Peugeot 405: Kachel Radiator 3e maal stuk

Bouwjaar: 1994

Hallo,

De kachel radiator van mijn peugeot 405 glx 1.9d Airline is voor de 3e maal lek. Eén maal vervangen en na een paar weken weer lek en nu na een half jaar begint de ellende weer.
Als het nu eens een paar ¤ koste maar de laatste keer was ik ¤450 kwijt.

Laatste keer is alles schoongespoeld en ook de radiator dop vervangen. Heef iemand enig idee wat dit kan zijn ? Het zal vast de kachel niet zijn !

edwin2599

Geplaatst door edwin2599 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

edwin2599 (0), 19 jaar geleden

ben ik zelf weer, net even onder de motorkap gedoken omdat ik op deze site iets las over verkeerd bevestigen van aan en afvoerslang. Hoe kan ik dit zien ? er zitten onder de motorkap twee aansluitingen boven elkaar waar moet wat op ? Er is een lange slang die verwijnt onder het motorblok en een korte gaat bijna direct het blok in.
De bovenste gaat onderin het motorblok en de onderste bovenin, klopt dat ?

kees6216 (0), 19 jaar geleden

lekke koppakking?

edwin2599 (0), 19 jaar geleden

Hallo Kees, bedankt voor je reactie.
Hoe kan ik dat controleren?

RAH (0), 19 jaar geleden

Wat er mis kan zijn weet ik niet, maar de slang die vanaf je cilinderkop (althans daar in de buurt) komt is de aanvoer naar je kachel toe.

GOVA (0) PRO, 19 jaar geleden

Het ligt aan de koelvloeistof. Je moet koelvloestof origineel nemen PROCOR deze bevatten geen borax. Het is de ALU die invreet van binnenuit. Bij normaal slijtage verliest een radiator meestal langs de deksels bij jouw (test maar eens) is het lek in het raam.

MVG

Jamal4870 (0), 19 jaar geleden

Vreet niet originele koelvloeistof zich in een paar weken naar buiten??? Lijkt mij sterk!!

edwin2599 (0), 19 jaar geleden

"Het is de ALU die invreet van binnenuit. Bij normaal slijtage verliest een radiator meestal langs de deksels bij jouw (test maar eens) is het lek in het raam."

Ehhh... wat bedoel je met bij het raam. De koelvloeistof lekt uit de luchtuitlaat onder bij de kachel en drupt er ook op die plek precies in het midden onder de kachel uit.
Ik vind het wel en sterk verhaal dat foute koelvloeistof je kachel om zeep kan helpen. Geld dat dan alleen voor kachels van peugeots ?

De koppaking is niet lek heb ik inmiddels begrepen. Bij peugeot zegt men dat het domme pech is en dat er maar gewoon een andere kachel in moet. Een andere aanwijsbare reden is niet te vinden.

GOVA (0) PRO, 19 jaar geleden

Doe maar rustig verder, dan haal je hem er nog maar eens uit. Het maakt een galvanische cel en daarom vreet hij in, je krijgt een potentiaalverschil. Leg dan tenminste een massadraad van het radiatorraam naar carrosserie. Ik heb niets tegen niet origineel koelwater, maar daar ligt het probleem.
Het is toch garantie, onderdelen + werkuren. Of niet ??

fikshetzelf (0), 19 jaar geleden

Beste Edwin,

Ik heb zoiets ook een keer meegemaakt bij een Peugeot 205, deze mevrouw moest ook 2 keer naar de garage voor het vervangen van haar radiatorkachel, de eerste keer was de kachel zogenaamd niet goed, maar zij moest wel alles betalen, de tweede keer ben ik toen meegegaan om te bemiddelen en heb ik gezegd dat iemand niet iedere keer voor de kosten kan opdraaien omdat hetzelfde euvel weer terugkomt, ik ben toen in mijn archief gedoken omdat ik een keer iets had gelezen over het ontstaan van electrolise op het koelvloeistof door een slechte massaverbinding naar het chassis, dit komt in de loop der jaren voor door roestvorming van massaverbindingen, het zwakste punt in dit geval van het koelsysteem is de kachelradiateur, bij vervanging van de kachelradiateur van met name oudere europese merken moet altijd het koelsysteem goed gespoeld worden en een nieuwe massaverbinding aangebracht worden tussen dynamo en chassis, waarschijnlijk is dit bij jouw auto niet gebeurd vandaar dit euvel, ik zou hiervoor de desbetreffende garage op wijzen anders blijf je het probleem houden, ook kun je de garage om coulance vragen voor de reparaties omdat deze op de hoogte had moeten zijn van dit probleem, ik hoop je hiermee te hebben geholpen, het is het proberen waard, veel succes!

Eddy.

edwin2599 (0), 19 jaar geleden

Hallo, ik heb inmiddels een nieuwe kachel besteld (Behr BFC344) en ga hem er dit weekend in schroeven. heb nog geen adres gevonden waar ze me konden vertellen welke koelvloeistof ik moet gebruiken. Procor kan ik nergens vinden.
Het aarden ga ik zeker toepassen. De kachel was een koopje ¤61,-. Een dagje schroeven en ik heb ¤400,- verdiend. Bedankt voor alle advies.

edwin2599 (0), 19 jaar geleden

Kachel is binnen heb meteen de goede koelvloeistof erbij gekocht. Speciaal voor motoren met aluminium er in verwerkt. Comma Xtreme Red. Ik ben benieuwd of het inbouwen gaat lukken.

Hans3994 (0), 19 jaar geleden

Edwin, heb je nog tips voor vervangen van de kachel ? Wat moet ik niet doen ? Graag advies op basis van jouw ervaringen.

edwin2599 (0), 19 jaar geleden

Hallo Hans,
De enige tip is heb veel geduld, ik ben 1,5 dag bezig geweest voor ik het in orde had. Het uitbouwen van het dashbord kost veel tijd. daarna is het nog steeds tobben om de kachel te vervangen maar het is goed te doen. Haal het onderhoudsboek van Orving uit de bieb dat helpt je een stukje op weg.
tot nog toe doet de kachel het prima. Suc6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum