Peugeot 307: Blauwe stekker verbinding lambdasensor na de Katalysator

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo

Ik wil een meting uitvoeren lambdasensor achter de kat. Hierbij stuit ik om een probleem hoe krijg ik de stekker verbinding van elkaar zonder dit te beschadigen. Het is een vierdraads uitvoering en op de blauwe stekker zie ik ook een vierkant rood plastic ding. Kan je de stekker gewoon van elkaar trekken of moet je dat met combinatie met iets te duwen of een palletje verschuiven. Het is heel moeilijk te zien en beoordelen welke handeling je moet uitvoeren.
Bijvoorbaat dank voor reacties.

Chris

uncle Joe

Geplaatst door uncle Joe (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

harry4203 (465) PRO, 16 jaar geleden

je moet die rode lip eruit trekken, dan komt de stekkerverbinding los.
maar neem aub een wijze raad aan, ik begrijp uit een ander topic dat je auto het prima doet zonder storingen. hou dit gewoon zo, en laat alles lekker op zijn plek zitten. met los/vast maken van stekkers en in bedrading prikken om te meten creeer je alleen maar storingen.
neem van mij aan dat als die achterste controlesensor niet goed werkt de motorebe echt wel een storing opslaat.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Harry, dan krijg je toch "storing veroudering katalysator"??toch,niet dan??.

harry4203 (465) PRO, 16 jaar geleden

ja, of storing gelijkheid achterste sensor.

uncle Joe (0), 16 jaar geleden

Hallo Harry en Oldtimer

Ik heb nu alleen maar stationair een meting uitgevoerd met een EOBD-scanner. Nog niet rijdend een meting gedaan zoals bij mijn andere topic met advies van oldford om dan een meting te doen om te kijken of daadwerkelijk de leerwaardes van de lambdasonde achter de kat zal gaan veranderen.
Bij stationair draaien van de motor in close loop geeft het een leerwaarde van 0,44V en 99,22%. En geen storingcode in EOBD scanner en ook geen brandend motor engine check lampje.
Het kan toch geen kwaad om voorzichtig even te meten of verwarmingselement wel funktioneert ( 2 witte draadjes moet toch 4 OHM weerstand aangeven ) En of 12 V uitgangsspanning te meten is.
Even voor de duidelijkheid. Als een lambdasonde achter de kat defect is, zal ten alle tijde de motor engine check lampje gaan branden. En op display van biinenboard computer een vermelding staan van gelijkheid achterse sensor of veroudering Katalysator.
Klopt dit wel? De achterste lamdasensor is toch om te controleren of de katalysator nog in orde is. Mocht de kat niet meer voldoende zijn chemische proces doen betekent dit ,dat de schterste lambdasensor bijna dezelfde leerwaarde heeft als de voorste lambdasensor en de motorebe zal dit registreren/zien en doorgeven als een storing ... gelijkheid achterste sensor...
Maar stel nou eens voor dat de lamdasensor wel goed is maar met uitzondering van het verwarmingselement wat zal de motorebe dan doen???
Ook een foutmelding met stoingcode???? Want uiteindelijk wordt ook leerwaarde vastgesteld alleen maar wat trager dus geen gelijkheid met sensor voor de kat. Met andere woorden de motorebe ziet geen fout in gelijkheid en gaat er vanuit dat alles nog goed is. Dus ook geen storingsvermelding via motor engine check lamp. Dit alles is puur theorie en daarom wil ik graag even onderzoeken, met beleid wat metingen verrichten met multimeter.
Er moet toch iets aan de hand zijn als ik een constante waarde van 0,44V en 99,22% op de scanner zie gedurende 10 á 15 min. stationair draaien van de auto.
Of de scanner zelf is niet optimaal.
Ik zal hierop terug komen na wat metingen en proef rijden zoals Oldford mij geadviseerd heeft in een andere topic. Natuurlijk besef ik ook dat wanneer alles goed werkt, je moet oppassen geen storingen te gaan creeren met al dat gepeuter aan bedradingen die gevoelig zijn voor breuk en contact storing.

Chris

harry4203 (465) PRO, 16 jaar geleden

ik had er afgelopen donderdag nog een met een defect verwarmingselement van de achterste sensor wat meteen resulteerde in een storing aansturing verwarming achterste sensor en een brandend enginelampje.
de achterste sensor is eigenlijk alleen rijdend met goed warme motor te controleren, en dan nog het liefst met een scope. die constante waarde stationair bij deze auto is normaal.

uncle Joe (0), 16 jaar geleden

Hallo Harry

Vandaag rijdend controle uitgevoerd en inderdaad zoals jij zei geen defecte lambdasensor achter de kat. Gewoon bij stationair altijd dus een constante waarde fueltrim sensor 2. Dus rijdend kan men pas achterkomen of het inderdaad goed werkt.
Bedankt voor je advies.
Misschien kan je met je ervaring ingaan op mijn andere topic op het begrip en toepassing van Long Fuel trim faktor.

met vr.gr. Chris mulder

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum