close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: Kan cardanlager een oorzaak zijn van een gierend/jankend geluid

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Sinds de aankoop van mijn auto bespeurde ik tijdens het rijden een geluid dat nu steeds sterker hoorbaarder wordt. Auto heeft nu bijna 190.000 KM op de teller staan.
Het is een geluid die je eigenlijk kan vergelijken als je iets sneller in je achteruit rijdt. Een gierend of jankend geluid.
In een ander topic heb ik al gelezen dat het mogelijk de cardan lager of tussenlager kan zijn. Of moet je het gaan zoeken in de versnellingsbak.
Verder schakelt de auto perfect.
Graag ontvang ik reacties

Met vr.gr. Chris

Geplaatst door

uncle Joe (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarom kan het niet "gewoon" een wiellager zijn?
Mocht dit al gecontroleerd zijn, dan kun je om een indicatie te krijgen of het inderdaad uit de versnellingsbak komt, de versnellingsbak-olie aftappen en opvangen en de kleur van deze olie eens bekijken. Grijze waas in de olie duidt op slijpsel.

hans4074 0
badge

16 jaar

Kijk eens of er geen lekkage is aan de bak en of er nog wel olie in zit, kan namelijk een probleem zijn bij deze versn.bak. Wil nog wel eens lekken op de naad van het cardan en loopt dan langzaam leeg en zonder dat je er erg in hebt zit er geen olie meer in en daar hebben versnellingsbakken een hekel aan.Tjonge, het gaat wel weer dubbelop.

oldtimer 0
badge

16 jaar

[quote=oldtimer]Kijk eens of er geen lekkage is aan de bak en of er nog wel olie in zit, kan namelijk een probleem zijn bij deze versn.bak. Wil nog wel eens lekken op de naad van het cardan en loopt dan langzaam leeg en zonder dat je er erg in hebt zit er geen olie meer in en daar hebben versnellingsbakken een hekel aan.Tjonge, het gaat wel weer dubbelop.[/quote]
Valt toch wel mee deze keer? 2 verschillende antwoorden. Als jou/uw verhaal klopt.....en dat zou goed kunnen, dan valt mijn olie-check-idee niet meer te controleren omdat er dan domweg geen olie meer inzit.

hans4074 0
badge

16 jaar

Goedenavond Hans en Oldtimer.

Inderdaad een wiellager kan het ook zijn. Ik zal van de week een controle uitvoeren op al de drie opties.
Ik denk zelf nu Oldtimer het heeft over een lek zonder dat je er erg in hebt eigenlijk al iets verdachts te hebben gezien tijdens het verversen van de olie. Ik weet het nog niet zeker maar het is een olie vlek op de naad van de bak tegen het motorblok of ergens een olie vlek op een naad van de versnellingsbak zelf. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er esso 75W/80 in moet en wel de volle 2 liter.
Mocht het aan de bak liggen c.q. te weinig olie, wat is wijsheid??? Olie verversen en dit in de gaten houden en gewoon doorrijden tot ..............?

Hoe kan ik het beste controleren of de wiellagers het zijn??? Een stukje rijden en daarna met de hand voelen of het heet is. Of banden eraf en controleren op speling. En wat mag de speling zijn??? Of heb je speciaal apparatuur voor nodig (uitslag meter).

Chris

uncle Joe 0

16 jaar

Vandaag een test rit gedaan. Slepend/jankend geluid kan ik constant horen door in zijn vier iets boven de 50 km te rijden. Daarna iets harder gereden en auto laten uitrollen in zijn vrij. Slepend/jankend geluid was niet meer te horen. Conclusie geen defecte wiellagers.
Een andere test, door kopeling ingedrukt te houden tijdens een rit in zijn vier, met iets boven de 50 km te rijden, ook geen slepend/jankend geluid te horen. Dus conclusie geluid wordt veroorzaakt door druklager.
Nu de vraag is dit een bekend probleem bij de 307 SW 1.6 16V.??? of m.a.w. is het raadzaam om de druklager te vernieuwen om te voorkomen dat de drukgroep ook defect raakt.
Om alles nog uit te sluiten zal ik van het weekend de oliepeil van versnellingsbak controleren.

Met vr. gr. Chris

uncle Joe 0

16 jaar

Dit is dus absoluut niet je druklager want, een druklager verandert ven toon als je de koppeling in trapt en het geluid van een kapotte versnellingsbak verdwijnt (meestal) als je de koppeling intrapt.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Denk dat je er dan toch verstandig aan doet om de versnellingsbakolie helemaal af te tappen + opvangen en de kijken of er grijs slijpsel in zit (grijze waas).
Als ik je verhaal goed begrijp hoor je het geluid als de motor/versnellingsbak aangedreven wordt en verdwijnt het geluid als je de motor/versnellingsbak niet belast (door koppeling intrappen of gas los)
Zou dan toch wel eens een lager in de versnellingsbak kunnen zijn.
Eerst maar eens aftappen, voordat we verder gaan met gokken.

hans4074 0
badge

16 jaar

Hans en Oldtimer

Verhaal over druklager klinkt inderdaad logisch. Geluid verandert van toon als de druklager de oorzaak zou zijn.
Vanaond bij een koude motor weer een test uitgevoerd en geluid is beduidend minder. Dus het kan de bak zijn door viscociteit van olie die nu wat dikker is en voor meer demping zorgt.
Ik zal zeker olie aftappen en hierop terug komen.

Chris

uncle Joe 0

16 jaar

Vandaag uiteindelijk versnellingsbak olie kunnen verversen. Geen grijze waas te bespeuren, maar mooi zwart/bruin van kleur. Afgetapte olie was 1,7liter i.pv. de beoogde 2 liter. Nieuwe olie en ringen gebruikt. Proefrit gedaan, maar geluid is nog steeds aanwezig.
Het geluid is nadrukkleijk aanwezig in de 3e , 4e en 5e versnelling net iets boven de 50 km snelheid.
Mag je nu ervan uitgaan, dat de bak inwendig okay is. Bij intrappen kopelingsplaat is geluid resoluut weg. Bij gas loslaten ook, maar dan geleidelijk.
Een gegeven is dat het geluid geproduceerd wordt bij een costante snelheid van iets boven de 50 km. Rij je bijvoorbeeld tegen de 55 km in verschilllende versnelling dat is het niet meer waarneembaar.
Als het de wiellagers moet zijn, dan moet ik het ook kunnen horen als de versnellingsbak rijdend in zijn vrij staat, bij snelheid van iets boven de 50km. Dit is niet het geval.
Aan de rechterkant van versnellings zie ik een tussenas. De tussenas gaat door een rubberhouder, die vast zit aan de bak. Ik heb nog niet goed kunnen zien of in de rubberhouder een lager is. Mocht er daar tussen een lager zitten, kan dit nisschien de veroorzaker zijn.
Eigenlijk zou je de auto op 2 bokken moeten plaatsen en dan proberen met een stethoscoop geluid te traceren bij draaiende motor en wielen.
Maar ja in je eentje gaat dat moeilijk. Naar een garage toegaan en vragen om hulp is de makkelijkste weg. Het is leuker om zelf als hobbyist hier achter te komen met hulp van peugeot analisten hier op de forum.
Dus ik wacht af op suggesties.

Chris

uncle Joe 0

16 jaar

Ben toch bang dat het geluid uit de bak komt, gezien het feit dat het weg is als je de koppeling intrapt en dus de belasting weghaalt.
Misschien is het toch wel de kortste weg om eens even een prof ermee te laten rijden.

oldtimer 0
badge

16 jaar

Gisteren bij een revisiebedrijf geweest. Oorzaak waarschijnlijk versleten lager of lagers. Kan gebeurd zijn door verkeerde montage tijdens opbouw van versnellingsbak of rijstijl van vorige eigenaar. Advies is hiermee door te rijden en oliepeil goed in de gaten te houden. En of het geluid niet erger wordt. Bij vervangen van koppelingsplaten kan je dan overwegen versnellingsbak te laten reviseren. Advies is geen sloopbak eronder te plaatsen, omdat dit volgens hem vaker in 307 MA bak voorkomt.

Chris

uncle Joe 0

16 jaar

Het tussenlager van de rechteraandrijfas zit vastgeklemt met een plaatje in de vorm van een halve maan. Het gebeurd vaak dat hier een slijtplek inkomt waardoor de buitenste ring van het lager af en toe gaat meedraaien. De dealer heeft een gemodificeerd plaatje die de ring beter op zijn plek houd.

206gti 0
badge

16 jaar

Hallo 206 GTI

Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat hier de oorzaak niet gezocht moet worden. Bij ontlasten van versnellingsbak is geluid weg. En mocht tussenlager van rechteraandrijfas en specifiek buitenste ring van lager, dan zou bij ontlasten van versnellingsbak het geluid ook te horen zijn.
Of ik moet een verkeerde inschatting maken.

Chris

uncle Joe 0

16 jaar

Hallo allemaal

Geluid is nu ook heel zachtjes in de verte hoorbaar (in dezelfde frequentie) met ontkoppelde versnellingsbak. Lijkt te komen van de rechterkant.
Misschien dat aanwijzing van 206 GTI over tussenlager iets is om te bekijken.
Met tussenlager.........wordt hiermee bedoeld de koppeling van de 2 assen van de rechterkant, die ondersteund is door een rubber ring??????????
En zoja moet je deze 2 assen los koppelen om tussenlager te kunnen bekijken. En hoe beoordeel je of daar een mogelijke slijtage kan zijn.

Chris

uncle Joe 0

16 jaar

[quote=uncle Joe]Hallo 206 GTI

Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat hier de oorzaak niet gezocht moet worden. Bij ontlasten van versnellingsbak is geluid weg. En mocht tussenlager van rechteraandrijfas en specifiek buitenste ring van lager, dan zou bij ontlasten van versnellingsbak het geluid ook te horen zijn.
Of ik moet een verkeerde inschatting maken.

Chris[/quote]
Het geluid van het tussenlager is wel weg bij het ontlasten omdat het lager niet belast wordt en de buitenste ring zal dan niet meedraaien. Ik zou het plaatje van het tussenlager dus eerst loshalen voor je de bak uit elkaar haalt. Als het plaatje een slijtspoor heeft deze eerst vervangen. Is bij ons in de werkplaats regelmatig de oplossing geweest.

206gti 0
badge

16 jaar

[quote=uncle Joe]Hallo allemaal

Geluid is nu ook heel zachtjes in de verte hoorbaar (in dezelfde frequentie) met ontkoppelde versnellingsbak. Lijkt te komen van de rechterkant.
Misschien dat aanwijzing van 206 GTI over tussenlager iets is om te bekijken.
Met tussenlager.........wordt hiermee bedoeld de koppeling van de 2 assen van de rechterkant, die ondersteund is door een rubber ring??????????
En zoja moet je deze 2 assen los koppelen om tussenlager te kunnen bekijken. En hoe beoordeel je of daar een mogelijke slijtage kan zijn.

Chris[/quote]
De controle van dit plaatje kun je gewoon met gemonteerde assen doen. Alleen de rechteras heeft een tussen\steunlager omdat deze as langer is dan de linkeras. Succes.

206gti 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.