Zojuist ben ik door de ANWB afgesleept. Naar verluid is mijn distributieriem gebroken.
Mijn auto is nog 8500 km van de 120000 km beurt af en is in onderhoud bij een officiele peugeot dealer.
Heeft iemand iets dergelijks al een bij de hand gehad, ik doel dan op coulance/garantie o.i.d. ik zou namelijk verwachten dat dit niet mag gebeuren. Kan iemand bevestigen dat de vervangings kilometrage 120.000 is.
Alvast bedankt,
Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
MAXIMAAL 120000 km!! Eerder mag dus ook.........
U bent en blijft zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van uw auto. Officiele dealer of niet......
Gr.
Maar dat is toch precies de reden dat de auto zijn voorgeschreven beurten krijgt ? Als leek kan ik toch niet meer doen dan zorgen dat de auto bij de dealer is ingepland voor een beurt voordat deze zijn interval overschrijdt.
Als er iemand is die iets vergelijkbaars bij de hand gehad heeft hoor ik het graag.
Als dit een gevaltje "pech gehad jammer dan" is dan zal ik dat wel accepteren, maar dan vraag ik mij wel af waarom ik uberhaupt nog een auto naar de erkende dealer zal sturen.
16 jaar
het lijkt mij dat je er toch van uit mag gaan dat die riem ook daadwerkelijk die 120 dkm moet kunnen zitten zonder dat hij breekt..
probeer het op een coulance regeling te gooien...hetzij met de dealer, hetzij met de importeur..
Het zal wel een dag duren voordat de auto bij de dealer wordt afgeleverd, en dan moeten ze maar eens in detail gaan kijken wat precies de aanleiding is voor het probleem. Maar als het simpel de riem is die gebroken is dan geef ik mijn niet zomaar gewonnen. Zijn er misschien omstandigheden bekend waardoor een riem eerder kapot gaat ?
16 jaar
olie lekkage of koelvloeistof lekkage op de riem vindt de riem niet lekker, en kan er voor zorgen dat de riem de geest gaat geven..
spanrol of waterpomp die vasslaat kan natuurljik ook mogelijk zijn..
Ham vraag blijft.. Hoe zit het met de garantie regeling bij het laten vervangen van de distr.riem bij de dealer?
Ik begreep dat bv bij 2.0 hdi onder meest gunstige omstandigheden 160.000 km is - 10 jaar is, stel dat je riem na 1 jaar (30.000) breekt, kun je dealer hiervoor aansprakelijk stellen?
16 jaar
Moi,
Dat hangt dus van de oorzaak af. Als het bijvoorbeeld een produktiefout in de riem is, dan ligt daar dus ook de verantwoordelijkheid.
Groet,
Bert
16 jaar
Je kan nooit bewijzen dat het een productie fout van de riem is .
Van dealer verwacht ik niet veel medewerking zeker niet gezien de km stand.
Mischien de waterpomp of de looprol dan heb je teminste een oorzaak is betervoor de traumaverwerking .
16 jaar
Ik heb zelf mijn distributieriem enkele weken geleden vervangen met behulp van problemcar.En wat ik regelmatig als reactie kreeg laat het aan de dealer over .Dit soort verhalen als van Peter sterk mij gedachte dat een riem vaak breekt door een onbekende oorzaak binnen zijn vervangings termijn.Want de riem om die 307 is er in de fabriek opgelegd ze konden er perfect bij ze konden hem precies op spanning zetten en toch breekt hij bij 112000 km we hebben hier lease wagens gehad waar hij met 70000 km brak(opel) .
Dus trek ik mij conclusie dat een riem op elk moment kan breken ongeacht wie hem erop legt de beun of de dealer.
16 jaar
Toch zijn dit uitzonderlijke gevallen. Ik heb zelf een 309 gehad die 11 jaar oud was toen ik hem kocht, met 190.000 op de teller. Ik heb er mee gereden tot 370.000 en wist toen niet eens wat een distributieriem was, laat staan dat ik hem heb (laten) vervangen. Bij mijn vorige 406'en (bj 1997 en bj 2001) heb ik zelf de distibutieriem vervangen. Beide te laat (maar nog wel op tijd). Bij de 406 uit 2001 heb ik de riem bij 257.000 vervangen terwijl dat al bij 240.000 moest gebeuren.
16 jaar
Vanwaar eigenlijk die verschillen? Sommigen al op 60.000, en voor zover ik weet, spant PSA de kroon met 240.000. Dit ligt duidelijk niet alleen aan de kwaliteit van de riem. Maar als een riem 240.000 km aankan dan moet bijvoorbeeld 60.000 gemakkelijk lukken, lijkt me...
Terwijl uit dit topic blijkt dat soms de termijn niet gehaald wordt.
Zelfde verhaal voor leeftijd sommigen na 3 jaar, anderen pas na 10 jaar...?
[i]De vervangingstermijn voor deze 307 onder 'severe conditions' is overigens 80.000 km. Onder 'normal conditions' 120.000 km.[/i]
16 jaar
als een D. riem bij opel met 70000km breekt heb je geen recht op coulance omdat de meeste opels zeker van een paar jaar terug bijna allemaal rond de 60000km lagen, maaaaar een peugeot waar de interval 120000km of meer is en bv 8 jaar dan mag je aan nemen dat de fabrikant daar degelijk onderzoek naar heeft gedaan en reken maar dat ze normaal gesproken best wel een ruime veiligheids marge aanhouden, breekt ie dan toch voor de voorgeschreven km en tijds interval dan kan je spreken over een tekort koming van het systeem wat de oorzaak ook is, en ze zullen het niet uit zich zelf aanbieden maar na enig aandringen mag je toch wel verwachten dat er tenminste een regeling word getroffen, als ze tenslotte van tevoren hadden verteld dat het systeem niet goed is en dat de kilometers waarschijnlijk niet gehaald zullen worden had jij misschien die auto wel niet gekocht, overigens jij hebt hem bv van een dealer gekocht dus daar doen we de zaken mee en hij zoekt het verder maar uit met importeur/ fabrikant.
Groetjes Gerard
16 jaar
In 99% van de gevallen kan een distr.riem voorgeschreven interval makkelijk halen. Maar dan blijft de vraag hoe is en was de staat van overige onderdelen welk met de riem samenwerkt? Spanrollen? Waterpompt etc.. Ik heb een keer gehoord/gelezen dat garantie bij het vervangen van distr.riem alleen beperkt is op de riem zelf. Dus breekt je distr.riem voortijdig, dan krijg je een gratis distr.riem van de dealer/garage ten waarde van +/- 25 euro. .
16 jaar
Maar bij deze peugeot 307 breekt hij bij 112000 en dat terwijl alles nieuw was toen het gemonteerd werd zou je verwachten dat hij dan zeker die 120.000km moet halen.
Ik kan me nog voorstellen dat de 2e riem het niet haalt je kan er moeilijk bij met opleggen het is niet orgineel de motor lekt eens een drup olie erop.
Vreemd en net wat wat treb/bert zeg vanwaar die enorme verschillen de riemen zijn het zelfde.
16 jaar
Even voor de duidelijkheid, die 406 van mij waarbij de riem op 240.000 vervangen moest worden, dat was een EW7 motor. De riem moet daarbij om de 120.000 worden vervangen. Ik ging dus de derde riem monteren. Al geloof ik wel dat er thans kleine HDI motoren zijn die wel ruim 200.000 (zouden kunnen) halen met 1 riem.
16 jaar
Er wordt hiervoor ergens wel gesteld dat alle riemen hetzelfde zijn, maar dat is natuurlijk niet waar. Er zitten grote verschillen in de breedte van de riemen en ook in de ribvorm. Met als gevolg een groot verschil in het aanligvlak van de riem op de betreffende tandwielen. Daarnaast is ook de lengte nog van belang waarbij de riem de tandwielen raakt. Het zal logisch zijn dat met een groter raakoppervlak de belasting van de riem minder wordt ter plekke.
De ervaring leert dat het soort gebruik van de auto ook wel degelijk invloed heeft. Om een extreme te noemen: lesauto's. Hierbij vervangen we de riemen een heel stuk eerder, alleen al omdat de belasting van de motor hier veel vaker veranderd.
En als laatste: er zit wel degelijk kwaliteitsverschil tussen de diverse merken van de riemen.
Gr.
nou wat een ophef weer over een D-riem...
dat maakt dit forum ook zo leuk. :-D
Als ik een beetje heb opgelet bij statistiek vroeger werkt het ongeveer als volgt.
De fabrikant schrijft een interval voor en een type specifieke riem. Zeg een 2.0 hdi met een interval van 160.000 km.
om er nou zeker van te zijn dat 99.5% van de riemen die interval ook haalt, wordt er dmv kanserekening gekeken wat nou de gemiddelde levensduur van een riem moet zijn. De combinatie van 99.5% kans en dat gemiddelde maakt het dat een beetje D-riem echt 180.000 km gaat, als de st. interval 160.000 is.
Waarom een riem dan eerder breekt? geen idee..domme pech, zwakke plek ?? kan allemaal. Maar ik vrees dat gezien de gehaaidheid van de gemiddelde jurist werkzaam bij de autofabriek, de coulance regel idd wel zal zijn, dat de riem vergoed wordt. En alle "gevolg schade" voor rekening is van de klant.
16 jaar
Even aanvullen,recht op vergoeding"wettelijk"is er ook als een dienst of produkt niet voldoet aan de verwachting gewekt in de verkoopvoorwaarden of het verkoopgesprek. MAW een produkt is niet zoals het in de garantievoorwaarden staat of in het onderhoudsschema. Moeilijke hierin is dat de eigenaar moet aantonen dat wel alle onderhoud is uitgevoerd volgens de norm van de fabriek.
Ik wens Peter 2008 veel succes.
Dat niet alle riemen gelijk zijn lijkt mij duidelijk, maar de constructie van de motor heeft nog veel meer invloed op de maximamle varvangingstermijn van een riem. Denk aan de afstelling en plaatsing van een hoge druk brandstofpomp, een hole nokkenas of niet, de veerkracht van klepveren, gewicht van de de complete distributie, het gebruik van tuimelaars, de gebruikte spanner (hydraulisch of veer), de capaciteit van de koelvloeistofpomp, op de juiste spanning zetten van de riem tijdens montage, enzovoort...
Daarnaast is het gebruik van de auto van grote invloed.... denk maar aan taxi's, hoe lang staan die te wachten op hun klantjes... en die motor maar tokkelen, die riemen zou ik niet laten zitten tot het maximale kilometrage... Veel korte stukjes.... riem eerder vervangen. Noem maar op...het voorbeeld van lesauto's past wat dat betreft ook in het rijtje...
Om je wettelijk gelijk te halen moet je van goede huize komen. Het helpt wel dat het onderhoud van de auto bij de dealer gebeurd en niet bij de universeel. Als ik impoteur zou zijn dan zou ik best coulance willen betalen maar alleen wanneer de eigenaar ook coulant is naar de merk dealer.
Om even op de eerste reactie te reageren. Die van Petje. Als jij als dealer de auto in onderhoud hebt, geef jij advies aan de klant, geef je verkeerd advies..... dan ben jij verantwoordelijk. Geef je geen advies dan ben je ook verantwoordelijk. Stellen dat de klant te allen tijde verantwoordelijk gaat niet werken. Zeker niet gezien de rechten die de consument tegenwoordig heeft.
Volgens mij heeft Peter 2008 wel de goede kaarten in handen, dealer onderhouden auto, geen uitzonderlijk gebruik, de schade is buiten zijn schuld ontstaan en hopelijk ook bij de merk-dealer gekocht...veel succes.
16 jaar
Waar praten we feitelijk over ? Hoe groot is de schade ? Als je geluk hebt dan gaat er een nieuwe riem op en werkt alles weer. Als je pech hebt is de halve motor in de soep gedraaid en helpt alleen een ruilmotor nog. Is er al vastgesteld hoe erg het is ?
16 jaar
Peter, dat maakt alleen uit voor de schade, niet voor de verantwoording.
[quote=Jaap Jansen]Daarnaast is het gebruik van de auto van grote invloed.... denk maar aan taxi's, hoe lang staan die te wachten op hun klantjes... en die motor maar tokkelen, die riemen zou ik niet laten zitten tot het maximale kilometrage... Veel korte stukjes.... riem eerder vervangen. Noem maar op...het voorbeeld van lesauto's past wat dat betreft ook in het rijtje...[/quote]
De enige invloed is IMO veel hoge toerentallen
De motorbelasting heeft verder geen invloed op de belasting van een riem, het ronddraaien van de nokkenas en eventueel inspuitpomp kost altijd evenveel kracht.
Ik hoop van u een argument te vernemen hoe het gebruik van de auto invloed heeft op de levensduur van een distributieriem.
Het betoog van Mart76 snijdt hout, van u totaal niet.
De manier waarop je de motor belast heeft welzeker invloed op de belasting van de riem, Kees.
Denk daarbij maar eens aan de instruktie's bij het uitvoeren van een roetmeting
Maar volgens mij dwalen we te ver van de beginvraag af en is de vraag eigenlijk, zou er op één of andere manier nog enige vergoeding mogelijk zijn.
En om dat te bepalen zouden we naar het verwachtingsbeeld moeten kijken wat de fabrikant heeft gewekt in het instruktieboekje (onderhoudsboekje)en of de auto altijd conform de regels gesteld in de garantievoorwaarden is onderhouden .
De uitkomst staat bij voorbaat al vast: dealer trekt zijn handen er van af en deelt klant mede dat er contact gezocht gaat worden met de importeur.
Importeur voelt niets voor schadeuitkering en dan dus de dealer ook niet.
Een heel mooi vraagstuk waar uiteindelijk een rechter een uitspraak over zal moeten doen TENZIJ beide partijen iets anders overeenkomen (wwarbij de dealer altijd zal zorgen voor een zo laag mogelijk reparatiebedrag....!!!)
N.b.: indien de dealer stelt dat de auto abnormaal gebruikt is, zal HIJ dat ook moeten aantonen. De klant kan aantonen dat de auto altijd in onderhoud bij de dealer is geweest en toont zo ZIJN goodwill aan.
Ik ben heel benieuwd tussen welke kastjes en muren de vraagsteller heen en weer gestuurd gaat worden......
16 jaar
De dealer zal wel zeggen: komt noooooooit voor meneer.
U heeft gewoon pech gehad.
We willen u een voorstel doen, u betaald 70 % en wij 30%.
Mooie deal toch?.
Tenslotte zat de riem er al 112.000km op.
16 jaar
Dan zou ik zeggen: Ik betaal 100% voor het vervangen van de riem, die moest toch binnenkort vervangen worden en behoort tot het normale onderhoud. En de garage betaald 100% voor het herstel van de motor.
16 jaar
[quote=oldtimer]De manier waarop je de motor belast heeft welzeker invloed op de belasting van de riem, Kees.
Denk daarbij maar eens aan de instruktie's bij het uitvoeren van een roetmeting
Maar volgens mij dwalen we te ver van de beginvraag af en is de vraag eigenlijk, zou er op één of andere manier nog enige vergoeding mogelijk zijn.
En om dat te bepalen zouden we naar het verwachtingsbeeld moeten kijken wat de fabrikant heeft gewekt in het instruktieboekje (onderhoudsboekje)en of de auto altijd conform de regels gesteld in de garantievoorwaarden is onderhouden .[/quote]
Roetmeting is geen normaal gebruik, bovendien ging het om levensduur en niet over acuut breukrisico, je moet echt met wat beters komen....
Ja, Richard maar zo werkt het niet.
Iets wat voortijdig aan zijn eind is of breekt, is niet automatisch rekening dealer.
Hij heeft op 8000km na zijn levensduur gehaald.
Dus als een dealer 30% van de koste wil betalen is tie nog heel coulant.
men gaat er maar vanuit dat de dealer dit wel even gaat betalen, maar zo zwart/wit ligt het niet.
16 jaar
Je komt dan ook in de discussie over wat normaal gebruik is of zwaarder gebruik. Bij dit laatste is advies om na 80.000 of 48 maanden de riem te vervangen heb ik begrepen. En dan ben je zowel ver de 80.000 als de 48 maanden heen.
