Peugeot 607: Intercooler uitbouwen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI 2.2

Hallo,

De intercooler van mijn 607 staat volledig vettig en is onderaan (ca 30%) dichtgekoekt met vuil.

Mijn garagehouder beweert dat ik daardoor voortdurend storingsmelding krijg van het roetfiltersysteem. Als ik een tijd autosnelweg rijdt komt die storing.

Storingsmelding was "turbodruk te hoog"

Ik wil hem zelf uitbouwen en vervangen. Op de vervangmarkt is die veel goedkoper. Wie kan mij beschrijven hoe dat moet? Het ding zit geweldig goed verstoken.

kikvorsman

Geplaatst door kikvorsman (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 607? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als zou je intercooler van buiten verstopt zitten met troep, dan mag je nog geen melding krijgen over een te hoge turbodruk! Als de intercooler uitwendig helemaal dicht zou zitten zou deze dus enkel de lucht niet meer goed koelen en zal deze wat warmer kunnen worden.

Turbodruk te hoog kan ook meerdere oorzaken hebben, dus voor je dure onderdelen lukraak gaat vervangen, laat dan eerst een goede diagnose stellen, ga desnoods naar de dealer!

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=kikvorsman].......dat ik daardoor voortdurend storingsmelding krijg van het roetfiltersysteem. Als ik een tijd autosnelweg rijdt komt die storing. Storingsmelding was "turbodruk te hoog"[/quote]
Ik snap em niet helemaal? Dit lijken 2 storingen?

harry4203 (430) PRO, 14 jaar geleden

een lekke intercooler is natuurlijk niet goed, maar een storing roetfilter en een storing turbodruk te hoog (idd twee verschillende problemen0 krijg je hier niet van. dus idd wellicht tijd voor een garage met kennis van zaken.
verv van intercooler staat overigens klein uurtje voor.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Harry

Volgens mij bedoelt hij dat de intercooler vettig is bij de slang aansluitingen ? Van een lekkage is zo te lezen geen sprake..Maar dan nog, een vreemd verhaal van die garage..

kikvorsman (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Ok ik ga nog eens naar de dealer.

In feite is de miserie begonnen toen bij een dergelijke storing de melding kwam "additieftank leeg" . Dealer heeft toen additief bijgevuld en sedertdien zijn er om de haverklap meldingen "antivervuilingssyteem defect" met vermogenverlies. Komt het meest voor na een rit waarbij boven de 100km/h gereden is.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is het roetfilter toen ook vernieuwd? Zo wel eens (gedeeltelijk) verstopt kunnen zitten.

kikvorsman (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Het roetfilter is al eens gereinigd. De diagnoselaptop zegt wel roetfilter gedeeltelijk verstopt.

Mijn dealer houdt het voorlopig bij een defecte en onderaan vette intercooler.(Vrijdag moet ik binnen, dan zal ik eens meekijken op die laptop welke melding er komt.) Kan het zijn omdat hij londeraan voor 1/3 toe zit met vuil hij niet genoeg koelt?

Het gebeurt ook dat de motor nogal begint te brommen en dan in noodloop gaat. Altijd na een rit op de snelweg , zelfs na ca 10km.

Als de auto koud gestaan heeft trekt hij normaal, fors zelfs. Dat had ik vandaag weer , echt krachtig optrekken en na ca 10km is de fut eruit en geraak ik niet meer boven 110.

Ik vindt het toch raar dat die storingen nu vlug komen na het bijvullen van de additieftank.

Iemand een idee? Dat kan ik dan ook mijn dealer vertellen.

kikvorsman (0), 14 jaar geleden

Hallo
De auto was bij de dealer en de intercooler werd vervangen wegens vettig en verstopping door vuil en na diagnose turbodruk te hoog(langs boven na hele batterijbak gedemonteerd te hebben) , bij rijtest nog steeds dezelfde foutmelding.
Het vacuumklepje van de turbo gecontroleerd en dit regelde in stoten. Het werd vervangen en de dealer deed een testrit waarbij de fout wegbleef.

Deze namiddag reed ik naar zee en bij een snelheid van ca 110km/h was de foutmelding " antivervuilinssysteem defekt" er toch terug met vermogenverlies. Toen ben ik ca 10km doorgereden tot de volgende parking en motor afgelegd en 1 minuut gewacht. Na opnieuw starten trok die motor weer normaal zolang ik niet boven 100km/h reed.
Bij het verhogen van de snelheid boven 110km/h terug vermogenverlies. (De boordcomputer gaf een normaal verbruik bij 110 van ca 6.5 tot 6.8l/100km.)

(Ik was niet bij de diagnose aanwezig)

Ideen?

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Je geeft aan dat ze het roetfilter al eens gereinigd is. Hoelang is dat geleden en wat is de vervuilingsgraad nu?
Wat is de kilometerstand van deze 607 en is het roetfilter überhaubt als eens vernieuwd?
Is er onder het rijden met dealer apparatuur gecontroleerd hoeveel Mbar drukverschil het roetfilter geeft rond die bewuste 110km/h.

kikvorsman (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Hier moet ik nog de oplossing geven:

Het bedieningsdoosje van de swirlklep was poreus, blijkbaar van ouderdom en daardoor was er verlies van vacuum, de dealer vondt na het gehele vacuumcircuit te hebben uitgemeten en testritten met laptop aan boord.
De turbo van die eerste 607 modellen werkt blijkbaar omgekeerd, ttz weinig vacuum = veel turbodruk.

In ieder geval loopt de auto zeer goed, tot nu toe zonder problemen. Dus dat was het dan.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.