Mijn recent aangeschafte 207 CC HDI heeft eigenlijk twee "problemen" met het motorgeluid.
Het eerste is het tikken van de motor en dit lijkt van de injecteurs af te komen. Als de motor stationair loopt is dit het beste te horen. Bij gasgeven is het er ook, maar dan wordt het meer overstemd door het andere motorgeluid. Bij het loslaten van het gas (geen brandstoftoevoer?) is het geluid helemaal weg, totdat de motor weer het stationair toerental bereikt heeft; dan komt het weer terug. Ik weet niet of dit normaal is bij een Peugeot HDI, maar bij andere diesels hoor ik dit niet. Bij moderne diesels hoor je bijna niet dat het een dieselmotor is, maar bij deze behoorlijk.
Het tweede probleem het aanslaan na een koude start. De motor lijkt heel even op 3 cilinders te lopen en bij gasgeven is het of de motor pingelt (maakt een hard ratelend geluid). Ook bij het gasgeven en wegrijden lijkt de motor in eerste instantie iets in te houden. Als de motor warm is dan is het beter, maar ik heb toch het idee dat het dan ook nog is, maar in mindere mate.
De auto geeft geen storingen (is reeds uitgelezen), start en rijdt voor de rest goed. Wat zou het eventueel kunnen zijn; wat zou ik kunnen (laten) controleren?
M.vr. gr. Henry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je eveneens een roetlucht ruikt en zwarte teer-achtige ellende ziet rond (1 van) de injecteurs, kan het tikken veroorzaakt worden doordat er een afdichting onderaan de injecteur lekt.
Het kan ook zijn dat 1 van de injecteurs niet goed werkt. Dit zou het tikken en slecht aanslaan kunnen verklaren.
Het lekken via de afdichting bij o.a. deze motor komt met enige regelmaat voor. Een defecte, of niet goed werkende injecteur komt minder vaak voor, maar is ook beetje afhankelijk van km-stand.
Hans, bedankt voor de info. Ik heb de injecteurs gecheckt, maar zie niet echt een zwarte teer-achtige substantie; ziet er eigenlijk netjes uit. Er is ook geen roetlucht. Wel heb ik het vermoeden dat het van (één van) de injecteurs komt. Het geluid is een tikkend geluid, maar het lijkt ook of er iets blaast. Het tikken/blazen is het beste hoorbaar bij stationair draaien en de frequentie neemt toe met het motortoerental. Bij het loslaten van het gas is het helemaal over (injecteurs worden dan niet aangestuurd?), totdat de motor het stationair toerental weer bereikt. Het geluid is het beste te horen op enige afstand van de motor; dichtbij de motor verdwijnt het in het andere motorgeluid. Het lijkt ook dat het bij de cilnderkop aan de distributiezijde vandaan komt.
Bij het starten is er geen probleem met aanslaan, maar bij het aanslaan en gasgeven lijkt het of er één cilinder iets achterblijft. Bij het wegrijden (motor belast, lage toeren) komt er een kletterend geluid dat lijkt op het pingelen van een benzinemotor of nadieselen. Motor lijkt dan ook iets in te houden. Bij hogere toeren is er geen probleem. Mogelijk toch een defecte injecteur?
De km-stand is nog maar 26.000km, maar de auto heeft wel een tijd stilgestaan. Binnenkort toch maar even langs de dealer.
M.vr.gr. Henry
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar