Peugeot 307: Is het mogelijk de waarde van een LONG fuel trim % te resetten

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Ik zit met een vraag is het mogelijk om de waarde van een LONG fuel trim % te resetten. Ik heb begrepen dar deze waarde verkregen wordt via correcties van megselvorming Short fuel trim waarde. Ik heb een 307 1.6 16v bj.2003. Doe je dat via accupolen???
Graag ontvang ik reacties hierop

Met vr.gr. Chris Mulder

uncle Joe

Geplaatst door uncle Joe (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Accu-polen werkt bij nieuwe computers niet meer.
Deze moet je resetten met ofwel dealer-apparatuur of een algemene EOBD-scanner.
Als je met een EOBD-scanner de foutcodes cleart, dan worden ook de leerwaardes gereset (althans, zo moet het werken, of het ook echt zo is bij deze auto, weet ik niet).
MAAR, resetten helpt verder niet zonder repareren. De computer zal zichzelf weer gaan inleren en dan krijg je hetzelfde probleem? weer. Wat is het probleem? en waarom wil je de leerwaardes resetten?

uncle Joe (0), 15 jaar geleden

Hallo oldford

Ik heb sinds kort een EOBD-scanner aangeschaft. Ik heb geen foutcodes kunnen ontdekken via EOBD-scanner en ook niet via display van de auto.
Waarom ik deze vraag stelt is het volgende. Het is nu redelijk weer buiten en ik heb de motor een inwendige schoonmaak beurt gegeven door het met Forte te flushen en via slangetje van absorptievat met Gasthreatment van Forte de klepstelen gereinigd. Dit alles gewoon preventief om problemen te voorkomen van uitlaatgasstoring. Bekend probleem zijn verklevingen van de klepstelen en klepstoters van de 307 1.6 16V.
Maar voordat ik deze behandelingen heb uitgevoerd heb ik de leeswaarde van de Short fuel trim (gem. +4,9 % ) en Long fueltrim (gem. +7,05% )
bij staionaier draaien ( 10 min. lang )van de motor opgeslagen en met nog meer andere waarden.
En na de behandeling heb ik de motor weer gescanned en nu komen bij de Short fuel trim een waarde van gem.+1,8% en Long fueltrim een waarde van gem. 6,98% uit. Hieruit kan ik in ieder geval concluderen dat er een betere verbranding heeft plaatsgevonden doordat de Short fuel trim waarde dichter bij het ideale waarde van 0% is gekomen. De regeleenheid heeft dus gemiddeld minder benzine ingespoten dan voorheen.
Alleen bij de long fuel trim waarde is het verschil dus bijna nihil. En als ik het goed begrepen hebt, is deze waarde een constante faktor waarmee de regel eenheid gecorrigeerd wordt.
Dus daarom ook mijn vraag of deze leerwaarde niet direct gereset kan worden, om de correctie faktor direct dichter bij de 0% grens gemeten kan worden.
Alles om uiteindelijk te kunnen zien en meten of daadwerkelijk zo'n behandeling zijn vruchten heeft afgeworpen.
Mocht de waarde nog steeds bij de 7% grens zijn of terugkomen, dan waarschijnlijk wat aan de luchttoevoer componenten doen.

Oh ja weet je ook misschien wat voor constante voltage bij de lamdasonde moet zijn na de katalysator. Ik dacht aan 0,5 V. Bij mij lees ik een waarde af van 0,44 V en 99,22 % .Betekent dit dat de Katalysator al defect is of binnenkort aan vervanging toe is?? Of is de sensor gewoon stuk??

Chris

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je gewoon door de emissie-test van de APK komt zou ik me over het voltage van de 2e sensor niet druk maken, zolang het een werkelijk gemeten voltage is. Het is inderdaad iets lager dan ik meestal zie, maar wat opvalt is dat de waarde exact overeenkomt met wat een lambda-sonde afgeeft zolang deze koud is of als de sonde niet is aangesloten. Je kunt proberen of met gas geven en gas loslaten terwijl je stilstaat de waarde van de 2e sensor veranderd. Anders moet je met 2 personen gaan rijden, 1 om te sturen en de ander om te kijken op de tester.
Op een rustige weg volgas doortrekken in een versnelling (b.v. 3e) en dan gas loslaten en auto laten afremmen op de motor. Tijdens volgas accelereren zou ik een hoger voltage verwachten (rond de 0,8V) en tijdens afremmen op de motor een laag voltage (< 0,1V) omdat dan de brandstof wordt afgesloten en er een hoop zuurstof door de uitlaat gaat. Werkt de 2e lambdasonde tijdens deze testen als verwacht, dan is er niet veel aan de hand en zou ik het laten zitten, zolang het co maar goed is. Blijft de 2e lambdasonde ook tijdens deze testen continue op 0,44V staan dan is er iets defect. Ofwel lambdasonde zelf, ofwel de verwarming van de sonde of de bekabeling.
Overigens die 99,22% die je er bij ziet staan is gewoon een voorbeeld van slecht programmeren van de door jouw gebruikte tester. De waarde is constant en betekent in dit geval NIET GEBRUIKT. Eigenlijk zou de tester het niet moeten laten zien.