Desalniettemin is het natuurlijk wel heel vervelend wanneer het je overkomt.
Johan
16 jaar
Het blijft een boeiende discussie maar het lijdend voorwerp Peter 2008 is al een week stil.
Ik mag aannemen dat er in een week iets bekent is over de schade.
16 jaar
De criteria voor verzwaard onderhoud zijn door Peugeot ook precies vastgelegd, en bij normaal particulier gebruik zul je daar nooit aankomen.
En Kees, ik bedoel daar mee te zeggen dat veel wisselende toerentallen(stadsgebruik) de leeftijd van de riem wel degelijk zal bekorten.
Terecht wordt opgemerkt dat ikzelf al een tijdje niet gereageerd heb, dat komt omdat ikzelf ook nog steeds in het ongewisse ben.
Feit is dat niet de waterpomp of aandruk rol zijn vastgelopen, de riem is domweg gescheurd (overlangs), het lijkt wel of hij is blijven haken, ergens midden op het riem oppervlah stak een pluk rubber uit. Simpel een nieuw riem erop is een nogo, de kop is inmiddels los en de kleppen zijn beschadigd, verder lijkt het "mee tevallen", voor zover ik het begrijp zijn de zuigers etc niet beschadigd.
Om op een eerdere vraag terug tekomen, de auto heeft elke voorgeschreven beurd gehad bij de peugeot dealer waar hij ook is aangeschaft.
De dealer heeft de kop los gehaald en van alle onderdelen foto's genomen die naar peugeot NL gestuurd zijn voor een coulance aanvraag, ik weet nu nog niet wat eruit gaat komen. Er zijn diverse redenaties wie voor welke schade aansprakelijk is, het eindbod van peugeot NL en de delaer lig nog niet op tafel. Ik ga er ook niet heel erg lang over soebatten, ik ben persoonlijk van mening dat er een redelijke regeling uitvoort moet komen, zaken die sowieso vervangen moeten worden op termijn kunnen er uiteraard buiten gelaten worden. Maar een ding is simpel, ik ben een leek en koop een auto waarvan de riem de eerste 120000 km niet vervangen hoeft te worden, ik had er de vorige beurt nota bene naar gevraagd, dan moet hij dat dus gewoon halen. Signant detail is dat ik in onderhandeling ben voor een nieuwe 308 SW, tja als het niet netjes geregeld wordt dan moet ik vrees ik toch naar een ander merk/dealer uit gaan zien. Want waarom heb ik anders een auto in onderhoud bij een erkende vakgarage ? Maar dat is vooruitlopend op de zaken, voorlopig heb ik de indruk dat de dealer zijn best doet, het duurt alleen allemaal wel erg lang.
Ik zal morgen of overmorgen wel wat meer horen en dan zal ik het hier posten.
Bedankt voor alle reacties.
Peter
Ps als de reparaties uitgevoerd zijn moeten waterpomp en aandrukrol dan preventief ook vervangen worden ?
16 jaar
Ik zou in elk geval de span en aandrukrollen meenemen maar die zitten normaal gesproken in de set.
Wat betreft de lange tijd kan ik zeggen dat de communicatie met de importeur(lees fabriek)niet altijd even soepel verloopt en dat er soms hemelsbreed verschil zit in wie je aan de andere kant van de "lijn"treft.
Maar ik hoop dat U in elk geval door alles wat hier boven tafel komt begrijpt dat het allemaal niet zo simpel is als het in eerste instantie lijkt.
Overigens veel succes met de onderhandelingen voor en over de nieuwe 308 sw.(maakt het hele verhaal voor de dealer wel wat makkelijker).
@ Beunhaas,
De vervangingstermijn van een riem wordt gegeven op basis van kilometers niet op basis van draaiuren. Dus een motor die veel stationair draait of weinig kilometers in het uur draait, zal veel draaiuren hebben en weinig kilometers. Vervangen op basis van kiometers is dus in zo'n geval niet verstandig.
Wat te zeggen van dynamische belasting van een riem..... bij stationair is die belating veel groter in verhouding tot het aantal gereden kilometers en door de onregelmatigheid van het draaien van de motor.
@ Peter,
Bij zoiets als coulance draait het niet om wat wettelijk en juridisch speelt maar wat de commercieele belangen zijn. Die belangen zijn in dit geval groot...., want ze kunnen Peter een nieuwe auto verkopen. Peter ga in onderhandeling met de dealer, want ongeacht wat de importeur voor regeling aanbiedt... volgens de wet op de consumentenkoop dien jij je verzoek tot tegemoetkoming te richten op de verkopende partij... de dealer. Jij hoeft helemaal de ractie van de importeur niet af te wachten.
16 jaar
[quote=Jaap Jansen]bij stationair is die belatings veel groter... door de onregelmatigheid van het draaien.[/quote]
Het is andersom..... Bij het aanspreken van het motorvermogen is de belasting velemalen hoger dan bij stationairtoerental.
Gr. paul
@Paul,
Dat is het verschil tussen koppel en vermogen... Bij hogere toerentallen hoeft de riem minder kracht te leveren, nogmaals, in verhouding tot het aantal gereden kilometers.... Dat laatste is belangrijk, hoe hoger het toerental, hoe meer kiloemeters ik rijdt hoe minder de riem veroudert per kilometer....
16 jaar
[quote=Jaap Jansen]Dat laatste is belangrijk, hoe hoger het toerental, hoe meer kiloemeters ik rijdt hoe minder de riem veroudert per kilometer....[/quote]
Daarom stelt de fabrikant een termijn, of kilometers of jaren....
Gr. paul
Jaap,
Bedankt voor je advies, het repareren van de auto staat wat mij betreft los van de claim, ik wil echter de dealer wel de gelegenheid geven onderzoek te verichten ter ondersteuning van een claim richting peugeot NL. Ik heb net de dealer gesproken en voorlopig doet peugeot NL niets, binnen het dealer bedrijf gaat men nu een echalon hoger. De dealer spreekt nu net letterlijk uit "Ik vind dat ie aan alle voorwaarden voldoet", wat ik dus verveldend vind is dat er geen zwart wit richtlijnen zijn, het is maar wie dit het beste uitonderhandeld. De reparatie is overigens in gang gezet.
Uiteindelijk zal ik inderdaad de dealer aansprakelijk stellen, hoe goed ze hun best richting peugeot nl ook doen, maar ik heb de auto bij hun gekocht. Ik heb de deur opengezet om over een nieuwe 308 SW te willen praten, hoewel dit haaks staat op het feit dat ik blijkbaar met een merk te maken heb die meent niet te hoeven staan voor wat ze zelf voorschrijven, dit druist al tegen mijn pricipes in.
Bedankt voor alle goede adviezen, ik nu maar eerst eens zoeken hoe ik dit juridisch het beste aanpak.
Peter
16 jaar
Peter,
Elk merk heeft zijn onhebbelijkheden. Of dat merk nou Peugeot, VW of Joost mag weten wat is. Je hebt grote pech. Een auto is een technisch apparaat en zoiets kan defect raken.... helaas ook ondanks voldoende onderhoud. Het is altijd jammer dat je er op een heel zakelijke manier uit moet komen met de verkoper enzovoort. Ik wens je veel succes met deze kwestie en hoop dat er toch een passende oplossing wordt gevonden in financiele zin. Technisch is namelijk overal wel een oplossing voor te vinden.
Groet,
Jaap.
16 jaar
Daar heb je volkomen gelijk in, ik heb met het merk tot nu toe ook absoluut geen probleem, zelfs niet met een mankement als de mijne, en de mankementen die ik met deze auto hiervoor al heb gehad. Ik realiseer me terdege dat zaken onvoorzien kapot kunnen gaan, het blijft techniek.
Ik krijg pas een probleem met een merk als zaken niet netjes en correct geregeld worden, en ik praat niet eens over een 100% vergoeding, maar redelijk. Maar als je een klant die elke 4-5 jr een nieuwe auto komt halen en die zijn auto trouw in onderhoud heeft in de kou laat staan, tja dan maak je een statement lijkt me. En dan kan ik een nieuwe 308 sw nog zo mooi vinden, ik zal er dan geen dag plezier meer aan beleven. Dus mocht ik in die situatie terecht komen dan zal ik afscheid nemen van peugeot en eens lekker gaan shoppen voor een ander merk.
16 jaar
Een peugeot waar de interval 120000km of meer is en bv 8 jaar dan mag je aan nemen dat de fabrikant daar degelijk onderzoek naar heeft gedaan en reken maar dat ze normaal gesproken best wel een ruime veiligheids marge aanhouden, breekt ie dan toch voor de voorgeschreven km en tijds interval dan kan je spreken over een tekort koming van het systeem wat de oorzaak ook is, en ze zullen het niet uit zich zelf aanbieden maar na enig aandringen mag je toch wel verwachten dat er tenminste een regeling word getroffen, zeker aannemende dat ook al het onderhoud nog eens bij die dealer is gedaan, als ze tenslotte van tevoren hadden verteld dat het systeem niet goed is en dat de kilometers waarschijnlijk niet gehaald zullen worden had jij misschien die auto wel niet gekocht, overigens jij hebt hem bv van een dealer gekocht dus daar doen we de zaken mee en hij zoekt het verder maar uit met importeur/ fabrikant.
Groetjes Gerard
16 jaar
Mijn zwager heeft met zijn fiat een Marea Stihlo een identiek geval gehad. Bij hem moest een komplete motorblok vernieuwd worden. Dit is tijdens wintersport vakantie gebeurd. Vooraf bij een grote beurt is de vraag ook door hem gesteld of de distributie riem niet aan vervanging toe is. Het was nog niet nodig was de antwoord. De auto is altijd daar in onderhoud geweest.
De dealer en importeur hebben alle kosten op zich genomen, met uitzondering van nieuwe koppelingsset, waterpomp en riem.
Ook vervangend vervoermiddel tijdens reparatie is vergoed. Mijn zwager ruilde om de 4 jaar zijn auto bij dezelfde dealer.
Het is denk ik ook van belang hoe jouw relatie is met de dealer.
In jouw geval gaat het om de cilinderkop. Dus beduidend minder dan een motorblok en cilinderkop van een Marea Stihlo.
Is het een vrij grote garage, dan denk ik dat je een goede kans maakt op 100% vergoeding met uitzondering van Distributie onderdelen.
Per slot van rekening heb je advies gevraagd m.b.t. distributie riem in combinatie aantal gereden KM.
Succes Chris
16 jaar
@ Paul.
Een fabrikant stelt een kilometrage om aan te geven wanneer de riem vervangen moet zijn bij een normale belasting, 120dkm bij deze auto. Daarnaast geeft de fabrikant een leeftijd i.v.m. de veroudering van de riem door invloeden van buitenaf. 10 jaar in dit geval. Mocht het gebruik van de auto afwijken van het normale, bijvoorbeeld lesauto en taxi's, dan moet je als dealer of garagist de klant adviseren de riem eerder te vervangen. Waarom? Omdat het gebruik afwijkt van wat de fabrikant voor ogen heeft bij het stellen van zijn termijnen voor vervanging van de riem.
Om het voor de klant begrijpelijk te houden geeft een febrikant de termijnen aan in kilometers en jaren, maar beter zou zijn als een motorcomputer zelf na een bepaald aantal draaiuren zou aangeven dat een riem o.i.d. vervangen moet worden. Ben je van het hele geemmer af.
Even een rekenvoorbeeld: 120.000 kilometer bij gemiddeld 50km/u in vier jaar(particulier gebruik). Ruwe schatting van het aantal draaiuren 2400.
Een taxi 120.000 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 35km/u en één uur stationair per dag in twee jaar. Ruwe schatting aan draaiuren 4000.
Dit is de reden waarom je bij auto's die in verzwaard onderhoud vallen, de eerder genoemde voorbeelden, het riempje gewoon eerder moet doen.
Dan heb ik nog niet eens over de omzet die je haalt op after sales.
16 jaar
[quote=Jaap Jansen]@ Paul.
Een fabrikant stelt een kilometrage om aan te geven wanneer de riem vervangen moet zijn bij een normale belasting, 120dkm bij deze auto. Daarnaast geeft de fabrikant een leeftijd i.v.m. de veroudering van de riem door invloeden van buitenaf. 10 jaar in dit geval. Mocht het gebruik van de auto afwijken van het normale, bijvoorbeeld lesauto en taxi's, dan moet je als dealer of garagist de klant adviseren de riem eerder te vervangen. Waarom[/quote]
120dkm is een veilige marge, een marge waarbij men garant staat dat een riem gegarandeerd (indien juist gemonteerd) 120dkm meegaat. In deze marge is OOK rekening gehouden met extreem gebruik. Een riem zou dus best 150kdm mee kunnen alleen na 120kdm staat de fabrikant niet meer garant.
Gr. paul
@Paul,
Als datgene wat jij zegt juist is dan vervangt 80% van de hollanders de riem te vroeg... en dat geloof ik absoluut niet. Bij een normaal onderhoud hoort een normale prijs per kilometer. Bij zwaar gebruik en onderhoud een hoge prijs....
Maar goed ik laat het hierbij, want dit is te veel Off Topic.
Bedankt voor je reacties in ieder geval.
Groet,
Jaap.
16 jaar
[quote=Jaap Jansen]@Paul,
Als datgene wat jij zegt juist is dan vervangt 80% van de hollanders de riem te vroeg...[/quote]
Misschien beleef je het zo ?? Het is maar net hoe op zo'n moment het onderhoud samenvalt.... Ik raad je aan de jaarlijkse vakbeurzen eens te bezoeken, in dit geval de stand Continental & gates, misschien kom je nog eens op heel andere gedachten.
Gr. paul
Even een laatste update en stand van zaken, mocht je in een gelijkwaardige situatie zitten kun je misschien je voordeel ermee doen.
Vanochtend kon ik een vervangende auto ophalen, had het al een weekje zonder gedaan omdat dat eigenlijk niet zo'n probleem was, maar nu werd het wel lastig. Dit punt is overigens prima door mijn delaer opgepakt en er stond kostenloos een auto klaar, bij het afhalen werd echter opgemerkt dat er nog geen regeling in het vooruitzicht was, iets waar men zelf ook behoorlijk over ontstemd was. Mijn dealer gaf aan dat als de auto <4jr was geweest het een absolute no brainer was geweest, dan had peugeot het zondermeer geregeld, maar nu met 4 en een half wouden ze niets meer doen. We hebben er daarna nog even over doorgepraat, eigenlijk een goed gesprek, maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik ondanks de moeite die men er instak, uiteindelijk toch hen (de dealer) aansprakelijk zou stellen.
Om vijf uur vandaag werd ik gebeld, en de dealer melde mij dat de schade 100% vergoed wordt. Ze hebben een regeling getroffen waarbij de dealer 50% opzich neemt en peugeot neemt de andere 50% voor zijn rekening, het is volgens zeggen gebruikelijk dat de importeur mee gaat in de aanbieding die dealer doet. Mijn dealer was demate ontstemd over de reactie van peugeot dat men op deze wijze een statement heeft willen maken.
De auto krijgt nu meteen zijn grote beurt en is binnenkort weer bruikbaar, misschien was de grote beurt uiteindelijk niet nodig geweest want als de verkooporganisatie net zo voortvarend is als de werkplaats dan zouden we het best wel eens snel eens kunnen worden over een opvolger. Je begrijpt het, de dealer heeft het juiste gedaan en er een tevreden klant aan overgehouden ondanks het ongemak.
Ik heb tot nu toe bewust de naam van de dealer uit deze thread gehouden, om geen reputatie schade aan te richten. Maar gezien deze uitslag wil ik nu de betreffende dealer toch benoemen, en wil ik de firma uit Hilversum bedanken voor hun inzet.
Groet,
Peter
Ondanks de goede afronding de naam toch verwijderd
16 jaar
mooi dat het zo opgelost is.
16 jaar
Gefeliciteerd ben blij dat er nog bedrijven zijn met service.
Groeten Jan
16 jaar
Peter,
Van harte.
Groet,
Jaap.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar