Peugeot 206: Katalysator storing uitlaatgas uitsluiten oorzaak

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Dag beste technici van het problemcar forum, ik zit met een vervelend probleem in een nog penibeler situatie waarbij ik graag hulp wil vragen.

Sinds enkele dagen geeft onze peugeot 206 uit 2002 de storing uitlaatgas/katalysator aan, en vanaf de katalysator storing begint hij erg slecht te lopen(dit wordt bij deze storing vaker genoemd). Ik heb in de diverse huidige onderwerpen al even gezocht en aan de hand van wat ik gelezen heb ben ik zelf aan de slag gegaan het probleem te localiseren.

Mogelijkheden voor dit probleem zouden kunnen zijn (zoals ik het heb kunnen vinden): Bougies / Bobine / Lambdasensor(en)/ de katalysator zelf.

Ik ben geen automonteur dus de diepgaande kennis over oorzaak / probleem mis ik. En wat ik heb geprobeerd te doen is de auto in ieder geval voor de komende 3 weken weer normaal te laten lopen tot er genoeg geld is hem te laten repareren bij een dealer of monteur. Dit zorgt er dus voor dat ik financieel op dit moment niet de mogelijkheid heb hem uit te laten lezen.

Ik heb bijvoorbeeld de bougies vervangen (dat kon financieel nog nèt uit...), ik heb ook de lambdasensoren losgemaakt (lees: stekkers losgemaakt) om te voorkomen dat hij door een verkeerde meting de auto in de noodstand(?) slaat. Echter met 2 afgekoppelde sensoren is toch de melding + slecht lopen wederom voorgekomen.


De vraag is nu of er een stekker bij de katalysator zit die ik eventueel kan ontkoppelen om metingen door de computer te omzeilen en dus even normaal door kan rijden tot ik aan het einde deze maand de auto fatsoenlijk kan laten nakijken. Ik heb nu zelf het idee dat het mogelijk de bobine zou kunnen zijn(deze zou eventueel met afterpay te bestellen zijn), maar wil graag weten of ik iets kan doen (behalve meten) waardoor ik zonder de storing toch rijden kan.

Nogmaals begrijp ik dat het uitlezen vaak als eerst genoemd wordt (wat niet altijd een oplossing aanwijst), maar ik kan dit op het moment niet laten doen. Gelukkig ben ik met een nieuwe baan gestart en zijn we uit onze financieel beperkende situatie voor het begin van de nieuwe maand, echter hebben we hiervoor wel een auto nodig die (normaal) rijden kan.

Ik hoop op jullie begrip en expertise op dit gebied.

RkDL

Geplaatst door RkDL (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Stekker los trekken? Nee, het probleem hoeft niet in de buurt van de kat te zitten.
Ik zou eerst de foutcodes laten uitlezen. En er heel erg weinig (eigenlijk niet) verder mee rijden, want anders kon de kat wel eens sneuvelen.
Het klinkt ernaar dat er een cylinder wordt uitgeschakeld om schade aan die kat te voorkomen.
De oorzaken daarvoor zijn echter legio.

RkDL (0), 7 jaar geleden

Dat is inderdaad wat er gebeurt, het vermogen wordt gereduceerd en hij gaat op 3 cilinders lopen. Het is niet erg als eind van de maand de katalysator vervangen moet worden. Als ik de komende tijd maar even mét vermogen vooruit kan. Vandaar mijn vraag.

Aangezien het probleem elektronisch door de computer wordt geregistreerd en hier vervolgens een cilinder door wordt uitgeschakeld zou ik graag willen weten hoe en of ik dit kan voorkomen. eventuele schade die ontstaat neem ik dan voor lief, ik heb gewoonweg een oplossing nodig tegen het uitschakelen van de cilinder.
Hoe onorthodox dan ook.

RkDL (0), 7 jaar geleden

Ik heb in ieder geval om verder te testen een nieuwe bobine besteld, hopelijk is het de oorzaak.

indien iemand zich er nog aan durft te wagen een tip te geven om de melding tijdelijk op te lossen hoor ik het erg graag.

voyager (0), 7 jaar geleden

Er is GEEN tijdelijke oplossing voor het probleem.

RkDL (0), 7 jaar geleden

@voyager
Is er geen oplossing omdat er niets losgekoppeld kan worden om de meting te voorkomen?

En denk je dat er een mogelijkheid is dat het de bobine kan zijn aan de hand van mijn verhaal. Het lijkt er op dat je er veel verstand van hebt vandaar de vraag.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Nee, er is geen oplossing om iets los te koppelen, in ieder geval niet totdat de echte oorzaak bekend is.
Heel soms zou dat misschien bij bepaalde storingen wel kunnen.

Overigens, als je uitlezen al niet kan betalen, dan wordt een bobine (op de gok) helemaal een probleem, want die zijn duurder.
En realiseer je je dat een katalystor grofweg 15 maal zoveel kost als uitlezen? Ik zou toch proberen te voorkomen dat die ook sneuvelt.
Los van de kosten van een katalysator, met het lostrekken van diverse stekkers zonder enige kennis van zaken loop je het risico dat het binnenwerk van de katalysator binnen1 dag of een paar dagen smelt en dat dan de uitlaat verstopt is, waardoor de motor helemaal niet meer loopt en je ergens op de vluchtstrook van de snelweg strand.

RkDL (0), 7 jaar geleden

De bobine is besteld middels afterpay (uitgestelde betaling) zoals ik al genoemd had. Aangezien er tevens een goede kans is dat deze het probleem veroorzaakt ben ik of van het probleem af / of ik heb iets uit kunnen sluiten. Deze bobine kan altijd retour gestuurd worden vanwege het recht van retour dat de winkel mij aanbiedt.

uitlezen kost mij hier € 35.- een katalysator ca. € 150.- / € 200.- Ik ben op de hoogte van de kosten.

Ik ben niet bezig met het lostrekken van diverse stekkers dat heb je verkeerd begrepen, ik had gehoopt dat iemand welwillend was voor mij uiteen te zetten welke stekkers misschien wél tijdelijk ontkoppeld kunnen worden, blijkbaar is dat niet mogelijk begrijp ik hier, ook dat is een antwoord. Misschien kan het allemaal niet, dat zou heel goed mogelijk zijn, maar als er niet wordt uitgelegd waarom dit problemen kan veroorzaken en welke, zal een volgende bezoeker met eenzelfde situatie zijn antwoord hier ook niet vinden.

Of een ander hieraan kan en wil meewerken is aan hen. Ik zal in ieder geval dit probleem bijhouden en sluiten met zo veel informatie als ik kan geven over wat tot de oplossing geleidt heeft.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Goedkope namaak kats vallen in de prijscategorie die je noemt.
Maar die werken meestal na een 1/2 jaar niet meer. Uiteindelijk is dan goedkoop duurkoop.

In je 1e post zeg je: " ik heb ook de lambdasensoren losgemaakt (lees: stekkers losgemaakt) om te voorkomen dat hij door een verkeerde meting de auto in de noodstand(?) slaat."
Volgens mij is dat het lostrekken van stekkers zonder enige vorm van kennis. Anders zou je weten dat een losgenomen lambdasonde (laat staan 2) tot weer nieuwe/andere foutmeldingen leidt en wederom ook noodloop veroorzaakt.

Succes verder.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.