Wil je de Long Time Fueltrim waarde op 0 hebben dan moet je gewoon de foutcodes clearen. De regels voor EOBD specificeren dat dan ook een aantal leerwaardes worden gereset. Maar het zou mij niets verbazen als deze na korte tijd weer op 6-7% staat.

uncle Joe (0), 15 jaar geleden

Hallo Oldford

Bedankt voor je uitleg. Ik zal het rijdend gaan onderzoeken. Wat mij wel verbaasti, is dat mocht de 2e lambdasonde niet funktioneren de motor engine check lampje niet brandt. Dus ook geen foutcode is opgeslagen.
Met de opmerking ...... Maar het zou mij niets verbazen als deze na korte tijd weer op 6-7% staat ......heeft dat te maken met slijtage ouderdom van mechanische componenten of sensoren. Het is een constante leerwaarde correctie die de rekeneenheid toepast, verkregen via de Short fuel trim leerwaaedes. En als de short fuel trim leerwaardes dicht bij de 0% komt, dan moet dat toch ook vertaald worden naar een Long fuel trim waarde die dichter bij de 0% grens komt.
Of werkt het zo dat de computer terug valt na eerdere registratie en geleidelijk deze constante faktor aanpast.

Chris

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

De leerwaardes zijn er inderdaad om allerlei slijtage en verouderings verschijnselen te compenseren.
Ik zou niet te veel letten op die Short Term Fueltrims, die zijn nodig om de hele lambda regeling te laten werken. De Short Term Fueltrims zijn ook geen leerwaardes, de Long Term Fueltrims wel.
Verandering van de Long Term Fueltrim gebeurt wanneer de Short Term Fueltrim buiten bepaalde vooraf ingestelde waardes komt. Verhoging van de Long Term Fueltrim gebeurt wanneer de Short Term Fueltrim boven bijvoorbeeld 10% komt, maar kan ook makkelijk 20% zijn. Verlaging gebeurt dan als de Short Term Fueltrim onder de -10% of -20% komt. Als de Short Term Fueltrim dus rondom de 0% zit, is er geen reden om de Long Term Fueltrim aan te passen.

Waarschijnlijk laat jouw scannertje altijd alle aanwezige data tegelijk zien.
Is er een mogelijkheid om bepaalde data te selecteren? Dan krijg je vaker de waardes te zien en kun je beter zien wat er gebeurt. In dit geval dus alleen de lambdasondes selecteren.

Wat betreft de 2e lambdasonde: ik kan hiervandaan niet zien wat er gebeurt. Of deze nu wel of niet defect is.
Het enige wat ik vanachter de PC kan zien is dat het voltage exact overeenkomt met een niet werkende sensor. Maar voor het zelfde geld werkt de sensor en is dit een gemeten waarde.

uncle Joe (0), 15 jaar geleden

Hallo Oldford

Vandaag een testrit uitgevoerd met Scanner, zoals afgesproken volgens jouw voorstel. En inderdaad voltage pendelt tussen 0,1V en 0,8V. Dus conclusie lambdasensor achter de kat is goed.
Mijn scanner geeft wel nog steeds continue 99,22% te zien.Dus zoals je laatst schreef indicatie buiten gebruik.
Nog even terug komend op het begrip en toepassing van Long Term fuel trim en zijn leerwaarde. In mijn geval nu regelmatig + 6,25% compensatie door allerlei slijtage en verouderingsverschijnselen. Aan welke slijtage moet je dan denken?? en aan welke verouderings verschijselen. Bij + 6,25 % wordt er dus meer benzine toegevoegd om een betere mengselverhouding te verkrijgen. Of je kan ook redeneren er is te veel zuurstof aanwezig en je moet kijken of dit beinvloed wordt door vervuilde gasklep, miniscuul lekkage oid.
Kijk door inwendig de motor te flushen en flushen van verbrandingskamer met denk ik ook de klepsteel heb ik in ieder geval de correctie faktor met bijna 1% teruggebracht. Ideaal zou zijn dicht tegen 0 %. En ik ben nu aan het onderzoeken of dit puur theorie is en of dit in de praktijk wel haalbaar is.

Chris

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Het begint nu wel erg theoretisch te worden. Ik zou er verder vanaf blijven.
Ook het idee dat er meer brandstof wordt ingespoten omdat de LTFT op 6% staat houdt geen stand.
Bijvoorbeeld door veroudering kunnen de injectors nu een minimale hoeveelheid minder inspuiten dan nieuwe bij een gelijke pulsduur. Door de pulsduur iets te verlengen krijg je dan weer hetzelfde als bij nieuw.
Of de Map- of Maf-sensor geeft iets te weinig aan, wederom door veroudering.
Dan hebben we het nog niet over mechanische slijtage in de motor. Kleppen kunnen iets ingesleten of vervuild zijn.
Zuigerveren zijn ook niet nieuw meer. Dat wil niet zeggen dat ze vervangen moeten worden, maar de afsluiting is niet meer 100% zoals toen ze nieuw waren. En voor die minieme verschillen is de leerwaarde bedoeld.

evw (0) PRO, 15 jaar geleden

hallo misschien heel erg dom maar is het niet zo dat de 2de lambda bedoelt is om te kijken of de kat goed zijn werk dat.
als deze net zo staat te pendelen als de voorste dan doet de kat niks als het goed is moet deze aangeven dat het mengsel arm is na de kat.

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

evw, in principe heb je gelijk dat de 2e lambdasonde niet mag pendelen, maar er zijn uitzonderingen.
Tijdens afremmen op de motor (gas volledig los) wordt de brandstof afgesloten en is er een zeer groot overschot aan zuurstof voor de kat. De kat kan daar niks mee, er zijn geen gassen om met zuurstof te verbinden, dus ook na de kat zie je dan een hoop zuurstof. Op zo'n moment moet dus ook de 2e lambdasonde een laag signaal geven (arm in de volksmond, officieel de aanwezigheid van zuurstof).
Overigens, de 2e lambdasonde moet aangeven dat het mengsel RIJK is, niet Arm. Wat wij verstaan onder rijk mengsel is het ontbreken van zuurstof en dat betekent dat de kat zijn werk doet, en dat levert een hoog signaal op.

Er zijn aanwijzingen dat op dit moment de 2e lambdasonde ook wordt gebruikt om het mengsel te regelen. Er zijn daar patenten voor, en bij de nieuwste Opels ontbreekt de Long Term Fuel Trim volledig. Dus doen ze dat op een andere manier en de enige logische verklaring is gebruik te maken van de 2e lambda-sonde en/of een 3e lambda-sonde in het geval er 2 kats in serie zijn gemonteerd.

uncle Joe (0), 15 jaar geleden

hallo Oldford

Eerst wil ik je bedanken voor je bijdrage. Ik heb sterk de indruk dat je je bezig houdt met de ontwikkeling van de auto computer en misschien zelfs met het schrijven van de software.
Gezien mijn korte ervaring met een EOBD- scanner, merk ik dat mijn software eigenlijk niet toerreikend is om een correcte diagnose te kunnen maken.
De signalen van de lamdasensor zou eigenlijk in een spreadsheet uit te lezen moeten zijn in combinatie naar keuze met 1. inlaatdruk gebied
met 2. toerental..........met 3.luchtmassa
Hier vandaan zou je dus denk ik makkelijker kunnen bepalen bij een storing in welke componenten je moet gaan zoeken.
Ik heb getracht via Google te zoeken naar een software die deze eigenschappen heeft en natuurlijk wel compatible is met mijn interface.
Maar tot heden nog niet kunnen vinden.
Hier mee wil ik zeggen dat men eigenlijk te weinig naar deze gegevens kijkt en te veel gefocust is op de foutcodes die de motor management systeem weergeeft.

Met vr.gr Chris.

TrafficBandit (0), 15 jaar geleden

Erg interessante discussie, helaas gaat een deel boven mijn pet, maar toch. Chris, wat voor een OBD reader gebruik je ? Wellicht kan ik je helpen met een stuk software wat de data over een langere tijd kan loggen.

evw (0) PRO, 15 jaar geleden

je hebt gelijk het is een zuurstofarm mengsel dus een hoor signaal

uncle Joe (0), 15 jaar geleden

Hallo TrafficBandit

Ik heb via www.tuningpro24.de een interface gekocht de AGV 4000 met bijgeleverde verschillende software. Mocht jij wat software hebben die data over een lange tijd kan loggen dan kan je dat miscshien naar mij toe mailen in een zip bestand. Voor email zie mijn persoonlijke gegevens.
Best zeer interessant om een topic als deze te openen en een crack als Oldford e.a. als wederhoor te mogen ontvangen.

Chrsi

TrafficBandit (0), 15 jaar geleden

Misschien is pro-scan wat, heb alleen geen idee of het samenwerkt met jouw interface...

[img]http://i39.photobucket.com/albums/e158/o...[/img]

uncle Joe (0), 15 jaar geleden

[url]http://obd2scanners.com/obd2scanners/Fue...[/url]

Zo'n software programma zou ik willen hebben

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.