappe rijstlijl) nog maar 600 km op een tank diesel.
-Met alle modicaties gerekend levert de auto niet genoeg vermogen.
-Er zit olie in het inlaat traject, terwijl mijn carterontluchting los ligt en die dus niet mijn lucht vervuilt. Toch zitten er in de intercooler buizen flink wat olie dat wellicht via de turbo naar binnen komt ?
Heb de LMM vervangen om te kijken of dat misschien het probleem was voor het missende vermogen, maar dat heeft niks mogen helpen. Toch lijkt de auto sneller te trekken als de LMM losgekoppeld is...
Voor de rest ken ik mensen die een 90pk HDi met dezelfde modivicaties als mij op 160 pk getuned hebben. Ik denk dat ik nog maar op de 120 zit... Dus ik mis toch iets..
Of er is echt iets mis met de turbo, dat die kappot is? Maar mijn turbodruk meter geet 1.4 bar maximale druk aan, dus hij werkt nog wel ...
Kan iemand mij vertellen of er iets aan de hand is of dat ik iets over het hoofd zie ?
19 jaar
Tevens kan ik melden dat een door chipmeister getunde hdi van 90pk na het chippen makkelijk 200km per uur kan halen, maar die van mij komt niet verder als de 180...
19 jaar
we gaan kleppen stellen
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar